محرومیت ایران از دسترسی به قطعات یدکی و فناوری های پیشرفته هواپیمایی؟/شاید ترامپ مسیر دیگری را طی کند!
از آنجا که ناوگان هوایی ایران عمدتاً شامل هواپیماهای قدیمی و فرسوده است، چالش های تعمیر و نگهداری به شدت افزایش خواهد یافت.
هادی تقی پور:
آیا آینده صنعت هواپیمایی ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ با توجه به سیاست های تحریمی که احتمالا دوباره به اجرا درمی آید، به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت؟
قطعا این فشارها بر بخش تعمیر و نگهداری هواپیماها تأثیر زیادی خواهد داشت، چرا که ایران از دسترسی به قطعات یدکی و فناوری های پیشرفته هواپیمایی محروم می شود.
فشارهای تحریمی و تاثیر بر صنعت هواپیمایی
بازگشت به سیاست "فشار حداکثری" که ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری اش علیه ایران به کار گرفت، به معنای تشدید تحریم ها علیه ایران خواهد بود. این تحریم ها به طور مستقیم بر تأمین قطعات یدکی و خدمات تعمیر و تامین قطعات ، تأثیر خواهد گذاشت. از آنجا که ناوگان هوایی ایران عمدتاً شامل هواپیماهای قدیمی و فرسوده است، چالش های تعمیر و نگهداری به شدت افزایش خواهد یافت.
مشکلات موجود در تأمین قطعات یدکی و تجهیزات
دسترسی به قطعات یدکی برای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس موجود در ناوگان کشور به دلیل تحریم ها محدود است. بسیاری از قطعات یا دیگر تولید نمی شوند و یا دسترسی به آن ها دشوار شده است. به این ترتیب، شرکت های هواپیمایی ایران باید برای تأمین قطعات از مسیرهای غیررسمی و واسطه ها استفاده کنند که این امر می تواند منجر به تأخیر در زنجیره تامین و تعمیرات و افزایش هزینه ها شود.
این وضعیت مشکلات بیشتری برای پرسنل تعمیر و نگهداری ایجاد می کند. آنها باید با قطعات دست دوم یا حتی غیر قابل اطمینان کار کنند که می تواند تأثیرات منفی بر ایمنی پرواز ها و تداوم صلاحیت پروازی هواپیماها داشته باشد. علاوه بر این، به دلیل نبود قطعات یدکی و تجهیزات به روز، نیاز به مهارت های فنی و افراد با تجربه بسیار افزایش خواهد یافت. این امر به معنای افزایش فشار کاری برای متخصصین تعمیر و نگهداری است که مجبورند ساعات کاری بیشتری را صرف تعمیرات کنند.
فشار بر متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما
پرسنل تعمیر و نگهداری به دلیل مشکلات در تأمین قطعات یدکی و افزایش پیچیدگی تعمیرات، کاهش احتمالی درآمدهای ایرلاینها با فشار کاری و حقوقی زیادی روبه رو خواهند شد. این شرایط علاوه بر افزایش استرس شغلی، می تواند به کاهش انگیزه و رضایت شغلی آن ها منجر شود. در نتیجه، ممکن است شاهد مهاجرت گسترده از کارکنان ماهر به کشورهای دیگر برای یافتن فرصت های شغلی بهتر باشیم.
افزایش فشار روانی و استرس ناشی از کار با قطعات غیر استاندارد،فرسودگی ناوگان،کاهش ناوگان فعال و نگرانی از مشکلات احتمالی ایمنی، می تواند روحیه کارکنان را کاهش دهد.
افزایش هزینه ها و مشکلات مالی
با افزایش هزینه های تعمیرات و تأمین قطعات یدکی، شرکت های هواپیمایی ایرانی دچار ناترازی های مالی بیشتر و نزدیک به ورشکستگی خواهند شد. این امر احتمالاً به افزایش قیمت بلیط ها و کاهش کیفیت خدمات و در نهایت کاهش تقاضا برای پروازها خواهد انجامید. این وضعیت ممکن است باعث مشکلات مالی بیشتر برای شرکت های هواپیمایی شود، زیرا آنها برای جبران هزینه ها باید فشار بیشتری به کارکنان وارد کنند یا برخی خدمات خود را کاهش دهند.
کاهش کیفیت خدمات و ایمنی پروازها
یکی از پیامدهای منفی این تحریم ها و مشکلات موجود در تعمیر و نگهداری هواپیماها، کاهش کیفیت خدمات و ایمنی پروازها خواهد بود. به دلیل فرسودگی ناوگان و پیچیدگی های بیشتر در تعمیرات، کیفیت پروازها کاهش خواهد یافت. این وضعیت می تواند به کاهش رقابت پذیری شرکت های هواپیمایی ایرانی در بازارهای بین المللی منطقه ای و کاهش اعتماد مسافران منجر شود.
در نهایت، وضعیت پرسنل تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران با توجه به فشارهای تحریمی دوران ترامپ، بسیار پیچیده و بحرانی خواهد بود. فشارهای کاری، مشکلات در تأمین قطعات یدکی، و محدودیت های آموزشی می تواند به کاهش کیفیت خدمات، تهدید ایمنی پروازها، و کاهش روحیه و انگیزه کارکنان منجر شود. این شرایط نه تنها برای کارکنان بلکه برای صنعت هوانوردی ایران به طور کلی چالش های جدی ایجاد خواهد کرد.
از نگاه دیگر، اما می توان اندکی امیدوار بود که شاید ترامپ مسیر دیگری را طی کند!
و شاید.....
* کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما