◄ راهکارهای توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و روسیه بررسی شد
خوشبختانه در هفتادمین اجلاس شورای حملونقل ریلی کشورهای سیایاس در هلسینکی در دیدار با «اولک بلازوروف» رئیس راهآهن روسیه مناسبات و همکاریهای دو کشور در صنعت حملونقل ریلی بار دیگر به حسن نیت طرفین تأکید شد.
در دیدار مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با «الکساندر میشارین» قائممقام رئیس راهآهن روسیه، راهکارهای تداوم همکاریهای دو کشور در انجام پروژههای ریلی و تشکیل شرکت مشترک بین دو کشور موردبررسی قرار گرفت.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در این دیدار اظهار داشت: خوشبختانه در هفتادمین اجلاس شورای حملونقل ریلی کشورهای سیایاس در هلسینکی در دیدار با «اولک بلازوروف» رئیس راهآهن روسیه مناسبات و همکاریهای دو کشور در صنعت حملونقل ریلی بار دیگر به حسن نیت طرفین تأکید شد.
وی بابیان اینکه در هلسینکی مباحث بسیار خوبی با رئیس راهآهن روسیه مطرح شد، گفت: متعاقب این مذاکرات از سفر هیات روسی به تهران برای توسعه مناسبات دو کشور در این بخش بسیار خوشحال هستیم.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساختهای موردنیاز صنعت حملونقل ریلی اهمیت زیادی قائل است و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هماکنون یکی از مهمترین برنامههای ما در این بخش، افزایش سهم جابهجایی بار و مسافر در خطوط ریلی ایران است.
تاکید مسئولان ارشد ایران و روسیه از برقی کردن مسیر گرمسار - اینچهبرون
رسولی بابیان اینکه برای اجرایی شدن این هدف بزرگ هماکنون اجرای پروژههای متعددی در صنعت حملونقل ریلی ایران در دستور کار راهآهن قرارگرفته است، افزود: یکی از پروژههای ریلی ما برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون با همکاری راهآهن روسیه است و دولتهای دو کشور نیز بر اجرایی شدن آن تاکید دارند.
مدیرعامل شرکت راهآهن تصریح کرد: وظیفه خود میدانیم برای اجرایی شدن این پروژه ریلی، تمام شرایط لازم را مهیا کنیم تا عملیات برقی کردن مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون بهسرعت با فاینانس مالی دولت روسیه اجرایی شود.
وی با اشاره به مزیت تشکیل یک شرکت مشترک ریلی بین ایران و روسیه اظهار داشت: تصویب عضویت دائمی ایران در اجلاس شورای حملونقل ریلی کشورهای سی ای اس در فنلاند، انگیزههای راهآهن ایران را برای توسعه همکاریهای ریلی در کریدور شمال - جنوب بیشتر کرده است و تشکیل این شرکت مشترک میتواند در توسعه مناسبات دو کشور در بخش حملونقل ریلی و افزایش میزان ترانزیت توسط شبکه ریلی بسیار تاثیرگذار باشد.
تکمیل خط آهن رشت - آستارا برای ایران اهمیت زیادی دارد
رسولی با اشاره به اهمیت تکمیل خط آهن رشت - آستارا در مسیر ریلی کریدور بینالمللی شمال - جنوب، اظهار داشت: اتصال این مسیر ریلی یکی از پروژه استراتژیک راهآهن ایران است و هماکنون اسناد مناقصه قطعه یک آن به طول ۴۰ کیلومتر آمادهشده و بهزودی عملیات اجرایی آن قطعه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور آغاز خواهد شد.
«الکساندر میشارین» قائممقام رئیس راهآهن روسیه نیز در ادامه این دیدار تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیتها و قابلیتهای زیادی برای توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و روسیه وجود دارد و تا ۵ میلیارد یورو میتوانیم حجم همکاریهای خود را توسعه دهیم.
وی با تبریک عضویت دائم ایران در شورای حملونقل ریلی کشورهای مشترکالمنافع سی ای اس تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که بین دو کشور زمینه همکاریهای ریلی بسیار زیاد است و روسیه آمادگی دارد با حلوفصل تمام مسائل فاینانس مالی برقی کردن مسیر گرمسار - اینچه برون، این پروژه بهزودی در ایران عملیاتی شود.
به گفته قائممقام رئیس راهآهن روسیه، برقی کردن این مسیر ریلی به لحاظ فنی نیازمند تجهیزات و تکنولوژیهای پیشرفته است وهم اکنون مراحل تولید این تجهیزات در کارخانجات روسیه آغازشده است.
میشارین تاکید کرد: برای اجرایی شدن این پروژه ریلی راهآهن روسیه مصمم است و ملزم هستیم تمام مسائل فاینانس را آن برطرف و با ورود ماشینآلات و تجهیزات موردنیاز اجرای این پروژه در ایران عملیاتی شود.
وی بر آمادگی راهآهن روسیه برای تشکیل شرکت مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در تشکیل این شرکت باید مسئولیتهای طرفین بهخوبی مشخص شود تا هرکسی بتواند در حوزه وظایف خود در این شرکت فعال شود و ادامه این مذاکرات میتواند در تهران و یا مسکو پیگیری شود.
وی از آمادگی راهآهن روسیه برای تکمیل خط آهن رشت - آستارا خبر داد و گفت: برای تسریع در اجرای این پروژه ریلی در شمال ایران، ما آمادگی لازم راداریم.
در پایان این مذاکرات مسائل مربوط به انجام پروژههای ریلی دوخطه کردن مسیر بافق - سرخس و روند برقی کردن مسیر ریلی بندرعباس تا سرخس با هیات روسی موردبحث و بررسی قرار گرفت.