◄ تمرکز 90 درصد از ترانزیت ریلی کشور در مسیر سرخس
خط ریلی سرخس-بندرعباس و سرخس-بندرامام از کریدورهای ریلی بسیار مهم کشور هستند و 85 تا 90 درصد ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دادهاند.
خط ریلی سرخس-بندرعباس و سرخس-بندرامام از کریدورهای ریلی بسیار مهم کشور هستند و 85 تا 90 درصد ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش تیننیوز، مدیرکل راهآهن خراسان در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: در طول سالهای اخیر شاهد رشد ترانزیت در محورهای منتهی به سرخس بودهایم.
محمدهادی ضیاییمهر تصریح کرد: این رشد تا جایی پیش رفته است که منجر شده تا در 8ماهه گذشته حملونقل بینالمللی محور سرخس با کشورهای آسیای میانه رشد 52درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود داشته باشد.
ضیاییمهر افزود: در این مدت، یک میلیون و447 هزار تن کالا اعم از کالاهای ترانزیتی و وارداتی و صادراتی بهوسیله 24هزار و 107 دستگاه واگن از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه جابهجا شده است.
مدیرکل راهآهن خراسان تاکید کرد: راهآهن به توسعه زیرساختهای مرتبط با حملونقل بینالمللی بهویژه در مسیر سرخس-بندرعباس توجه کافی دارد و بر روی موضوعات نرمافزاری مثل تثبیت سیاستهای تعرفهای حملونقل بینالمللی تمرکز دارد.
ضیاییمهر در اینباره توضیح داد: نظام تعرفهگذاری از سال 87 با نرخ پایه ثابت محاسبه شده است اما علیرغم این ثبات، راهآهن تخفیفهای تعرفهای خوبی را در این مدت ارائه داده است؛ ضمن اینکه سرعت انتقال کالا هم در این بازه زمانی بهشدت افزایش یافته است.
این مقام مسئول در راهآهن خراسان ادامه داد: مسیر سرخس-بندرعباس 96درصد از ترانزیت همه مسیرهای منتهی به سرخس را به خود اختصاص داده است که با راهاندازی قطارهای برنامهای باری، موفق شدهایم که بار را ظرف 53 ساعت از سرخس به بندرعباس حمل کنیم.
ضیاییمهر افزود: در صورتی که در سالهای گذشته این فرایند با قطارهای غیربرنامهای حدود یک هفته به طول میانجامید.
مدیرکل راهآهن خراسان خاطرنشان کرد: حفظ ایمنی، متناسب بودن قیمت حمل و سرعت حمل بار سه فاکتور مهم برای مشتریان حمل بار در سراسر جهان هستند و بر همین اساس نیز راهآهن در طول سالهای گذشته سعی در رعایت تام و تمام این سه فاکتور داشته است.