بازدید سایت : ۳۷۴۸۴
مدیرعامل راه آهن:

نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشمندسازی و مولدسازی منابع راه آهن تأکید کرد و گفت: با اشاره به هزینه سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومانی نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، گفت: مرکز تحقیقات می تواند در ارائه راهکارهای نوین برای نگهداری خطوط، لوکوموتیوها و بهینه سازی منابع، از جمله هوشمندسازی و مولدسازی منابع، با راه آهن همکاری کند.

نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشمندسازی و مولدسازی منابع راه آهن تأکید کرد و گفت: با توجه به عدم تناسب منابع موجود با حجم وظایف و مأموریت های شرکت، استفاده از فناوری های نوین و رویکرد داده محور برای اولویت بندی و بهینه سازی منابع ضروری است.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری در دیدار با رئیس، معاون آموزش و توسعه فناوری و مدیران بخش های تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به هزینه سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومانی نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، گفت: مرکز تحقیقات می تواند در ارائه راهکارهای نوین برای نگهداری خطوط، لوکوموتیوها و بهینه سازی منابع، از جمله هوشمندسازی و مولدسازی منابع، با راه آهن همکاری کند.

وی بر استقلال علمی مراکز تحقیقاتی در ارائه خدمات مشاوره فنی و آزمایشگاهی تأکید کرد و افزود: شرکت راه آهن آمادگی دارد از ظرفیت مرکز تحقیقات در شناسایی مشکلات و واگذاری تست های کیفیت و کارایی تجهیزات ریلی استفاده کند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به چالش های دوام بتن تراورس ها و ابنیه فنی در شرایط محیطی تهاجمی، از ارزیابی بتن گوگردی به عنوان راهکاری برای مقابله با خوردگی خبر داد و گفت: با حمایت شرکت راه آهن و پیمانکاران، از پوشش گوگردی تراورس ها در بخشی از محور بافق-بندرعباس و تولید تراورس های جدید با بتن گوگردی استفاده خواهیم کرد.

