◄ برنامه راهآهن برای حضور جدی در کریدورهای بینالمللی
عضو هیات مدیره راه آهن از اعلام آمادگی راه آهن برای انجام عملیات لجستیک و مدیریت حمل درب به درب کالا جهت کمک به توسعه اقتصادی کشور و برنامه ریزی راه آهن برای حمل بار بر اساس برنامه اعلام شده توسط بازرگانان برای کالاها و مسیرهای مختلف خبر داد.
عضو هیات مدیره شرکت راهآهن از اعلام آمادگی این شرکت برای انجام عملیات لجستیک و مدیریت حمل درب به درب کالا جهت کمک به توسعه اقتصادی کشور و برنامهریزی راهآهن برای حمل بار بر اساس برنامه اعلام شده توسط بازرگانان برای کالاها و مسیرهای مختلف خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در نشستی که با حضور حسین عاشوری عضو هیاتمدیره راهآهن و رئیس کمیته حملونقل بین المللی راهآهن و مدیران عامل شرکتهای حملونقلی و بازرگانان با هدف بررسی مسائل و ارائه راهکار برای افزایش ترانزیت ریلی از ایران و همچنین صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه شمالی و اروپا برگزار شد، عاشوری گفت: شرکت راه آهن با توجه به برنامه ها و اهداف استراتژیک خود به دنبال پررنگ کردن حضور خود در کریدورهای بین المللی بویژه به سمت اروپا است.
وی ادامه داد: شرکت راه آهن در چندساله اخیر سعی در افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه و اسیای میانه و اروپا داشته است و به همین دلیل در حوزه بار بین المللی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت عملکرد رو به رشدی داشته است.
عاشوری به تشریح وضعیت مرزهای ریلی ایران پرداخت و گفت: در مرز سرخس سالانه ۳ تا۵/۳ میلیون تن کالا بین ایران و ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه مبادله می شود. مرز آستارا نیز در حال اتصال به شبکه ریلی است و ایستگاه آستارا طی چندماه آینده بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مرز جلفا یکی از قدیمی ترین مرزهای ریلی است که هم اکنون جهت حمل بار از ترکیه به نخجوان و قطار مسافری نخجوان به مشهد صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی بزرگترین بندر ریلی برای ترانزیت کالا است از فعال بودن بار ریلی در بنادر امام خمینی و خرمشهر برای جابجایی کالا و حمل بار ریلی از مرز شلمچه به کشور عراق سخن گفت.
عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به کریدور شمال- جنوب ادامه داد: حدود ۱۷ سال پیش بین ایران، روسیه و هند توافق شد که کریدور ریلی از بمبئی به بندرعباس و تا مسکو برای عبور بارهای کشور هند ایجاد شود و بعد از چندسال ۱۰ کشور دیگر به این توافق پیوستند اما به دلیل اینکه راه آهن مسیر رشت- آستارا هنوز تکمیل نشده این کریدور به طور کامل فعال نیست و به همین خاطر سال گذشته راهآهن های ایران، آذربایجان و روسیه توافق کردند که بارهایی که از بمبئی بوسیله کشتی به بندرعباس حمل می شود تا قزوین از طریق راه آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان با جاده و از آستارای آذربایجان تا مسکو با قطار حمل شود.
وی خاطرنشان کرد: حمل بار در این مسیر بصورت آزمایشی و طی ۲۲ روز انجام شد و تعرفه این مسیر تا ۴ کشور اروپایی (استونی، لتونی، بلاروس و فنلاند) مشخص شد و سه شرکت از سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه برای حمل بار در این مسیر مشخص شدند که در ایران شرکت ترکیب حمل و نقل عهده دار این مسئولیت است.
عاشوری ادامه داد: دو کریدور ایران- آذربایجان- گرجستان که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می کند و کریدور جنوب- غرب ( خلیج فارس- دریای سیاه و تا شرق اروپا) را تعریف کرده ایم و به دنبال فعال سازی این دو کریدور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: دوماه پیش نیز اولین محموله بار از پاکستان به اینچه برون و سپس به قزاقستان حمل شد و مذاکراتی در حال انجام است که کریدور چین- ایران به طور مستمر فعال شود.
عاشوری با اشاره به تخفیفات درنظر گرفته برای افزایش جذب بار گفت: تعرفه های شرکت راه آهن منعطف و تابع میزان کالا است و بر همین اساس تا کنون تخفیف های متنوعی برای بارهای مختلف از جمله تخفیف ۳۱ درصدی مازوت، ۳۰ درصدی پنبه و ۴۰ درصد سیمان صادراتی اعمال شده است.
عاشوری ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ فورواردر در بخش صادرات، واردات و ترانزیت فعال هستند که اسامی فورواردرهای بین المللی و تعرفه ها در سایت راه آهن درج شده است.
وی خاطرنشان کرد: ارتباط خوبی با کشور اوکراین وجود دارد و اشتیاق زیادی برای فعال کردن مسیر آذربایجان- گرجستان- اوکراین وجود دارد.
وی از مدیران عامل شرکتهای حمل و نقلی و بازرگانان حاضر در جلسه خواست تا با بیان پیشنهادات و مشکلات حوزه کاری خود و پیگیری حل آنها توسط راه آهن موجب افزایش بار ترانزیت و صادرات و واردات ریلی شوند.
مشخص شدن شیوه های حمل ترکیبی، بالا بردن جذابیت حمل بار ریلی برای تجار با ثبات تعرفه های ریلی، تدوین نقشه راه مشخص برای حمل و نقل ترکیبی بین ایران و اوکراین و در اختیار گذاشتن واگن های یخچال دار از جمله مواردی بود که توسط مدیران عامل شرکتها و بازرگانان مطرح شد.