بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
هفته آخر تیرماه از دریچه حمل‌ونقل ریلی

روی ریل سیاست

آخرین هفته تیرماه نیز با تحلیل های تین نیوز در گفت وگو با کارشناسان و مسوولین ریلی کشور همراه بود.

روی ریل سیاست

هفته گذشته با سنگینی سایه سیاست بر سر رسانه های کشور سپری شد.
 به گزارش تین نیوز، نخستین روز از هفته گذشته با بمب خبری کودتای ترکیه آغاز شد و عموم رسانه ها را بر آن داشت تا به ابعاد مختلف این رخداد مهم بپردازند.
 دیگر چهره سیاسی هفته گذشته رئیس جمهور حسن روحانی بود که با حضور در کرمانشاه در رابطه با حمل ونقل ریلی استان نیز سخنرانی کرد.
 روحانی در این سفر در خصوص حمل ونقل ریلی این استان گفت که تا پایان دولت یازدهم راه آهن به کرمانشاه خواهد رسید.
 
مذاکرات ایران و روسیه برای راه آهن برقی
مهمترین اتفاق بینالمللی صنعت حمل ونقل ریلی نیز مذاکرات راه آهن ایران با روسیه بود که طبق اظهارات وزیر دارایی روسیه قرار شد تا دو هفته دیگر بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای همکاریهای دو کشور به مبلغ 2 میلیارد یورو از سوی بانک VEB روسیه پرداخت شود.
 
در این میان 1.2 میلیارد اعتبار به پروژه 459 کیلومتری راه آهن برقی اختصاص داده شده است که این مسیر میتواند ارتباط بین مرز شمال و شمال شرقی ایران با ترکمنستان را برقرار کند.
 
حمل ونقل به صرفه ریلی، جایگزین جاده
آخرین هفته تیرماه نیز با تحلیل های تین نیوز در گفت وگو با کارشناسان و مسوولین ریلی کشور همراه بود.
 
در همین راستا، یک کارشناس اقتصادی با برشمردن مزایای حمل ونقل ریلی به تین نیوز گفت: در حال حاضر آمار سوانح و تلفات در سفرهای ریلی بسیار پایین است و این یکی از عواملی است که میتواند مردم را به سمت این روش جابهجایی سوق دهد.
 
اورنگ خسروی همچنین گفت: از سوی دیگر با در نظر داشتن آلودگی صوتی و محیطی ریل در مقایسه با جاده مشخص می شود که حمل ونقل ریلی در ابعاد مختلف بهصرفهتر است.
 
تعمیر و نگهداری از واگن ها در گرو نقدینگی
ابوالقاسم سعیدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقلی نیز در رابطه با وضعیت تعمیرات واگنها به تین نیوز گفت: در حال حاضر 80 درصد قطعات یدکی در داخل کشور تولید میشوند؛ اما مساله اصلی در رابطه با بحث تعمیرات واگنهای مسافری، مشکل نقدینگی مالکان است که نمیتوانند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری واگن برآیند.
 
سکون 20 ساله حمل بار ریلی
عضو هیات مدیره پژوهشکده حمل ونقل نیز در گفت وگو با تین نیوز، از افزایش کیفیت و میزان خدماتدهی در کوپه های قطارهای مسافری سخن به میان آورد و گفت که باید کیفیت خدمات و سرویسهایی که در دو بخش بار و مسافر ارائه میشود به عنوان شاخصی برای مقایسه این بخشها در نظر گرفته شود.
 
علیرضا سیدوکیلی، افزود: این مقایسه نشان میدهد برخلاف آنچه از سوی برخی کارشناسان مطرح میشود، وضعیت واگنهای باری در سالهای اخیر سکون بیشتری را تجربه کرده و ارزیابی این دو بخش از طریق تعداد واگنها شاخص مناسبی نیست.
 
او در ادامه گفت: سهم راه آهن از حمل ونقل باری کشور حدود 30 میلیون تن، معادل 8 درصد حجم کل بار است که در 20 سال اخیر تغییر چندانی را تجربه نکرده است.
 
دولت چاره ای جز توسعه حمل ونقل ریلی ندارد
 میزگرد تخصصی تین نیوز با عنوان «بررسی راهکارهای زیرساختی برای ترمیم نظام حمل ونقل ریلی» نیز با حضور چند تن از مدیران و کارشناسان ریلی کشور روز دوشنبه گذشته، برگزار شد.
 
حسن موسوی نژاد در این جلسه گفت: حمل ونقل ریلی بیش از آنکه در اقتصاد بنگاه موثر باشد در اقتصاد ملی معنا پیدا میکند؛ در تمام دنیا کشورهایی که حمل ونقل ریلی پیشرفته دارند، بخش عمده سرمایهگذاریشان از طرف دولت تامین میشود و دولت است که از توسعه این بخش حمایت میکند.
 
محمدحسین قنبری نیز با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی راهی جز بها دادن به صنعت ریلی ندارد، گفت: دولت در سالهای اخیر بیشتر به حمل ونقل جادهای پرداخته و هزینه کرده است؛ بهطوری که دیگر در این بخش رشد و توسعه چشمگیری را متصور نیست.
 
از سوی دیگر، در حمل ونقل هوایی نیز اگر سرمایه گذاران خارجی نگاه مثبتی به این حوزه داشته باشند، بودجه کلانی برای تحقق برنامه ریزیهای فعلی نیاز است؛ ضمن اینکه حمل ونقل هوایی نمیتواند پاسخگوی همه ابعاد این حوزه باشد و برای مصرف کننده هم هزینه بالایی را در پی دارد.
 
روزهای گذشته اتفاقات ناخوشایندی را هم در خود جای داد که در حوزه ریلی میتوان به بروز برخی سوانح در محورهای مختلف اشاره کرد.
 
سوانحل ریلی هفته گذشته
یکشنبه هفته گذشته در مسیر تهران – اهواز و در زمان خروج قطار از ایستگاه اندیمشک یک واگن مسافری، دچار حریق شد  که خوشبختانه تلاش مامورین آتشنشانی و فنی اثربخش بود و این آتشسوزی به خوبی مهار شد و هیچ آسیبی را برای مسافران در پی نداشت. 
صبح روز گذشته نیز با ورود یک کامیون به حریم ریلی، سانحه دیگری در این حوزه رخ داد. 
صبح جمعه در نخستین روز از مردادماه، با  ورود یک دستگاه کامیون به روی ریل راه آهن در محور شمال، ریل باس مسافری با آن برخورد کرد و تعدادی از مسافران دچار آسیب سطحی شدند. 
خوشبختانه این سانحه نیز تلفات جانی نداشت و تعداد زیادی از مصدومین پس از معالجات سرپایی از بیمارستان مرخص شدند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.