افتتاح بزرگترین ایستگاه تعمیر لوکوموتیو خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران
بزرگترین ایستگاه سرویس فنی و تعمیرات لوکوموتیو در استان «بالکان» ترکمنستان در مسیر خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به بهرهبرداری رسید.
بزرگترین ایستگاه سرویس فنی و تعمیرات لوکوموتیو در استان «بالکان» ترکمنستان در مسیر خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به بهرهبرداری رسید.
این ایستگاه توسط وزارت حمل و نقل ریلی این کشور جهت فعال و بهینه سازی بیشتر فعالیت خط راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که کریدور ریلی «شمال-جنوب» نیز نامیده میشود، احداث و عصر دیروز طی مراسم رسمی به بهرهبرداری رسیده است.
ایستگاه ریلی «برکت» در استان بالکان در جنوب ترکمنستان در واقع تقاطع و مرکز اتصال خط آهن سه جانبه مذکور با شبکه سراسری ریلی ترکمنستان محسوب میشود.
لازم به ذکر است که خط راه آهن استراتژیک 928 کیلومتری متصل کننده 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به یکدیگر در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور روسای جمهور 3 کشور افتتاح شد.
85 کیلومتر از این خط راه آهن در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان واقع شده است، این خطآهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از گرگان به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس و آبهای آزاد حرکت میکند.
قرار بود با راهاندازی فاز اول این خطآهن سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود که این میزان با گذشته 3 سال از راهاندازی این خط آهن بینالمللی آن طور باید و شاید فعال نیست.
کارشناسان بخش حملونقل بینالمللی معتقدند که با راهاندازی این خط آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حملونقل بینالمللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود.
موافقتنامه اولیه احداث این خط آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.
سلام پیگیری افزایش حداکثری این خط ترانزیت درایران چه سازمانی است؟بایدبرای به حداکثررساندن تلاش کردبسته های تشویقی وتکمیل خطوط ترانزیت درایران پل خلیج فارس وکاهش هزینه کشتی باکشتی های پاناماکس