روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم ملی همه آحاد جامعه است
وبلاگ تین نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی | بخش فراوانی از سفر به مناطق مرکزی تهران متعلق به خودروهای سواری است، اِعمال محدودیت در محدوده مرکزی شهر از راهکارهای مورد استفاده در بسیاری از کلان شهرهای جهان به منظور روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هواست.
بازنگری در افزایش هزینه ورود به منطقه مرکزی شهرها، از جمله سیاست های محدود کننده در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا محسوب می شود اما فراموش نکنیم زمانی می توانیم برای مردم محدودیت ایجاد کنیم که حمل و نقل عمومی مناسب و به میزان تقاضای شهروندان را برای آنها فراهم کرده باشیم.
با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در چند سال اخیر، هنوز هم سهم عمدهای از سفرهای درون شهری تهران در محدوده زوج و فرد از طریق خودروهای شخصی انجام می شود که این مهم در افزایش آلودگی هوای پایتخت اثرگذار است.
قیمت گذاری پارکینگ در محدوده مرکزی شهرها، افزایش بهای سوخت مصرفی و بازدارندگی عوارض ورود به این محدوده از جمله سیاست های دفعی و افزایش دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی از راهکارهای جذبی جهت ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری است که البته مدیریت شهری به راهکار دوم اعتقاد دارد.
ایجاد امکانات و تسهیلات به منظور حمل و نقل غیر موتوری، دور کاری، زمان کار انعطاف پذیر، توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی و گسترش خطوط بی آر تی نیز از روش های جایگزینی وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی محسوب می شود.
روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم ملی همه آحاد جامعه است، علاوه بر افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل و ارتقای کیفی سوخت مصرفی، جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت بنزینی و نیز جایگزینی تاکسی های هیبریدی به جای تاکسی های فرسوده، از اصلی-ترین راهکارهایی است که باید در قالب مدیریت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد.
روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران