◄ ناوگان ریلی به 55 هزار واگن باری نیاز دارد
ما در سال نزدیک به 100 میلیارد سفر حومهای داریم که متأسفانه باید بگویم سهم این سفرها در حملونقل ریلی بسیار پایین است و اینیکی از دلایل آلودگی هوا است.
سعید محمدزاده، مدیرعامل راهآهن در همایش فرصتهای سرمایهگذاری و تأمین مالی در حوزه حملونقل ریلی عنوانکرد: اهدافی که در حوزه ریلی اندیشیده شده است این است که در هر قانون و برنامهای مراجعه میکنید در حوزه حملونقل اولویت با حملونقل ریلی است اما آیا این برنامهها و قوانین توانسته به این اولویت پاسخ دهد و یا اینکه حملونقل ریلی با توجه به اینکه در اولویت بوده است بهخوبی نقش خود را در کشور ایفا کرده است؟
به گزارش خبرنگار تیننیوز، وی ادامه داد: همواره بیشترین تأکید در برنامههای توسعه در حوزه ریلی بوده است که اگر به سیاستهای ابلاغی توجه کنیم در تمام آنها نوشتهشده است اولویت با حملونقل ریلی است که در راستای آن سهم حمل بار ریلی باید تا 30 درصد برسد آیا این یک شعار است؟
محمدزاده گفت: اگر یک تنکیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود 35 سیسی صرفهجویی سوخت رخ میدهد، امروز حدود 30 میلیارد تنکیلومتر بار میتواند به ریل منتقل شود که با احتساب مصرف 35 سیسی و نرخ سوخت 70 سنت، 750 میلیون دلار صرفهجویی سوخت خواهیم داشت.
محمد زاده تأکید کرد: ما در سال نزدیک به 100 میلیارد نفر-سفر حومهای داریم که متأسفانه باید بگویم سهم این سفرها در حملونقل ریلی بسیار پایین است و اینیکی از دلایل آلودگی هوا است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد:30 درصد خودروهای تهران از حومه این شهر به پایتخت میآیند که اگر به ریل منتقل شوند صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر خواهیم داشت. اگر ما موفق شویم که سفرهای حومهای را به روی ریل پیاده کنیم بهطور یقین در حوزه هوای پاک، سلامت، کاهش سوخت، قدمهای بسیار مهمی برداشتهایم.
وی بابیان اینکه 2 هزار کیلومتر در طی 10 سال اخیر ریل تحویل دادهایم، عنوان کرد: در گزارشهایی که برای این خصوص در پیوست بودجه مطرح شده است؛ جمعاً 12 میلیون تن بار برای این 2 هزار کیلومتر خط در نظر گرفته شده است. حال اگر برای مسیر 700 کیلومتری حمل بار این میزان خط را در نظر بگیریم و با احتساب مصرف 2.5 سیسی سوخت سالانه حدود 200 میلیون دلار صرفهجویی سوخت رخ میدهد اما این 2 هزار کیلومتر خط ریلی متأسفانه چندان بار نداشتند.
محمدزاده با تأکید بر اینکه حتماً امکان انتقال 133 میلیارد تنکیلومتر بار روی ریل وجود دارد، گفت: در کشورهایی که نرخ سوخت واقعی است باز بار به سمت ریل سوق یافته است در کشور ما که فعلاً نمیتوانیم نرخ سوخت را واقعی کنیم حداقل اجازه دهیم که این سرمایه ملی از بین نرود.
مدیرعامل راهآهن افزود: راهآهن تلاش کرده است در راستای افزایش انتقال بارهای ریلپسند به سمت جاده تعرفه حق دسترسی را از 57 درصد به 19 درصد کاهش دهد، گفت: کاهش نرخ تعرفه حق دسترسی توانست مقدار بار بر روی ریل را 50 درصد افزایش دهد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در سال گذشته 133 میلیون تن بار از کشور صادر و 40 میلیون تن بار به کشور وارد شد، جمع بارها در صادرات به چین، ترکیه، عراق و افغانستان بود و واردات از ترکیه، چین، عراق و روسیه بود که سهم ریل از این رقم فقط 15 میلیون تن بود.
محمد زاده با اشاره به این مسئله که توسعه حملونقل ریلی رخ نمیدهد مگر با سرمایهگذاری بخش خصوصی تصریح کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده قرار است 54 درصد این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و 46 درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تأمین شود.
مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: خطوط ریلی ظرفیت حمل 130 میلیارد تنکیلومتر بار را دارا است. اما برای دستیابی به این رقم ضرورت دارد 55 هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی اضافه شود.
دو تهدید برای سال آینده
محمدزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه در این صورت در آینده با 2 سونامی مواجه خواهیم شد گفت: اولین سونامی مربوط میشود به افزایش تصادفات جادهای و سونامی دیگر مربوط میشود به افزایش مصرف سوخت در کشور.
محمدزاده با اشاره به بهصرفه بودن قیمت جابجایی کالا از طریق راهآهن اظهار داشت: با دلار 3700 تومان جابجایی هر تن کیلومتر بار از طریق ریل از ایران هشت دهم سنت است که در مقابل چین، آمریکا و اروپا رقابت پذیری بسیار بالایی دارد اما به رقم ارزان بودن جابجایی بار از ریل ایران هنوز امکان جذب بارهای بینالمللی فراهم نیامده است.
او افزود: طبق آمار شاهد آن هستیم که در دهه 80 که ظاهراً دوران اوج خصوصیسازیها بوده سهم ریل در جابجایی بار کمتر از 10 درصد بود و توانستیم از سال 92 تا 96 این رقم را تا 47 میلیارد تن کیلومتر افزایش دهیم. تفاوت این دو روند چیزی حدود 18 تا 20 میلیارد تن بوده یعنی در این مدت در دولت یازدهم توانستیم حداقل 450 میلیارد دلار صرفهجویی در مصرف سوخت داشته باشیم.
بهرهبرداری از هزار کیلومتر خط ریلی
وی با اشاره به سرمایهگذاری 34 میلیارد یورویی در شبکه ریلی در افق سرمایهگذاری بلندمدت گفت: پروژههای زیرساختی، دوخطهسازی، برقی سازی، نوسازی، تراکبندی همه در راستای توسعه شبکه ریلی هستند و نیاز به سرمایه گذاری دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون 1200 کیلومتر خط دوم ریلی تحویل داده شده است و هزار کیلومتر دیگر قبل از هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسازی محور جنوب را در شرایطی انجام دادیم که بیش از 60 سال بود که محورهای ریلی این مسیر بازسازی و نوسازی نشده بودند و تمام این اقدامات در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد