بازدید سایت : ۷۸۵۸۷

◄ شرایط کلی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری: از سوابق تحصیلی‌ تا ویژگی های شخصی و اخلاقی

شرایط کلی سوابق تحصیلی، تجربی، دانش، مهارت و ویژگی های شخصی و اخلاقی جایگاه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری باید چگونه باشد؟

شرایط کلی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری: از سوابق تحصیلی‌ تا ویژگی های شخصی و اخلاقی
تین نیوز |

شرایط کلی‌،‌سوابق تحصیلی‌،‌تجربی‌، 

مقدمه: 

 جایگاه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری دارای یک موقعیت حیاتی  و رهبری  است که مسئول نظارت و تنظیم کل بخش هوانوردی تجاری در یک کشور است. 

 شرایط کلی‌، سوابق تحصیلی و تجربی‌،   گواهینامه ها و مدارک حرفه ای شغلی‌،‌دانش و مهارت های مورد انتظار و همچنین ویژگی های شخصی و اخلاقی برای چنین نقشی به شرح زیر  است:

 ۱. مدارک تحصیلی: 

 الف- حداقل مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط مانند مدیریت هوانوردی، مهندسی هوانوردی، مدیریت حمل و نقل، مدیریت بازرگانی، سیاست های عمومی در نهادهای دولتی و سرانجام رشته حقوق بین الملل.

البته خیلی از کشورها ممکن است مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر را ترجیح دهند یا به آن نیاز داشته باشند، به ویژه در قوانین و مقررات هوانوردی، امور نظارتی و یا کارشناسی ارشد مدیریت نهاد های  دولتی.

 ب- گواهینامه های حرفه ای و تخصصی: 

گواهینامه ها یا آموزش های حرفه ای و تخصصی در هوانوردی غیرنظامی، ایمنی و امنیت هوانوردی، یا مدیریت ترافیک هوایی از نهادهای بین المللی شناخته شده مانند ICAO (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) یا IATA (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) و یا سایر مراکز و  مراجع  بین المللی مرتبط و معتبر ‌،‌اغلب یکی از  پیش نیازهای اساسی تصدی  این جایگاه است.

 ۲. تجربیات  شغلی : 

الف- فرد مناسب در این جایگاه به طور معمول  باید  دارای حداقل  15 تا 20 سال تجربه در بخش های مختلف هوانوردی بازرگانی باشد . 

این تجربیات شامل تجربه عملی در عملیات هوانوردی، مدیریت خطوط هوایی، یا نظارت بر ایمنی و امنیت هوانوردی می تواند باشد. 

ب-  همچنین تجربه عملی در سمت های اجرایی یا مدیریت ارشد در سازمان های هوانوردی یا نهادهای نظارتی ضروری است و توانایی رهبری تیم های بزرگ، مدیریت پروژه ها و نظارت بر انطباق با مقررات در این بخش  نیز قابل ذکر است . 

ج- در این بخش می توان  از تخصص نظارتی شامل درک قوی از مقررات، سیاست ها و استانداردهای ملی و بین المللی هوانوردی، از جمله آشنایی با پیوست های نوزده گانه پیمان شیکاگو‌، ‌استانداردهای ایکائو و شیوه های توصیه شده این سازمان تحت عنوان  (SARPs) نیز نام برد.

۳. دانش و مهارت: 

الف- درک عمیق قانون و خط مشی های هوانوردی‌،‌ آشنایی با چارچوب های قانونی حاکم بر هوانوردی غیرنظامی، از جمله حاکمیت فضای هوایی، حقوق ترافیک هوایی، و استانداردهای ایمنی و امنیت هوانوردی تجاری.

ب- مدیریت نظارتی و ایمنی شامل 

تخصص عملیاتی و اجرای مقررات ایمنی هوانوردی، صدور گواهینامه های مختلف عملیاتی برای خطوط هوایی و فرودگاه ها، و نظارت بر انطباق با استانداردهای ایمنی ملی و بین المللی.

ج-  داشتن دانش برنامه ریزی و توسعه استراتژیک شامل  توانایی تنظیم استراتژی های بلندمدت برای توسعه هوانوردی، از جمله توسعه زیرساخت ها، سیاست گذاری و نوآوری در صنعت حمل و نقل هوایی نیز قابل ذکر است.

د-  مهارت های مدیریت بحران شامل  شایستگی و لیاقت در مدیریت شرایط اضطراری مرتبط با هوانوردی، از حوادث و سوانح  گرفته تا تهدیدات امنیتی، برای تضمین ایمنی فضای ملی بسیار مهم و حائز اهمیت راهبردی است.

ح-  دیپلماسی و مذاکره شامل تعامل مستمر  با نهادهای هوانوردی بین المللی‌،    تدوین و اجرای توافق نامه های خدمات هوایی دوجانبه و یا چندجانبه  با سایر کشورها و یا بلوکی از کشور ها شامل اتحادیه اروپا و نحوه همکاری در مورد مسائل نظارتی و عملیاتی و در شرایط ویژه  کشور ما‌،‌درک و فهم عمیق از  چارچوب های تحریم های یکجانبه هوایی و نحوه مقابله با آنها در سطوح مختلف.

و- توانایی کار با  تمام ذینفعان  حوزه هوانوردی تجاری  از جمله خطوط هوایی، اپراتورهای فرودگاه، ارگان های دولتی و سازمان های بین المللی برای توسعه سیاست ها و حفظ همکاری های متقابل  و استمرار رشد و توسعه اکوسیستم هوانوردی تجاری 

 ۴. ویژگی های شخصی و اخلاقی: 

الف- یکی از  ویژگی های شخصی مهم و ارزشمند در این جایگاه  باید فردی باشد با قدرت  رهبری‌،‌با توانایی هدایت موثر  منابع اعم از انسانی‌،‌مالی و فناوری در جهت دستیابی به اهداف نظارتی و توسعه ای بخش هوانوردی تجاری 

ب- موارد دیگر  شامل  برخورداری از استانداردهای بالای رفتار  و پرنسیب های اخلاقی، شفافیت و یکپارچگی، با توجه به ماهیت عمومی نقش و اهمیت حیاتی ایمنی و امنیت هوانوردی برای آحاد مردم 

ج- مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری قوی و تسلط کامل به زبان انگلیسی تخصصی صنعت هوانوردی برای تعامل موثر با  مدیران، مقامات دولتی و نهادهای بین المللی و  توانایی تصمیم گیری در زمان و مکان مناسب 

د-  قضاوت صحیح و قاطعیت، به ویژه در شرایط پرفشار یا بحرانی، برای حفظ ایمنی و امنیت هوانوردی ملی و بین المللی بسیار حائز مهم است. 

در مجموع این نقش مستلزم ترکیبی از دانش فنی هوانوردی، تخصص نظارتی، توانایی رهبری و مهارت ها و دانش فنی  برای نظارت موثر بر زیرساخت ها و سیاست های هوانوردی در شرایط توسعه پایدار در  یک کشور است.

 

* دکتری تخصصی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات( در حال دفاع )، مدرس دانشگاه در رشته MBA  هوانوردی، عضو ارشد انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    اولاً، اینجوری هم که میگی نیست.
    دوماً، فعلا برو از مدیریت فناوری و اطلاعات دفاع کن و بعداً در خصوص ریاست یکی از مهم ترین سازمان های کشور نظر بده.
    تین نیوز عزیز ممنون از سعه صدرتان