◄ سیاسی شدن فضای بعد از سانحه کمکی به حل مشکل نمی کند
جهت عبور از شرایط کنونی و حفظ آرامش در جامعه، نیازمند ارائه راهکارهایی جهت حفظ و ارتقای ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم و سوراخ شدن این کشتی موجب غرق شدن همه فعالان در این حوزه خواهد شد.
متاسفانه در تاریخ 18 خرداد برخورد قطار مشهد- یزد با بیل مکانیکی متوقف در کنار خط باعث خروج از خط تعدادی از واگن های قطار و کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان گردید. این ضایعه به خودی خود سنگین بوده و غم جانکاه آن قابل فراموشی نیست.
درست از ساعاتی بعد از بروز این اتفاق ناگوار شاهد موضع گیری های غیر کارشناسی و بعضا سیاسی از جانب برخی از جریان ها و افراد و مدیران سابق در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم که مشخص نیست کدام خط فکری و جریان را دنبال کرده و اساسا در جستجوی چه صیدی از این آب گل آلود هستند؟
فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و با تحلیل منطقی و کارشناسی سوالات زیر و یافتن پاسخ به آن کمک شایانی به تحلیل وضع موجود و ارائه راهکاری برای خروج از مسائل و مشکلات مبتلا به می توانیم داشته باشیم:
- آیا همه این نابسامانی ها در راه آهن در هفت ماهه اخیر و بعد از انتصاب مدیر عامل جدید راه آهن ایجاد شده است؟
- چند انتصاب جدید در مشاغل کلیدی و حساس در ساختار سازمانی راه آهن (به ویژه پست های تخصصی) بعد از انتصاب ایشان داشته ایم؟
- تخصیص ناکافی اعتبار جهت بازسازی و بهسازی خطوط از چه دوره ای آغاز شده و تبدیل به بحران کنونی شده است؟
- وضعیت فعلی لکوموتیوها که باعث کاهش همزمان مسافر و بار جابجا شده است، محصول بی تدبیری و عدم پیگیری مدیران در کدام مقطع زمانی بوده و نقطه آغازین آن کجاست؟
- عدم نظارت برعملکرد پیمانکاران خط، فقط بعد از انتصاب ایشان بوده است؟
و سوالات متعددی که در این ارتباط می توان طرح نمود .......
در خاتمه، علیرغم پذیرش و منطقی بودن مسئولیت شخص اول هر دستگاه در هر گونه اتفاق و رخداد پیش آمده، جا دارد به جای ایجاد هجمه برای عزل مدیرعامل جدید، به جایگاه و ارزیابی عملکرد هر کدام از واحدهای ستادی و نواحی راه آهن در گذشته و حال، همچنین نقش و جایگاه کمیسیون عالی سوانح در پیشگیری و تحلیل نقاط حادثه خیز یا فرآیندهای مرتبط با اعزام قطارها در شبکه ریلی کشور نیز در این سانحه پرداخته شده و اقدامات و تدابیر لازم به عمل آمده تا شاهد بروز و تکرار مجدد آن نباشیم.
فراموش نکنیم جهت عبور از شرایط کنونی و حفظ آرامش در جامعه، نیازمند ارائه راهکارهایی جهت حفظ و ارتقای ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی هستیم و سوراخ شدن این کشتی موجب غرق شدن همه فعالان در این حوزه خواهد شد. به جای ایجاد تفرقه و ملتهب کردن فضا، با کمک های کارشناسی و فکری به مدیریت ارشد و تمامی ارکان راه آهن راهکارهایی با کمترین هزینه های مادی و معنوی بیابیم.
کمی کلاه خود را قاضی کنیم ...
*مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار
خیل نظرات راهبردی که در کلاب حمل و نقل توسط متخصصان امر ارائه شد راهکارهای حاکمیتی بود که به مدیریت راه آهن باز میگردد پس موضوع سیاسی نیست در این فقره سو مدیریت و بی تجربگی جناب صالحی کاملا مشهود است پس ماله نکشیم
تجاهل نفرمایید. سیاسی شدن فضا بعد از آنی شروع کن که جناب مدیر عامل بجای پذیرش مسئولیت ، تقصیر رو به گردن هواداران امیر منصور آریا انداخت که حالا هفت کفن پوسونده. در حالیکه شرکت تراورس از سال گذشته تحت مدیریت ایشان بوده اولا و ثانیا شرکت تراورس اعلام کرده که در منطقه سانحه هیچ ماموریت و پروژه ای نداشته.
آقای معیاد صالحی مدیر توانا و فهیم می باشد.در زمان مدیریت کوتاه ایشان ترانزیت ریلی با کشورهای ترکیه ،پاکستان،ترکمنستان،قزاقستان گسترش یافت .