بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
یک کارشناس بندری مطرح کرد:

◄ نقدی بر وضعیت لجستیک و زنجیره تامین در ایران / لزوم هماهنگی و تعیین متولی

◄ نقدی بر وضعیت لجستیک و زنجیره تامین در ایران / لزوم هماهنگی و تعیین متولی

تین نیوز | یک کارشناس بندری معتقد است بزرگ ترین مشکل لجستیک و زنجیره تامین در بنادر ایران، ناهماهنگی بین بازیگران این زنجیره است که در زمینه ساماندهی به این وضعیت، مهم تر از هر چیز، تعیین یک متولی (رهبر) است.

به گزارش تین نیوز، حسین چراغی، معاون بندری بندر انزلی، در جمع وایبری نمایندگان کشتیرانی ها، با طرح این سوال که «در بنادر ما (از جمله بندر شهید رجایی) چند متر مربع انبار وجود دارد؟» عنوان کرد: مشكل بزرگ ما در مقایسه با بنادر پیشرو، مربوط به مباحث لجستیكی است؛ وجود مراكز لجستیك در بنادر، جزو الزامات حركت به سمت بنادر نسل سوم است.

چراغی با بیان این که «بندر شهید رجایی، ظرفیت ایجاد ٣ مركز لجستیك را دارد»، ادامه داد: بزرگ ترین مركز لجستیك منطقه در جبل‌علی است و حدود یك میلیون متر مربع انبار مسقف دارد.

این کارشناس بندری با اشاره به عدم وجود مراكز لجستیك و انبار در بنادر شمال كه ظرفیت های جدیدی در حمل و نقل غلات دارد، اضافه کرد: نکته قابل توجه این است كه ما نیاز به ایفای نقش مراكز لجستیكی در بنادر داریم نه وظایف صرفا انبارداری؛ تا بتوانیم جریان حمل و نقل در زنجیره تامین را هدایت و كنترل كنیم.

وی ادامه داد: حمل و نقل بیهوده كالا و كانتینر در چرخه لجستیك كشور، سالانه هزینه های زیادی را به مصرف كننده نهایی تحمیل می كند و باعث شده تا زنجیره تامین ملی، بهره وری لازم را نداشته باشد و مزیت های رقابتی خود را از دست بدهد؛ به ویژه در ترانزیت كه از روش های حمل و نقل استراتژیك در كشور به شمار می رود.

چراغی گفت: هرچه نابسامانی در زنجیره تامین و لجستیك بین دو نقطه یا دو كشور بیشتر باشد، هزینه های كلی حمل (Total Transport Cost) و در نهایت، هزینه تمام شده كالا برای مشتری (Finished Cost) بیشتر می شود.

به گفته وی، دلایل و مشكلات مذكور در سیستم لجستیك بندری، باعث تقویت دیدگاه مبنی بر لزوم تغییر در نقش فعلی ترمینال اپراتورها در بنادر می شود.

چراغی با تاکید بر اهمیت فاز شناخت چرخه ها در لجستیک و زنجیره تامین، گفت: آنچه ما به آن مبتلا هستیم این است كه متولی (رهبر) هماهنگی و یكپارچگی این چرخه ها در كشور معلوم نیست.

وی معتقد است در زنجیره تامین سنتی ما، آرایش بازیگران طوری است كه ارتباط ضعیفی با هم دارند و به همین دلیل، كارایی و رقابت‌پذیری كل زنجیره پایین است. راهكار توصیه شده برای این وضعیت، ایجاد یكپارچگی و مدیریت یكپارچه در سراسر زنجیره تامین است كه تعیین رهبری آن از الزامات است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.