ذاکری بر اهمیت آموزش های مستمر و احیای آموزش های سیار کارکنان راه آهن تأکید کرد و گفت: برای توانمندسازی و مدیریت استعدادها و احراز صلاحیت عوامل اجرایی راه آهن، باید از ظرفیت مرکز تحقیقات بهره برداری کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    چالش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها
    هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها یکی از چالش‌های اساسی صنعت ریلی ایران است. برای ارائه راهکارهای جامع‌تر و تخصصی‌تر، لازم است به عوامل مختلفی از جمله عوامل فنی، اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی توجه شود.
    عوامل مؤثر بر هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها:
    • عمر ناوگان: عمر بالای لوکوموتیوها و فرسودگی قطعات، نیاز به تعمیرات اساسی و مکرر را افزایش می‌دهد.
    ش کیفیت قطعات: استفاده از قطعات با کیفیت پایین و تقلبی، باعث کاهش عمر مفید قطعات و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    • کمبود قطعات یدکی: کمبود قطعات یدکی در بازار و طولانی شدن زمان تأمین قطعات، باعث توقف طولانی مدت لوکوموتیوها و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    • عدم وجود سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه: نبود سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه باعث می‌شود که خرابی‌ها به صورت ناگهانی رخ دهند و هزینه‌های تعمیرات افزایش یابد.
    • کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی متخصص و ماهر در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، باعث کاهش کیفیت تعمیرات و افزایش احتمال بروز خطا می‌شود.
    • عدم استانداردسازی فرآیندهای تعمیرات: عدم وجود استانداردهای مشخص برای فرآیندهای تعمیرات، باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت تعمیرات می‌شود.
    • نوسانات نرخ ارز: با توجه به اینکه بسیاری از قطعات و تجهیزات لوکوموتیوها وارداتی هستند، نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر هزینه‌های تعمیرات تأثیرگذار است.
    • تحریم‌ها: تحریم‌های بین‌المللی باعث محدودیت در دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    راهکارهای جامع برای کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات:
    1. هوشمندسازی نگهداری و تعمیرات:
    • استفاده گسترده از حسگرها و اینترنت اشیا: نصب حسگرهای مختلف بر روی لوکوموتیوها برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به وضعیت قطعات و سیستم‌ها و تحلیل این داده‌ها توسط هوش مصنوعی برای پیش‌بینی خرابی‌ها.
    • توسعه سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه مبتنی بر هوش مصنوعی: با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، می‌توان مدل‌های پیش‌بینی خرابی دقیق‌تری را توسعه داد.
    • بهینه‌سازی برنامه‌های تعمیراتی: با استفاده از داده‌های حاصل از سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه، می‌توان برنامه‌های تعمیراتی را بهینه کرده و از انجام تعمیرات غیرضروری جلوگیری کرد.
    2. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات:
    • توسعه صنعت قطعه‌سازی داخلی: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای تولید قطعات با کیفیت بالا و با قیمت مناسب در داخل کشور.
    • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت ریلی.
    • ایجاد زنجیره تأمین داخلی: ایجاد یک زنجیره تأمین قوی و پایدار برای قطعات و تجهیزات ریلی.
    3. ارتقای نیروی انسانی:
    • برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ارتقای دانش و مهارت کارکنان در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای: ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تخصصی در زمینه ریلی برای تربیت نیروی انسانی ماهر.
    • جذب و نگهداری نیروهای متخصص: ایجاد انگیزه‌های لازم برای جذب و نگهداری نیروهای متخصص در صنعت ریلی.
    4. استانداردسازی فرآیندهای تعمیرات:
    • تدوین استانداردهای ملی: تدوین استانداردهای ملی برای فرآیندهای نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • ایجاد سیستم‌های مدیریت کیفیت: پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 در کارگاه‌های تعمیرات.
    ر استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS): استفاده از نرم‌افزارهای CMMS برای مدیریت و برنامه‌ریزی تعمیرات.
    5. همکاری با مراکز تحقیقاتی:
    • توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک: انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با مراکز تحقیقاتی برای توسعه فناوری‌های نوین در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • بهره‌گیری از نتایج تحقیقات: استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در صنعت ریلی برای بهبود فرآیندهای نگهداری و تعمیرات.
    6. مدیریت ریسک:
    • شناسایی ریسک‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات: شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • تدوین برنامه‌های مدیریت ریسک: تدوین برنامه‌های مدیریت ریسک برای کاهش احتمال وقوع حوادث و کاهش هزینه‌های ناشی از آن‌ها.
    7. بهبود زیرساخت‌های تعمیراتی:
    • تجهیز کارگاه‌های تعمیرات: تجهیز کارگاه‌های تعمیرات به تجهیزات مدرن و پیشرفته.
    • توسعه امکانات تست و آزمایش: توسعه امکانات تست و آزمایش برای اطمینان از کیفیت تعمیرات.
    8. مدیریت زنجیره تأمین:
    • بهینه‌سازی زنجیره تأمین قطعات: بهبود فرآیندهای سفارش، خرید و انبارداری قطعات.
    • برقراری ارتباط موثر با تأمین‌کنندگان: ایجاد ارتباط موثر با تأمین‌کنندگان برای اطمینان از تأمین به موقع و با کیفیت قطعات.

  • ناشناس

    آیا ۷۰۰ میلیارد تومان پول زیادی است !!!!؟؟؟؟ می شود ده میلیون دلار یا ۱۴۸۰۰۰ بشکه نفت. آقای ذاکری راه آهن ایران ارزش دارد.

  • علی

    هزینه نت لکوموتیو ها خیلی بیشتر از 700 میلیارد است.سه پیمانکار دارد که اگر هر کدام ماهی 50 میلیارد صورت وضعیت کنند می شود 1800 میلیارد.