◄ مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو 6 ماهه پرداخت می شود
تعامل و همکاری مناسب راه آهن با مالکین لکوموتیو بخش خصوصی در اصلاح تعرفه درآمدی لکوموتیو و پرداخت مستمر و ماهانه صورت وضعیت های کارکرد لکوموتیو ها در بازه 6 ماهه قراردادی طی یکسال گذشته، چشم انداز روشنی را برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیوها در ماههای آتی متصور ساخته است.
تعامل و همکاری مناسب راه آهن با مالکین لکوموتیو بخش خصوصی در اصلاح تعرفه درآمدی لکوموتیو و پرداخت مستمر و ماهانه صورت وضعیت های کارکرد لکوموتیو ها در بازه 6 ماهه قراردادی طی یکسال گذشته، چشم انداز روشنی را برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیوها در ماههای آتی متصور ساخته است.
مهندس هادی یارجی، مدیرکل نیروی کشش شرکت راهآهن در پاسخ به انتشار خبری با عنوان "دوره وصول مطالبات مالکان لکوموتیو از راه آهن به 10 ماه رسید" از سوی مدیرعامل شرکت احیا ریل ایرانیان در تاریخ 11 شهریور 1403 توضیحاتی ارائه کرد.
یارجی گفت؛ در حالیکه مالکین لکوموتیو در تعامل کامل با راه آهن ج.ا.ا شبانه روز در حال تلاش برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیو های خود هستند، متاسفانه یکی از مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی باری که مستقیما مالک هیچ لکوموتیوی در شبکه ریلی نیست، مصاحبه ای در خصوص وضعیت مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو از راه آهن، نحوه خصوصی سازی حوزه و یا تعرفه لکوموتیو داشته که با توجه به عدم آشنایی ایشان با حوزه لکوموتیو و اقدامات صورت گرفته از سوی راه آهن و تعامل بسیار مناسب مالکین لکوموتیو خصوصی با راه آهن بویژه طی یکسال گذشته، سبب انتشار خبری کاملا نادرست و خلاف واقعیت شده است.
یارجی گفت؛ در حالیکه مالکین لکوموتیو در تعامل کامل با راه آهن ج.ا.ا شبانه روز در حال تلاش برای افزایش کمی و کیفی لکوموتیو های خود هستند، متاسفانه یکی از مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی باری که مستقیما مالک هیچ لکوموتیوی در شبکه ریلی نیست، مصاحبه ای در خصوص وضعیت مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو از راه آهن، نحوه خصوصی سازی حوزه و یا تعرفه لکوموتیو داشته که با توجه به عدم آشنایی ایشان با حوزه لکوموتیو و اقدامات صورت گرفته از سوی راه آهن و تعامل بسیار مناسب مالکین لکوموتیو خصوصی با راه آهن بویژه طی یکسال گذشته، سبب انتشار خبری کاملا نادرست و خلاف واقعیت شده است.
یارجی در خصوص پرداخت مطالبات مالکین لکوموتیو و نحوه بهره برداری از لکوموتیو ها در شبکه ریلی گفت؛ علی رغم تاکیدات فراوان راه آهن بر عقد قرارداد مستقیم مالکین لکوموتیو با شرکت ها حمل و نقل ریلی باری طی سنوات گذشته از آنجا که شرکت های مالک لکوموتیو به تفاهم نهایی در خصوص نحوه تسویه حساب مطالبات و ضمانت های اجرایی دریافت مطالبات از مالکین واگن نرسیدند، درخواست واگذاری لکوموتیو هایشان در قالب اجاره و بهره برداری ازآنها را به راه آهن ارائه دادند و هیات مدیره راه آهن جهت حمایت از این شرکت ها و نیاز شبکه به لکوموتیو نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با مالکین لکوموتیو اقدام نمود.
