بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

سوخت الکترونیکی؛ راهی برای مقابله با خودروهای برقی

افزایش سهم خودروهای برقی تهدیدی جدی برای شرکت های تولید کننده سوخت فسیلی به شمار می رود.

سوخت الکترونیکی؛ راهی برای مقابله با خودروهای برقی
تین نیوز |

احمد فرهادی:

«خودروهای برقی» به عنوان یک دستاورد؛ در نگاه نخست فرصت بی بدلی در اختیار توسعه کسب و کار خودروسازی جهانی قرار داد؛ به ویژه که در سال های اخیر همواره نگرانی های فزاینده ای در مورد پایداری زیست محیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، سراسر جهان را فراگرفته و منجر به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی شده است.

البته فقط مسئله آلایندگی نیست، جنگ ها و تحولات عظیم ژئوپلیتیکی نیز موجب شده کشورها دغدغه تامین امن انرژی را بیش از پیش داشته باشند. اما همین دستاورد مهم در نگاه دوم تهدیدی جدی برای صنایع خودروسازی آمریکا و اروپا و همچنین شرکت های تولید کننده سوخت فسیلی ایجاد نموده است. این نگرانی ها به جایی رسیده که هم خودروسازان در پی مقابله با خودروهای برقی چین برآمده اند و هم شرکت های تولید کننده سوخت به سمت تولید «سوخت الکترونیکی» (Electrofuel) رفته اند.

چین فاتح جنگ جهانی خودروهای برقی:

چین به عنوان یک اقتصاد نوظهور؛ تولید خودروهای برقی را یک فرصت مغتنم دانست و آنچنان پیشرفتی کرد که سال 2023 در رقابتی بزرگ با آمریکا به تنهایی 58 درصد از کل تولید خودروهای برقی جهان را به خود اختصاص داده، درحالی که آمریکا تنها توانست 10 درصد از سهم جهان را به دست بیاورد! از این رو نگرانی آمریکا از رقیب بزرگ خود در سال های گذشته قابل پیش بینی بود، تا جایی که در روز های اخیر جو بایدن با شعار «حافظت از تولید کنندگان آمریکایی در برابر واردات ارزان چینی» تعرفه 100 درصدی بر خودروهای چینی وضع کرد. اتفاقی که با شدت بیشتر در دولت ترامپ نیز رخ داده بود.

شرکت های بزرگ تولید کننده سوخت های فسیلی:

از منظر دیگر افزایش سهم خودروهای برقی تهدیدی جدی برای شرکت های تولید کننده سوخت فسیلی به شمار می رود؛ در حال حاضر ظرفیت پالایشگاهی جهان حدود 95 میلیون بشکه در روز می باشد که برآورد شده است تا سال 2027 با نرخ رشد 0.8 درصدی به این ظرفیت افزوده گردد و به عدد 102 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بنزین را می توان مهمترین محصول پالایشگاهی دانست در حال حاضر در جهان سهم بنزین از سبد محصولات خروجی پالایشگاه ها حدود 28 درصد است. به نوعی که هم اکنون روزانه حدود 25 میلیون بشکه در روز (معادل 3.9 میلیارد لیتر) بنزین در جهان تولید و مصرف می گردد. از این میزان تولید، حدود 22 درصد از آن معادل 5.5 میلیون بشکه در روز تجارت می گردد.  در هر حال به نظر می رسد کاهش مصرف بنزین تهدیدی جدی برای شرکت های بزرگ تولید کننده سوخت فسیلی نظیر شرکت آرامکو عربستان و... ایجاد نماید.

مقابله اروپا با تهدید چین:

کمیسیون اروپا اخیرا پیش نویس طرحی را برای اعمال تعرفه تا ۳۶.۳ درصد تحت عنوان تعرفه های خنثی کننده آثار واردات خودروهای چینی منتشر کرد. حرکتی که در واقع در پی اقدام تهاجمی دولت آمریکا و وضع تعرفه صد درصدی بر خودروهای وارداتی از چین انجام شد. این تعرفه ها عمدتا سه شرکت صنایع خودروسازی شانگهای یا سایک موتورز، جیلی و بی وای دی را هدف قرار داده است. البته سایر خودروسازان برقی چین نیز از این تعرفه ها در امان نمانده اند و آن دسته از شرکت هایی که از نظر مقامات اروپایی همکاری نکرده باشند به طور میانگین با تعرفه های حدود ۲۰ درصد مواجه هستند. (ادامه دارد)

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.