◄ شرایط کلی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری: از سوابق تحصیلی تا ویژگی های شخصی و اخلاقی
شرایط کلی سوابق تحصیلی، تجربی، دانش، مهارت و ویژگی های شخصی و اخلاقی جایگاه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری باید چگونه باشد؟
شرایط کلی،سوابق تحصیلی،تجربی،
مقدمه:
جایگاه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری دارای یک موقعیت حیاتی و رهبری است که مسئول نظارت و تنظیم کل بخش هوانوردی تجاری در یک کشور است.
شرایط کلی، سوابق تحصیلی و تجربی، گواهینامه ها و مدارک حرفه ای شغلی،دانش و مهارت های مورد انتظار و همچنین ویژگی های شخصی و اخلاقی برای چنین نقشی به شرح زیر است:
۱. مدارک تحصیلی:
الف- حداقل مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط مانند مدیریت هوانوردی، مهندسی هوانوردی، مدیریت حمل و نقل، مدیریت بازرگانی، سیاست های عمومی در نهادهای دولتی و سرانجام رشته حقوق بین الملل.
البته خیلی از کشورها ممکن است مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر را ترجیح دهند یا به آن نیاز داشته باشند، به ویژه در قوانین و مقررات هوانوردی، امور نظارتی و یا کارشناسی ارشد مدیریت نهاد های دولتی.
ب- گواهینامه های حرفه ای و تخصصی:
گواهینامه ها یا آموزش های حرفه ای و تخصصی در هوانوردی غیرنظامی، ایمنی و امنیت هوانوردی، یا مدیریت ترافیک هوایی از نهادهای بین المللی شناخته شده مانند ICAO (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) یا IATA (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) و یا سایر مراکز و مراجع بین المللی مرتبط و معتبر ،اغلب یکی از پیش نیازهای اساسی تصدی این جایگاه است.
۲. تجربیات شغلی :
الف- فرد مناسب در این جایگاه به طور معمول باید دارای حداقل 15 تا 20 سال تجربه در بخش های مختلف هوانوردی بازرگانی باشد .
این تجربیات شامل تجربه عملی در عملیات هوانوردی، مدیریت خطوط هوایی، یا نظارت بر ایمنی و امنیت هوانوردی می تواند باشد.
ب- همچنین تجربه عملی در سمت های اجرایی یا مدیریت ارشد در سازمان های هوانوردی یا نهادهای نظارتی ضروری است و توانایی رهبری تیم های بزرگ، مدیریت پروژه ها و نظارت بر انطباق با مقررات در این بخش نیز قابل ذکر است .
ج- در این بخش می توان از تخصص نظارتی شامل درک قوی از مقررات، سیاست ها و استانداردهای ملی و بین المللی هوانوردی، از جمله آشنایی با پیوست های نوزده گانه پیمان شیکاگو، استانداردهای ایکائو و شیوه های توصیه شده این سازمان تحت عنوان (SARPs) نیز نام برد.
۳. دانش و مهارت:
الف- درک عمیق قانون و خط مشی های هوانوردی، آشنایی با چارچوب های قانونی حاکم بر هوانوردی غیرنظامی، از جمله حاکمیت فضای هوایی، حقوق ترافیک هوایی، و استانداردهای ایمنی و امنیت هوانوردی تجاری.
ب- مدیریت نظارتی و ایمنی شامل
تخصص عملیاتی و اجرای مقررات ایمنی هوانوردی، صدور گواهینامه های مختلف عملیاتی برای خطوط هوایی و فرودگاه ها، و نظارت بر انطباق با استانداردهای ایمنی ملی و بین المللی.
ج- داشتن دانش برنامه ریزی و توسعه استراتژیک شامل توانایی تنظیم استراتژی های بلندمدت برای توسعه هوانوردی، از جمله توسعه زیرساخت ها، سیاست گذاری و نوآوری در صنعت حمل و نقل هوایی نیز قابل ذکر است.
د- مهارت های مدیریت بحران شامل شایستگی و لیاقت در مدیریت شرایط اضطراری مرتبط با هوانوردی، از حوادث و سوانح گرفته تا تهدیدات امنیتی، برای تضمین ایمنی فضای ملی بسیار مهم و حائز اهمیت راهبردی است.
ح- دیپلماسی و مذاکره شامل تعامل مستمر با نهادهای هوانوردی بین المللی، تدوین و اجرای توافق نامه های خدمات هوایی دوجانبه و یا چندجانبه با سایر کشورها و یا بلوکی از کشور ها شامل اتحادیه اروپا و نحوه همکاری در مورد مسائل نظارتی و عملیاتی و در شرایط ویژه کشور ما،درک و فهم عمیق از چارچوب های تحریم های یکجانبه هوایی و نحوه مقابله با آنها در سطوح مختلف.
و- توانایی کار با تمام ذینفعان حوزه هوانوردی تجاری از جمله خطوط هوایی، اپراتورهای فرودگاه، ارگان های دولتی و سازمان های بین المللی برای توسعه سیاست ها و حفظ همکاری های متقابل و استمرار رشد و توسعه اکوسیستم هوانوردی تجاری
۴. ویژگی های شخصی و اخلاقی:
الف- یکی از ویژگی های شخصی مهم و ارزشمند در این جایگاه باید فردی باشد با قدرت رهبری،با توانایی هدایت موثر منابع اعم از انسانی،مالی و فناوری در جهت دستیابی به اهداف نظارتی و توسعه ای بخش هوانوردی تجاری
ب- موارد دیگر شامل برخورداری از استانداردهای بالای رفتار و پرنسیب های اخلاقی، شفافیت و یکپارچگی، با توجه به ماهیت عمومی نقش و اهمیت حیاتی ایمنی و امنیت هوانوردی برای آحاد مردم
ج- مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری قوی و تسلط کامل به زبان انگلیسی تخصصی صنعت هوانوردی برای تعامل موثر با مدیران، مقامات دولتی و نهادهای بین المللی و توانایی تصمیم گیری در زمان و مکان مناسب
د- قضاوت صحیح و قاطعیت، به ویژه در شرایط پرفشار یا بحرانی، برای حفظ ایمنی و امنیت هوانوردی ملی و بین المللی بسیار حائز مهم است.
در مجموع این نقش مستلزم ترکیبی از دانش فنی هوانوردی، تخصص نظارتی، توانایی رهبری و مهارت ها و دانش فنی برای نظارت موثر بر زیرساخت ها و سیاست های هوانوردی در شرایط توسعه پایدار در یک کشور است.
* دکتری تخصصی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات( در حال دفاع )، مدرس دانشگاه در رشته MBA هوانوردی، عضو ارشد انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران
اولاً، اینجوری هم که میگی نیست.
دوماً، فعلا برو از مدیریت فناوری و اطلاعات دفاع کن و بعداً در خصوص ریاست یکی از مهم ترین سازمان های کشور نظر بده.
تین نیوز عزیز ممنون از سعه صدرتان