◄ جولان ادامهدار خودروهای شخصی در خیابانها
برخلاف تصور اولیه، خودروهای شخصی همچنان در خیابانها جولان میدهند و نباید انتظار کاهش زیادی در آلودگی هوا را داشته باشیم.
برای برخی این سوال (و بعضاً اعتراض) پیش آمده که با وجود کرونا و کم شدن فعالیتها، چرا آلودگی هوای تهران کاهش پیدا نمیکند؟ پیش فرض آن است که منشأ اصلی آلودگی، خودروهای درون سوز هستند و با توجه به اینکه فعالیتهای مردم کاهش پیدا کرده انتظار میرود حرکت خودروهای درون سوز در شهر کاهش یافته باشد.
باید توجه داشت که با توجه به اینکه وسائط نقلیه عمومی بعنوان محل انتشار ویروس شناخته میشوند، تعداد زیادی از کسانی که از آنها استفاده میکردند به ناچار برای رفت و آمد به وسیله نقلیه شخصی رو آوردهاند. در این رابطه خبر آنلاین گزارش داد: کرونا 35 درصد از مسافران تاکسی و 60 در صد مسافران مترو را کم کرد و میزان مسافران مترو از یک میلیون و 800 هزار نفر در روز به 800 هزار نفر کاهش یافته است.
ممکن است در رد این امر گفته شود علی رغم این جابهجایی در مود حمل و نقل، حجم سفر در شهر کم شده و باید میزان آلودگی کاهش یافته باشد.اما آمار مصرف بنزین این گمانه را تایید نمیکند.
مشرق نیوز در 18 اسفند به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گزارش داد که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت (۲۴ آبانماه ۹۸)، ۹۵ میلیون لیتر در روز بود که پس از اجرای طرح با ۲۰ میلیون لیتر کاهش به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسید (21درصد کاهش). به نقل از همین منبع، میانگین مصرف بنزین کشور در ۱۶ روز نخست اسفندماه ۹۸ (همزمان با همه گیری کرونا) از ۷۵ به حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز رسید(کاهش 4 درصدی).
بر اساس شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، پس از شیوع کرونا تنها 4 درصد از مصرف بنزین کم شده است. به عبارت دیگر میزان استفاده شهروندان از خودرو درون سوز تنها 4 درصد کاهش داشته است.
این اعداد و ارقام نشان میدهد برخلاف تصور اولیه، خودروهای شخصی همچنان در خیابانها جولان میدهند و نباید انتظار کاهش زیادی در آلودگی هوا را داشته باشیم.
* کارشناس حمل و نقل
امروز مسئله اصلی کروناست و نه آلودگی هوا و توصیه شده که مردم خودروی شخصی استفاده کنند چون احتمال آلودگی کمتره