بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
مدیرعامل راه آهن:

نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشمندسازی و مولدسازی منابع راه آهن تأکید کرد و گفت: با اشاره به هزینه سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومانی نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، گفت: مرکز تحقیقات می تواند در ارائه راهکارهای نوین برای نگهداری خطوط، لوکوموتیوها و بهینه سازی منابع، از جمله هوشمندسازی و مولدسازی منابع، با راه آهن همکاری کند.

نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشمندسازی و مولدسازی منابع راه آهن تأکید کرد و گفت: با توجه به عدم تناسب منابع موجود با حجم وظایف و مأموریت های شرکت، استفاده از فناوری های نوین و رویکرد داده محور برای اولویت بندی و بهینه سازی منابع ضروری است.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری در دیدار با رئیس، معاون آموزش و توسعه فناوری و مدیران بخش های تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به هزینه سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومانی نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، گفت: مرکز تحقیقات می تواند در ارائه راهکارهای نوین برای نگهداری خطوط، لوکوموتیوها و بهینه سازی منابع، از جمله هوشمندسازی و مولدسازی منابع، با راه آهن همکاری کند.

وی بر استقلال علمی مراکز تحقیقاتی در ارائه خدمات مشاوره فنی و آزمایشگاهی تأکید کرد و افزود: شرکت راه آهن آمادگی دارد از ظرفیت مرکز تحقیقات در شناسایی مشکلات و واگذاری تست های کیفیت و کارایی تجهیزات ریلی استفاده کند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به چالش های دوام بتن تراورس ها و ابنیه فنی در شرایط محیطی تهاجمی، از ارزیابی بتن گوگردی به عنوان راهکاری برای مقابله با خوردگی خبر داد و گفت: با حمایت شرکت راه آهن و پیمانکاران، از پوشش گوگردی تراورس ها در بخشی از محور بافق-بندرعباس و تولید تراورس های جدید با بتن گوگردی استفاده خواهیم کرد.

ذاکری بر اهمیت آموزش های مستمر و احیای آموزش های سیار کارکنان راه آهن تأکید کرد و گفت: برای توانمندسازی و مدیریت استعدادها و احراز صلاحیت عوامل اجرایی راه آهن، باید از ظرفیت مرکز تحقیقات بهره برداری کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    چالش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها
    هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها یکی از چالش‌های اساسی صنعت ریلی ایران است. برای ارائه راهکارهای جامع‌تر و تخصصی‌تر، لازم است به عوامل مختلفی از جمله عوامل فنی، اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی توجه شود.
    عوامل مؤثر بر هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها:
    • عمر ناوگان: عمر بالای لوکوموتیوها و فرسودگی قطعات، نیاز به تعمیرات اساسی و مکرر را افزایش می‌دهد.
    ش کیفیت قطعات: استفاده از قطعات با کیفیت پایین و تقلبی، باعث کاهش عمر مفید قطعات و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    • کمبود قطعات یدکی: کمبود قطعات یدکی در بازار و طولانی شدن زمان تأمین قطعات، باعث توقف طولانی مدت لوکوموتیوها و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    • عدم وجود سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه: نبود سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه باعث می‌شود که خرابی‌ها به صورت ناگهانی رخ دهند و هزینه‌های تعمیرات افزایش یابد.
    • کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی متخصص و ماهر در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، باعث کاهش کیفیت تعمیرات و افزایش احتمال بروز خطا می‌شود.
    • عدم استانداردسازی فرآیندهای تعمیرات: عدم وجود استانداردهای مشخص برای فرآیندهای تعمیرات، باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت تعمیرات می‌شود.
    • نوسانات نرخ ارز: با توجه به اینکه بسیاری از قطعات و تجهیزات لوکوموتیوها وارداتی هستند، نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر هزینه‌های تعمیرات تأثیرگذار است.
    • تحریم‌ها: تحریم‌های بین‌المللی باعث محدودیت در دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز و افزایش هزینه‌های تعمیرات می‌شود.
    راهکارهای جامع برای کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات:
    1. هوشمندسازی نگهداری و تعمیرات:
    • استفاده گسترده از حسگرها و اینترنت اشیا: نصب حسگرهای مختلف بر روی لوکوموتیوها برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به وضعیت قطعات و سیستم‌ها و تحلیل این داده‌ها توسط هوش مصنوعی برای پیش‌بینی خرابی‌ها.
    • توسعه سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه مبتنی بر هوش مصنوعی: با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، می‌توان مدل‌های پیش‌بینی خرابی دقیق‌تری را توسعه داد.
    • بهینه‌سازی برنامه‌های تعمیراتی: با استفاده از داده‌های حاصل از سیستم‌های نگهداری پیش‌بینانه، می‌توان برنامه‌های تعمیراتی را بهینه کرده و از انجام تعمیرات غیرضروری جلوگیری کرد.
    2. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات:
    • توسعه صنعت قطعه‌سازی داخلی: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای تولید قطعات با کیفیت بالا و با قیمت مناسب در داخل کشور.
    • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت ریلی.
    • ایجاد زنجیره تأمین داخلی: ایجاد یک زنجیره تأمین قوی و پایدار برای قطعات و تجهیزات ریلی.
    3. ارتقای نیروی انسانی:
    • برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ارتقای دانش و مهارت کارکنان در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای: ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تخصصی در زمینه ریلی برای تربیت نیروی انسانی ماهر.
    • جذب و نگهداری نیروهای متخصص: ایجاد انگیزه‌های لازم برای جذب و نگهداری نیروهای متخصص در صنعت ریلی.
    4. استانداردسازی فرآیندهای تعمیرات:
    • تدوین استانداردهای ملی: تدوین استانداردهای ملی برای فرآیندهای نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • ایجاد سیستم‌های مدیریت کیفیت: پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 در کارگاه‌های تعمیرات.
    ر استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS): استفاده از نرم‌افزارهای CMMS برای مدیریت و برنامه‌ریزی تعمیرات.
    5. همکاری با مراکز تحقیقاتی:
    • توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک: انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با مراکز تحقیقاتی برای توسعه فناوری‌های نوین در زمینه نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • بهره‌گیری از نتایج تحقیقات: استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در صنعت ریلی برای بهبود فرآیندهای نگهداری و تعمیرات.
    6. مدیریت ریسک:
    • شناسایی ریسک‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات: شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها.
    • تدوین برنامه‌های مدیریت ریسک: تدوین برنامه‌های مدیریت ریسک برای کاهش احتمال وقوع حوادث و کاهش هزینه‌های ناشی از آن‌ها.
    7. بهبود زیرساخت‌های تعمیراتی:
    • تجهیز کارگاه‌های تعمیرات: تجهیز کارگاه‌های تعمیرات به تجهیزات مدرن و پیشرفته.
    • توسعه امکانات تست و آزمایش: توسعه امکانات تست و آزمایش برای اطمینان از کیفیت تعمیرات.
    8. مدیریت زنجیره تأمین:
    • بهینه‌سازی زنجیره تأمین قطعات: بهبود فرآیندهای سفارش، خرید و انبارداری قطعات.
    • برقراری ارتباط موثر با تأمین‌کنندگان: ایجاد ارتباط موثر با تأمین‌کنندگان برای اطمینان از تأمین به موقع و با کیفیت قطعات.

  • ناشناس پاسخ

    آیا ۷۰۰ میلیارد تومان پول زیادی است !!!!؟؟؟؟ می شود ده میلیون دلار یا ۱۴۸۰۰۰ بشکه نفت. آقای ذاکری راه آهن ایران ارزش دارد.

    • غلام

      به نظر عدد ۷۰۰ میلیارد تومان درست نباشد و باید خیلی بیش از مبالغ باشد
      ضمن اینکه صحبت های آقای ذاکری خیلی کلیشه ای است و از جنس گول زدن کودکان با یک شکلات است
      اگر سیاست تعمیر و نگهداری شکست خورده فعلی به درستی تغییر نکند
      تعمیرات فعلی ، چاه ویلی است بی پایان.

  • علی پاسخ

    هزینه نت لکوموتیو ها خیلی بیشتر از 700 میلیارد است.سه پیمانکار دارد که اگر هر کدام ماهی 50 میلیارد صورت وضعیت کنند می شود 1800 میلیارد.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    برادر عزیز جناب آقای دکتر ذاکری
    توجه شما به جذب منابع مالی و تکنولوژی برای حل مشکلات راه آهن با توجه به سابقه شما به عنوان یک شخصیت علمی ودانشگاهی قابل تقدیر است
    اما باید توجه داشته باشید استفاده از نیروی انسانی توانمند و متعهد و متخصص در اجرای این تئوری ها بسیار پر رنگ است
    تغییر در ساختار مدیریتی و پرسنلی دذ راه آهن شجاعت می خواد
    انتصابات چند روز اخیر جامعه ریلی را واقعا مایوس کرد اینکه بازگردیم به مدیران 16 سال پیش کیانی هم که عمکردشان ثابت کرده هیچ کونه تعهدی به سازمان نداشته اند و ندارند و از سوی دیگر تخصص هم ندارند و پرونده کاری ایشان فارق از هرگونه عملکرد مفیدی بوده است خود نشانگر اینست که به نظر دور شما را نفراتی در بر گرفته اند که در حال ارائه مشاوره های اشتباه به شما می باشند
    لطفا برای زنده ماندن صنعت ریلی کشور رویه خود را تغییر دهید به صلاح نمی باشد این رویه را طی کنید
    انتظارات از شما بالا است واعتبار شما با ارزش .

  • ناشناس پاسخ

    می گن ۱۰۰۰ تا دیزل دارن ۷۰۰ میلیارد تومان در هر سال ، یعنی برای هر کدوم کمتر از یک میلیارد تومان هزینه کردن
    آمار اشتباه است و یا اشتباه منعکس شده