بنزین سوپر و یک باور غلط!
موتورهای توربوشارژ برای افزایش فشار هوای ورودی و بهبود عملکرد، از سیستم های پرفشار استفاده می کنند که بنزین با اکتان پایین ممکن است باعث ضربه یا کوبیدن موتور شود.
احمد فرهادی: شاید فکر کنیم که بنزین سوپر فقط برای خودروهای لوکس مناسب است؛ در حالی که اصلاً این گونه نیست تمام خودرو های سواری در حال حاضر در ایران بر مبنای بنزین سوپر با اکتان ۹۵ طراحی شده اند (بجز پیکان)، بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در دراز مدت خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می کند. بنزین سوپر سوخت مناسبی برای خودروهای زیر است:
خودروهای با موتور توربوشارژ (Turbocharged Engines): موتورهای توربوشارژ برای افزایش فشار هوای ورودی و بهبود عملکرد، از سیستم های پرفشار استفاده می کنند که بنزین با اکتان پایین ممکن است باعث ضربه یا کوبیدن موتور شود.
موتورهای با تراکم بالا (High-Compression Engines): این موتورها از نسبت تراکم بالا استفاده می کنند و اکتان پایین می تواند باعث خوداشتغالی سوخت و آسیب به موتور شود.
خودروهای لوکس و اسپرت (Luxury and Sports Cars): خودروهای گران قیمت و اسپرت به دلیل موتورهای پیشرفته و حساس خود، معمولاً نیازمند بنزین سوپر هستند تا بتوانند بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهند.
خودروهای با سیستم پاشش مستقیم سوخت (Direct Fuel Injection Systems): در این خودروها، سوخت به طور مستقیم وارد محفظه احتراق می شود و کیفیت بالاتر سوخت برای جلوگیری از رسوب و حفظ کارایی اهمیت زیادی دارد.
همانطور که مشاهده می شود خودروهای لوکس تنها بخشی از خودروهایی است که باید از سوخت سوپر استفاده کنند؛ در کنار این خودروها بیشتر خودروهای ساخت داخل و تمامی خودروهای وارداتی نیازمند سوخت سوپر هستند؛ بنابراین محدود کردن واردات بنزین سوپر فقط برای لوکس سواران؛ ندیدن اصل مسئله کیفیت سوخت بنزین در ایران است! بنزین سوپر علاوه بر افزایش راندمان موتور و کاهش آلایندگی، موجب بهبود طول عمر خودروها می شود و در مواقعی که موتور به شرایط خاص احتراق نیاز دارد، به عنوان گزینه ای ایده آل مطرح است.
این نوع بنزین به کاهش آلودگی هوا کمک موثر کرده و هزینه نگهداری خودروها را به شدت کاهش می دهد. بنزین سوپر پیش از آنکه کالای لوکس برای خودروهای لوکس باشد؛ کالایی ضروری برای اغلب خودروهای در حال تردد ایران است.