از آنجا که پرداخت صورت وضعیت های شرکت های مالک لکوموتیو در این قراردادها ارتباط کاملا مستقیم با وصول مطالبات راه آهن از شرکت های حمل و نقل ریلی باری دارد، با توجه به پیگیری های مستمر مدیرعامل محترم راه آهن و برگزاری چندین جلسه مشترک و احصا نقشه راه اقتصادی لکوموتیو های شبکه ریلی کشور ، با انتظام بخشی مطالبات از شرکت های حمل و نقل ریلی باری از سوی راه آهن، در حال حاضر دوره پرداخت صورت وضعیتهای اجاره لکوموتیو های بخش خصوصی در بازه زمانی 6 ماهه مندرج در مفاد قراردادی فیمابین می باشد و از شهریور ماه سال گذشته تاکنون پرداخت ماهانه صورتحساب مالکین لکوموتیو در اولویت اول راه آهن قرار دارد و در اوایل هر ماه بطور مستمر پرداخت می گردد، بطوریکه در ماه جاری در هفته اول شهریور ماه صورت وضعیت پایان بهمن ماه 1402 شرکت های مالک لکوموتیو بطور کامل پرداخت گردید.
یارجی افزود؛ یکی از اقدامات مهم راه آهن علاوه بر پرداخت های مستمر به مالکین لکوموتیو، تعیین تکلیف موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که با تلاش های صورت گرفته و همزمان با دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های حمل و نقل ریلی باری، از ماه جاری کلیه صورت حساب های مالکین لکوموتیو همراه با مالیات بر ارزش افزوده به شرکت ها پرداخت گردیده و در ماههای آتی ادامه خواهد شد.
در خصوص اصلاح تعرفه لکوموتیو نیز همزمان با جلسات برگزار شده و بر مبنای تصمیات اخذ شده در کمیته های کارشناسی مشترک بر مبنای هزینه تمام شده تعمیرات و نگهداری لکوموتیو، استهلاک سرمایه گذاری انجام شده و لحاظ نمودن شاخص های تورمی، سهم لکوموتیو از تعرفه تن کیلومتر حمل بار طی یک سال گذشته در دو مرحله جمعا به میزان 56 درصد رشد داشته که با توجه به شرایط محدود کننده و امکان رقابت با جاده، رشد قابل توجهی است و به نظر می رسد اثرات رفع ناترازی درآمد-هزینه لکوموتیو که در سالهای گذشته به عنوان بزرگترین گلوگاه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو ها بوده و مورد مطالبه شرکت های مالک لکوموتیو بخش خصوصی بوده با اعمال تعرفه های بروز در سال جاری برطرف و این اصلاح بنیادی در آماده بکاری و و قابلیت اطمینان لکوموتیو های دولتی و هم خصوصی در ماههای آتی محسوس خواهد بود.
یارجی در پایان ضمن یادآوری نقش استراتژیک لکوموتیو به عنوان پیشران صنعت حمل و نقل ریلی به منظور دستیابی به اهداف مندرج در توسعه ترانزیت و حمل بار ریلی در اسناد بالا دستی از جمله برنامه هفتم توسعه، بر حمایت همه جانبه راه آهن ج.ا.ا از سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین لکوموتیو و استمرار تعامل با فعالان این صنعت تاکید کرد و گفت، در حالیکه دولت چهاردهم تاکید بر وفاق ملی برای دستیابی به اهداف تعیین شده دارد و همه فعالین صنعت ریلی در حال تلاش برای دستیابی به این مهم هستند، طرح موضوعات خلاف واقع و مایوس کننده برای سرمایه گذاران واقعی در صنعت ریلی به هیچ عنوان قابل دفاع و به مصلحت نیست.
آقای یارجی
شما که وزارت صنعت اومدی
فرق بین سنگ پا و لکوموتیو رو می دونی
آقا غلام! شما که ظاهرا سنگ پا را هم خوب میشناسی به خود حرف توجه کن!
حرفهای بی اساس مدیرعامل احیا هم نادرسته و هم نابجا. آقای یارجی خوب و معقول جواب داده