◄ تعداد خودروهای تهران 6 برابر ظرفیت خیابانهاست؛ ریشه این اظهارنظر کجاست؟
مدیر عامل مهندسان مشاور رهیافت در تازه ترین اظهار نظر خود به تفاوت بین سرانه مالکیت خودرو و میزان استفاده از خودرو در معابر شهری پرداخته است.
وبلاگ مهدی حسنزاده-در سالهای اخیر به دفعات دیده و شنیده ایم که مسئولین و مدیران مرتبط در مورد ظرفیت محدود خیابانهای تهران سخن میگویند، تعداد خودروهای تهران را چند برابر (4 برابر یا بعضا 6 برابر) ظرفیت خیابانهای تهران میدانند. اما مشخص نیست ریشه این اظهارنظر از کجاست؟
اگر منظور از این آمار، سرانه مالکیت خودروی شهروندان تهرانی است که طبق آمار جهانی، از سرانه شهرهای دیگر دنیا خیلی پایینتر است و در این رابطه انتظار میرود در سالهای آتی، سرانه مالکیت خودرو در تهران نیز افزایش پیدا کند که البته این حق قانونی هر خانواده است که دارای خودرو باشد.
اما موضوع مهمتر استفاده از خودرو در معابر شهری است و این موضوعی است که مدیران و کارشناسان شهری باید روی آن تمرکز کنند. در واقع داشتن خودرو حق همه خانواده ها است ولی استفاده از خودرو یک امتیاز است که مدیریت شهری میتواند در بعضی مواقع بهخصوص در هسته مرکزی شهرها این امتیاز را محدود یا ممنوع کند.
به همین خاطر لازم است دقت شود که بین سرانه مالکیت خودرو و میزان استفاده از خودروها در معابر شهری تفاوت بسیاری وجود دارد. در صورتی که در برنامه آتی شهرداری تهران توسعه حملونقل عمومی و حملونقل پاک در دستورکار قرار گیرد، میتوان انتظار داشت که استفاده از خودروهای شخصی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و تبعات ناشی از استفاده بیش از حد از خودروی شخصی برای انجام سفرهای روزانه شهر تهران کاهش یابد.