ارائه سبد تامین مالی احداث راه آهن سریع السیر تهران – مشهد به دولت
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد در اردیبهشت ماه خبر داد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد در اردیبهشت ماه خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، جلسه بررسی نحوه اجرای دستور رئیس جمهوری برای تسریع در شروع عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران – مشهد با حضور امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن ج. ا.ایران، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برگزار شد.
جابه جایی ۴۱ میلیون نفر مسافر در سال
غفاری با بیان اینکه محور مذکور به طول ۸۷۰ کیلومتر احداث خواهد شد، گفت: با توجه به اهمیت آن در جابه جایی ۴۱ میلیون نفر مسافر در سال از توجیه لازم برخوردار است.
وی با توجه به مطالعات و اقدامات صورت گرفته ظرف بیش از یک سال گذشته بیان کرد: در ماه جاری برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد تدوین می شود.
اعلام آمادگی سرمایه گذاران داخلی و خارجی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه گفت: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران و بخش های فنی و اجرایی داخلی و همچنین اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای اجرای این پروژه، سبد تامین مالی متنوع آن طراحی و به زودی برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم دولت خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهره گیری کامل از نتایج تجربیات موجود، اتخاذ تدابیر لازم برای انتقال تکنولوژی و مستند سازی لازم تحت یک مدیریت متمرکز و فازبندی عملیاتی پروژه با رویکرد بهره برداری کامل هر یک از فازها را از الزامات اجرایی این پروژه دانست.
استفاده حداکثری از کنسرسیوم مشاوران توانمند برای طراحی و نظارت
غفاری همچنین با اشاره به برخورداری پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد از مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: سعی ما بر این است که از حضور کنسرسیوم مشاوران توانمند داخلی و خارجی برای طراحی و نظارت مطمئن و کامل پروژه حداکثر بهره را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: این معاونت با ترکیب همه منابع و روش های تامین مالی ممکن از جمله انواع تهاتر نفت، منابع عمومی، مشوق ها و امتیازات مالی، تامین مالی فاینانس، تخفیف سود بازرگانی تجهیزات وارداتی، امتیاز معادن، مولدسازی و غیره نسبت به تهیه سبد متنوع تامین مالی راه آهن تهران – مشهد اقدام می کند.
فنآوری راهآهن پرسرعت جزء نیازهای بلندمدت کشور است اما وصول و حصول آن از مسیر خرید پروژههای راهآهن پرسرعت نیست بلکه باید بومی کردن این فنآوری دنبال شود.
شرح :
نکاتی راهبردی در خصوص فن آوری راه آهن پرسرعت و راه آهن تهران مشهد
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-267994