◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی
سیدحسن موسوی نژاد کارشناس صنعت ریلی ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف را دو عامل مهم افزایش زیان دهی شرکت راه آهن برشمرد.
طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، سال گذشته شرکت راه آهن با بیش از 2۰۰۰ میلیارد تومان در زمره شرکت هایی اعلام شد که بیشترین زیان مالی را ثبت کرد.
به گزارش تین نیوز، بر اساس این گزارش، زیان خالص این شرکت دولتی در سال های اخیر رو به افزایش بوده و از زیان ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ و سود ۳۲۶ میلیارد تومانی سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰، زیان خالص ۱.۹ هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۱ نیز زیان ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسانده است.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن نیز به موضوع زیان دهی این شرکت اذعان کرده و گفته این شرکت در سال های 97 تا 99 نیز با هزینه شش هزار میلیارد تومانی زیان ده بوده است و طی سال های 1400 تا 1402 چون هزینه ها در صورت های مالی می آید به همین دلیل شرکت زیانده شده است. اما سوالی که مطرح می شود اینکه که چرا سالیان متمادی این زیان دهی تدوام یافته و مدیریت چه نقشی دارد؟
دلیل زیان دهی راه آهن؛ مدیریت ضعیف!
سید حسن موسوی نژاد؛ کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره دلیل زیان دهی شرکت راه آهن اذعان داشت: ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف موجب شده در سال 1401 و 1402 کاهش حمل داشته باشیم. بدیهی است کاهش حمل منجر به کاهش درآمد و در نتیجه افزایش زیان دهی می شود. غیر از این مدیریت هزینه ها نیز در شرایطی که برنامه ریزی کلان و دقیقی برای مدیریت هزینه ها ندارید می تواند هزینه ها را افزایش دهد.
اخبار پربازدید مرتبط را بخوانید:
خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
ذات راه آهن انحصار است
این کارشناس حمل ونقل ریلی ادامه داد: واگذاری حمل ونقل ریلی به بخش خصوصی همه اینها در شرایطی است که در داخل مجموعه راه آهن مدیریت دارای برنامه وجود داشته باشد. با توجه به موضوع مدیریت بهره برداری لوکوموتیو، مدیریت بهره برداری واگن و مدیریت نگهداری زیرساخت انحصار شرکت راه آهن بر شبکه ریلی کشور قابل حذف نیست. از دیگر سو بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به شرطی که به مدیریت مجموعه راه آهن و برگشت سرمایه خود مطمئن باشد اقدام خواهد کرد. بدیهی است در شرایطی که راه آهن ضعیف مدیریت می شود واگذاری راه آهن به بخش خصوصی حتی به بهای ناچیز داوطلبی نخواهد داشت. وی معتقد است: در شرایطی که راه آهن بهره ور نیست و نمی شود و چشم انداز بهره وری هم در آن دیده نمی شود واگذاری نیز آفت است و راه حل مناسبی برای برون رفت راه آهن از زیان دهی نخواهد بود.
سوددهی به شرط...
رئیس اسبق انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پاسخ به اینکه راه آهن برای اینکه سودده باشد چه پیش شرط های نیاز است، گفت: نیاز به این دارد که پیرامون سرمایه گذاری مستمر و مدیریت هزینه و نیز در مورد بهره برداری زیرساخت ها و ناوگان ریلی برنامه ریزی دقیق شود؛ این برنامه ریزی ها بدون شک منجر به افزایش درآمد خواهد شد و با کاهش هزینه ها به سمت سوددهی حرکت کنیم. اما متاسفانه وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد و به علاوه اینکه مدیریت منابع انسانی نیز دقیق و اصولی صورت نمی گیرد بالطبع هزینه ها زیاد شده و زیان را در پی خواهد داشت.
چه باید کرد؟
موسوی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت راه آهن برای برون رفت از زیان دهی تصریح کرد: اعتماد به نیروهای متخصص، بهره دادن به ایده های نو از داخلی و بیرون مجموعه، شاخص گذاشتن برای هر بخش جهت افزایش بهره وری و بها دادن به بهره وری هر بخش موجب رشد بهره وری در کلیت مجموعه راه آهن خواهد شد.با افزایش بهره وری راه آهن سوددهی رخ خواهد داد و سرمایه گذاری و واگذاری در بخش گلوگاه ها و زیرساخت ها نیز امکان پذیر خواهد شد.
دقیقا باید مدیریت دست امثال شما باشه رجا رو نابود کردی
نابودی راه آهن بدست همفکران و روسای قبلی اتان مثل دادمان و ترکان و سعید نژاد و محسن و ..... رقم خورد و تمام میراث 100ساله راه آهن بغارت رفت
معلومه آقای موسوی اصلا چیزی در بساط نداری
برای پیشرفت باید پیشرفت کرد
چه قدر این جمله معنا دارد
حرفی نداریم حرفی نزنین
دوست عزیز آقای موسوی نژاد
شما بنده را می شناسید منهم جنابعالی را اسم خودم را ننوشته ام چون ما ایرانی ها کلا طاقت انتقاد نداریم و قطعا اگر انتقاد بنده بشنوید کدورت پیش خواهد آمد و خب برای این کار در سن وسال ما درست نیست:
برادر من جنابعالی در دوره آقای خاتمی به اتفاق آقای سعید نژاد از ارکان ارشد راه آهن بودید و اتفاقا شما خصوصی سازی را استارت زدید و اگر انتقادی به خصوصی سازی دارید بایستی به عملکرد خود منتقد باشید که بسیار عجولانه وصرفا جهت گزارش دهی به مجلس خصولتی سازی را به جای خصوصی سازی در راه آهن باب کردید پس اشتباه با شما بوده در این شکی نیست.
قبول کنید شش سال از هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی نیز طیف شما و دوستانتان بر راه آهن سیطره کامل داشتید (بجز دوسال آخر مربوط به مهندس رسولی)آیا به نظر شما خروجی ونتیجه کارهای انجام شده در این شش سال در راه آهن درست بود یاد آوری می کنم شما در زمانی کنترل کامل راه آهن را داشتید که برجام پذیرفته شده بود شرایط مالی و بین المللی هم عالی بود،اما آیا شما توانستید کاری ماندگار برای راه آهن کشور انجام دهید که حالا بتوانید به آن ببالید ؟؟
پس به نظر می رسد مشکل مدیریتی در راه آهن مشکل حالا نیست مشکل تاریخی است چرا؟چون هرکه بر مدیریت راه آهن نشست تنها ایده های خود را دید وبس وبه نظر متخصصین توجه نکرد چه الان وچه در زمان شما.
در دوره آقای روحانی چند متخصص راه آهنی را گروه شما کنار گذاشتند و بی تجربه های بدون سابقه مدیریتی را بر جایگاه ایشان نشاندید؟قبول کنید شما هم اشتباهات فاحشی داشتید
جنابعالی چند سال علی رغم اینکه بازنشسته شده بودید بر مسند مدیر عاملی شرکت رجا نشستید خروجی شما چه بود آیا سعی کردید ناوگان به قول شما کهنه کشور را در آن مقطع که همه چیز آماده بود نو کنید.
صحبت را به درازا نکشیم من درخواست دارم مدیران اسبق ریلی بجای نقد شرایط موجود ابتدا بیلان کاری خود را در زمانی که تصمیم گیر بوده اند ارائه کنند.
من موافق شرایط موجود نیستم ومنتقد شخص میعاد صالحی هستم لیکن از طرفی منتقد شرایط قبل هم هستم جائی که راه آهن پول داشت حمایت داشت اما کاری انجام نشد .
در دوره شما جناب آقای موسوی نژاد حتی وزیر راه شهر سازی هم از خودتان بود اما کار مثبتی جلو نرفت .
وارد ریز پروژهای اشتباهی هم که شروع شد نمی شوم که باعث فلج شده راه آهن کنونی شد و نمی خواهم اسامی تصمیم گیران این پروژه ها را ببرم زیرا اتفاقی که نمی افتد کسی هم محاکمه نمی شود تنها آدمها می آیند و می روند و همیشه هم به شرایط موجود منتقد هستند و شرایط زمان خود را تحلیل نمی کنند
چقدر موارد بی جا نوشتی برادر بهتره به آخرت ت برسی از شما دیگه گذشت بزار برا شاگردان و رفقای محسن
با سلام و تشکر
یکی از دلایل زیان راهآهن، الگوهای غلط و سنتی حملونقل بار و مسافر است
الگوی حمل مسافر و بار ما متناسب با قرن پیش است و این الگو فقط مدرن شده و تغییر نکرده
منظور اینست که برای پیشرفت حملونقل عمومی مثل در اتوبوسرانی اگر فقط به خرید اتوبوس نو بپردازیم و الگو را تغییر ندهیم نفع زیادی نخواهیم برد
راهاندازی BRT یک تغییر الگو بود که بخشی از آن هم خرید اتوبوس نو بود
زیاندهی، بالاخص در راه آهن یک علت کلی دارد که علت العلل است
خدمتتان عرض کنم که ؛ امروز مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه جلالی اگر در سرتاسر راه آهن سراسری بگردید و بچرخید
یک نفر ، سر جای درست خودش نیست!
مگر کارگران خط و ابنیه! که چرخ های حرکت هستند
آنها هم اگر هنوز سر جای خودشان هستند چون
جای ِ شان بجز زحمت و زحمت و زحمت و رنج و محرومیت، هیچ با خود ندارد!
این زیر ساخت پرهزینه ی افلیج ناکارآمد
که فقط ۸ ورود از سهم حمل بار کشور
فقط ۸ درصد را دارد
در ترانزیت سهم ۱۳ درصدی و در حمل مسافر ۱۷ درصد
در بهترین حالت!
هزینه نگهداری اش ، سر به فلک می زند
هزینه تعمیرات دیزل های دست چندمش هم همینطور
پوک شده
موریانه فساد و رابطه ریشه ش را خشکانده
به فکر یک چیز دیگری بجای آن باشید