بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ضرورت توجه به موضوع حوادثترافیکی در برنامه‌های انتخاباتی

◄ضرورت توجه به موضوع حوادثترافیکی در برنامه‌های انتخاباتی

تین‌نیوز| وبلاگ حسین قاسمی‌نژاد-تصادفات یكی از مهمترین حوادث غیر عمدی در جهان محسوب می شود به طوری كه سالیانه در حدود یك میلیون و دویست هزار نفر در سراسر جهان در اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند، طی سالیان اخیر به رغم كاهشی بودن تعداد تلفات حوادث رانندگی در كشور اما مجموع تلفات جانی حوادث رانندگی در کشور ما همواره بالغ بر 16 هزار نفر در سال می باشد.این در حالی است که در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه میزان تلفات به تعداد کمتر از 5000 نفر رسیده و روندی رو به كاهش را طی می‌کند.

كشورهای مختلف برنامه‌هایی را برای كاهش حوادث ناگوار ترافیكی در نظر گرفته‌اند كه به عنوان مثال می توان به طرحی كه به رویكرد افق صفر در ایمنی جاده ای در كشور سوئد نام گرفت و به این مهم پرداخت كه هرگز قابل پذیرش نیست كه مردم در سیستم حمل و نقل جاده ای كشته شده یا به شدت زخمی شوند و چنین وقایعی باید حذف شوند نه اینكه تنها كاهش یابند اشاره نمود. 

در دیدگاه مذكور فرآیند عملیات سیستم (نظیر تبلیغات، آموزش و اعمال قانون) باید به گونه ای باشد كه رفتارهای كاربر كه همان استفاده كننده از جاده (نیروی انسانی) است را به بهترین شكل ممكن هدایت كرده و طراحی و اجزای سیستم نظیر (راه، وسیله نقلیه و...) نیز به صورتی باشد تا در صورت اشتباه یا خطای عامل انسانی از قوه حادثه جلوگیری كرده و عواقب آن را كاهش دهد.

از سوی دیگر در راستای كاهش تلفات جاده‌ای در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سالهای 2011 لغایت 2020 را دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ای نامگذاری کرد و در قطعنامه خود از كمیسیون‌های منطقه‌ای و نهادهای ایمنی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در خواست کرد تا برنامه‌ای را برای رسیدن به اهداف این دهه تهیه کند. در متن برنامه تهیه شده به فعالیت‌های این دهه طبق پنج ركن مدیریت ایمنی جاده، تردد در جاده‌های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، استفاده كنندگان ایمن جاده و عملیات و امداد پس از حادثه اشاره شده است كه باید در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی انجام شود و اولویت در سطح ملی و محلی باشد.

كشور ما از نظر وقوع حوادث ترافیكی به عنوان یكی از كشورهای با نرخ بالای موارد مرگ و میر و جراحت ناشی از تصادفات به حساب می‌آید حوادث رانندگی در کشور به صورت یك مشكل جدی سلامت نمود پیدا كرده‌است و روزانه حدود 45 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

بطوریكه می توان گفت حدود بیش از ۷ درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث ترافیکی می‌شود. مقام معظم رهبری عنوان اول شعار سال های 95 و 96را اقتصاد مقاومتی نامگذاری نموده اند؛ سالی كه در آن به مقوله اقتصاد توجه ویژه ای شده است ، اما با توجه به آماركشته های ناشی از تصادفات ،اگر قرار است اقتصاد مقاومتی را به صورت عملیاتی در كشور و زندگی‌ خود جاری سازیم، نمی‌توانیم نسبت به وقوع تصادفات و تلفات كه هر روزه در سطح كشور رخ می دهد بی‌تفاوت باشیم.

سال جاری انتخابات مهم ریاست جمهوری را در پیش رو داریم ، یكی از دغدغه های اجتماعی برای مسئولین و همچنین كشور، رعایت نكردن قوانین حكومتی و رعایت نشدن انضباط در سطح جامعه است، قوانین راهنمایی و رانندگی به عنوان ضامن امنیت آمد و شد در كشور از انضباط خاصی پیروی می كند كه متاسفانه رعایت نكردن این قوانین موجب شده كه تردد در جاده‌های برون شهری و معابر درون شهری به شدت آسیب پذیر شود و آمار حوادث رانندگی كشور شاهد این موضوع است.

برنامه تمام کاندیدهای ریاست جمهوری مسئله مبارزه با فساد، رشد اقتصادی، توجه به مشکلات اجتماعی و ... بعنوان مسائل مهم مطرح می شود. مطرح شدن این مسائل دارای اهمیت است اما در کنار این که این مسائل را مطرح می کنیم راه های چگونگی دست یابی را نیز باید ارائه نمایم. زیرا در موضوعات و مشکلات موجود در جامعه ممکن است تمام کاندیداها اشتراک نظر داشته باشند اما آنچه حائز اهمیت است اولویت آنها و راه های دست یابی آن ها به موضوعات مختلف است و در عین حال مهم است که این مسائل اولویت بندی شود.

همانگونه كه گفته شد یكی از راههای عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی و كمك به اقتصاد در كشور تصادفات و تلفاتی است كه هر روزه در سطح كشور رخ می دهد.وجود ساختارهای سازمانی متعدد در حوزه ترافیك و اقدامات جزیره ای سازمانها و از سویی عدم هم افزایی آنها در جهت اهداف مشترك باعث شد تا مهار حوادث و ایمنی با كندی انجام شود. در این راستا ایجاد ساختارهای مناسب و پویا یكی از اساسی ترین گام ‌ها می باشد تا شاهد موازی کاری ها و تعدد تصمیم گیری ها نباشیم. از این رو موضوع حمل و نقل و مشكلات ناشی از آن می‌تواند از جدی ترین سوالات در حوزه حمل و نقل باشد كه می بایست در برنامه های كاندیداهای ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفته و در رابطه با آن راهبرد ارائه شود.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.