بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

رانندگی امن در شرایط بارانی

رانندگی امن در شرایط بارانی

تین نیوز | با توجه به سرمای هوا و بارانی شدن آن در پاییز، مشکلات مختلفی ممکن است برای رانندگان و عابران در شهرها و جاده ها رخ دهد. خصوصا اگر راننده تازه کار باشید رانندگی در شرایط بارانی ممکن است شما را به دردسر بیندازد اما به خاطر سپردن برخی قوانین ساده  می تواند مسیر را برای شما سهل تر و امن تر کند. 

فرقی نمی کند که یک بار در هوای بارانی رانندگی کرده باشید و یا این کار هر روزتان باشد. اگر شما در انگلستان زندگی می کنید غالبا باید در هوایی بارانی رانندگی کنید. باران نه تنها دید شما را کاهش می دهد بلکه استهلاک ماشین را به علت توقف های زیاد بالا می برد. شکی نیست که رانندگی در باران روی اعصاب ما راه می رود. رانندگی در بزرگراه ها در این روزها هم کار سختی است. اما انگلیسی ها به رانندگی خود در این شرایط افتخار می کنند. 

چگونه با روزهای بارانی کنار بیاییم؟
چند نکته مفید برای رانندگی در هوای بارانی ذکر شده تا اگر در این وضعیت قرار گرفتید، راحت با آن کنار بیایید:
- اگر فوریتی در کار نیست از خودرو استفاده نکنید. 
- معمولا پیش بینی های سازمان هواشناسی به هوا اشاره می کند. بنابراین اگر سفر بسیار ضروری ندارید آن را کنسل کنید. در غیر این صورت بهتر است که بایستید و یک فنجان چای بنوشید تا باران قطع شود. این بهترین گزینه به جای گیر کردن در ترافیک ناشی از این هوا و تصادفات ناشی از آن است. 
- چراغ های جلوی خود را چک و از آن استفاده کنید. 
- ابتدا چراغ های جلوی خود را چک کنید و سپس از سالم بودن همه چراغ های خود مطمئن شوید.
- حتی اگر هوا روشن است چراغ های جلوی خود را برای بهتر دیده شدن روشن کنید. 
- اگر چراغ های اتومبیل شما اتوماتیک است باز هم از سالم بودن آن مطمئن شوید. 
- از چراغ های درست و سالم استفاده کنید. 

به خاطر داشته باشید که نباید از چراغ های مه شکن خود استفاده کنید مگر اینکه واقعا دید کم باشد. استفاده از آن باعث آزار دیگر رانندگان می شود. قوانین بزرگراه ها می گوید اگر دید شما کمتر از 100 متر بود باید از چراغ مه شکن استفاده کنید. در خیلی از موارد باید به صورت عادی رانندگی کنید و تنها سرعت خود را کاهش دهید و اگر نمی دانید که باید از کدام چراغ استفاده کنید خود را در موقعیت راننده مقابل قرار دهید تا به نتیجه برسید.

قانون چهار ثانیه
اگر کتاب آیین نامه رانندگی را به خاطر آورید متوجه می شوید که فواصل توقف ها در هوای بارانی زیادتر می شود اما تا چه اندازه این توقف ها به دو برابر افزایش می یابد. بنابراین باید فاصله خود را با ماشین جلویی با این شرایط تطبیق دهید. تجربه نشان داده است اگر شما چهار ثانیه عقب تر از ماشین جلویی هم باشید در شرایط بارانی در صورت برخورد ماشین جلوی شما به خودروی جلوی خودش و ترمز خودروی جلوی تان، شما فرصت توقف را خواهید داشت. 

رانندگی در این شرایط تنها به حفظ فاصله منحصر نمی شود بلکه باید از حرکت های ناگهانی که باعث عدم تعادل اتومبیل هم  می‌شود، خودداری گردد. مراقب وسایل نقلیه سنگین اطراف خود باشید. در صورتی که قصد دارید از آنها در این هوا سبقت بگیرید حتما میزان دید خود را مورد توجه قرار دهید. همچنین اگر راننده دیگری در این شرایط بد رانندگی می کند سعی نکنید عکس العمل نشان دهید. تمرکزتان بر رانندگی خودتان باشد تا از بروز تصادف جلوگیری کنید. 

با چاله های آب چه کنیم؟
وقتی که لاستیک های خودرو با آب بسیار، برخورد می کند سنگین می شود و آن را از جاده خارج می کند. در این شرایط تا حد امکان باید آرامش خود را حفظ کنید. پای خود را به تدریج از روی گاز بردارید تا سرعت کم کم پایین بیاید و بعد شروع به رانندگی کنید تا از چاله بیرون بیایید.

رانندگی در سیلاب ها 
هرگز فراموش نکنید که سیلاب به خودی خود خطرناک است. بنابراین از تبحر خود برای رانندگی در این مسیر مطمئن باشید. به این نکته توجه کنید که حتی اگر سیلاب زیاد هم شدید نباشد رانندگی در این شرایط آسیب زیادی به خودروی شما می زند که شرکت های بیمه آن را پرداخت نمی کنند. به خودروهای جلوتر از خود برای پی بردن به عمق سیلاب نگاه کنید. اگر خودرویی را نمی بینید، ریسک نکنید و متوقف شوید و اگر مجبورید که ادامه دهید راه فرعی را در آن نزدیکی‌ها بیابید. خودروی خود را در بالاترین نقطه محل نگاه دارید.  همچنین سریع رانندگی نکنید و وقتی که به پایان سیلاب رسیدید با دقت از آن خارج شوید تا در پایان خط، گیر نیفتید. 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.