بازدید سایت : ۴۷۶۳۰

◄ جدایی وزارت راه و شهرسازی/ آیا امیدی به برنامه ریزی همزمان راه و شهر باقی می ماند؟

به عنوان پژوهشگر شهرسازی می پرسم: آیا همچنان امیدی به برنامه ریزی همزمان راه و شهر باقی خواهد ماند؟ چه کسی هزینه این جدایی را تقبل خواهد کرد؟

جدایی وزارت راه و شهرسازی/ آیا امیدی به برنامه ریزی همزمان راه و شهر باقی می ماند؟
تین نیوز |

مهتا میرمقتدایی: در ادبیات فارسی، جدایی و فراق همواره امری غم انگیز وهمراه با تلخی و رنج بوده و در عوض، همراهی و همنشینی، شیرین و پسندیده بوده است.

همراهی و همدلی، موجب هم افزایی و هم راستایی نیروها شده و تفرق و پراکندگی، موجب افزایش فاصله ها و تضعیف نهادها خواهد شد. ظاهرا دلیل اصلی پیوند راه و مسکن، کوچک کردن دولت بوده و تبعات متفاوت این اقدام از آغاز خیلی روشن نبوده است. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه، مشخص شد که این تصمیم نتایج مثبت زیادی داشته است. همراهی شهر و راه باعث تبیین ایده توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی شد که جایگاهی نیز در مصوبات رسمی کشور پیدا کرد.

هر چند تمام اهداف مورد نظر از این سیاست تحقق پیدا نکرد اما شروعی بود برای برنامه ریزی همزمان حمل و نقل و شهر که در توسعه دریامحور به صورت ارتباط شهر و بندر، و در شهرسازی ریل پایه به عنوان اتصال ایستگاههای اصلی قطار به بافت شهری متبلور شد.

بدین ترتیب امکان تعامل متخصصان حوزه شهرسازی و برنامه ریزی حمل و نقل در محافل علمی و سیاستگذاری فراهم شد و آثار این همراهی در اسنادی مانند راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی انعکاس پیدا کرد.

به نظر می‌رسد که تلاش ها برای این پیوند به طرز غم انگیزی رو به افول بوده و گروهی از تصمیم گیرندگان جدایی را از همراهی مناسب تر می دانند. این گروه علاقمند به تفرق، قاعدتا باید به تبعات تصمیم خود واقف باشند.

علاوه بر مسائل فنی و تخصصی، می توان به هزینه های قابل توجه این جداسازی نیز اندیشید.

کافی است به تغییر تابلوی ساختمان های اداری مرتبط و تابلوهای راهنما در جاده های سراسر کشور توجه کنیم.

چه تعداد تابلو قرار است از نام فعلی به نام جدید وزارتخانه تازه تاسیس احتمالی تغییر نام پیدا کنند؟ این تغییر چه هزینه ای خواهد داشت؟

چه تعداد کارمند از ساختمانی به ساختمان دیگر منتقل خواهند شد و چقدر زمان لازم است تا پس از این تحولات، سیستم مجددا به حالت ثبات و تعادل برسد؟

در خاتمه به عنوان پژوهشگر شهرسازی از حامیان جدایی می پرسم:  آیا همچنان امیدی به برنامه ریزی همزمان راه و شهر باقی خواهد ماند؟ چه کسی هزینه این جدایی را تقبل خواهد کرد؟

* مهتا میرمقتدایی، پژوهشگر شهرساز

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسینی پاسخ

    هیچ تحلیل و استدلالی بابت مخالف با تفکیک دیده نشد. فقط یک حس یک فرد، که حتی نام خود را بیان نفرموده اند.

    • ناشناس

      اگه نامش را بیان نکرده پس اون اسمی که اول مطلب نوشته شده چیه؟ سمتش هم پایین مطلب نوشته شده. بی دقتی چیز خوبی نیست حسینی جان

  • احمدیان پاسخ

    لطفا نظرات ناپخته و بدون استدلال را با عنوان موهومی پژوهشگر پست نفرمایید.

  • محمد پاسخ

    خب که چی؟؟
    دلیلتون چیه که تفکیک بده؟؟