بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

تولید خودرو ایمن با صرفه‌جویی در مقیاس

تولید خودرو ایمن با صرفه‌جویی در مقیاس

تین نیوز | استاندارد از پایه‌های علم و فناوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و اجرای استانداردهای ملی به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات، فروش داخلی و تامین ایمنی و بهداشت مصرف‌کنندگان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت‌ها می‌شود.

در این میان برخی استانداردهای «تایید نوع» در خودروهای تولیدی وجود دارد که براساس استانداردهای اروپایی طراحی شده‌اند و سازمان ملی استاندارد و خودروسازان خود را ملزم به رعایت این استانداردها می‌دانند. ولی تمامی قطعات خودرو از استاندارد ملی برخوردار نیستند بلکه از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند. یعنی استاندارد برخی قطعات درون کارخانه‌ها تعیین می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که خودروسازان باید از یک منشور اخلاقی در صنعت خودرو برخوردار باشند. ولی خودروسازان داخلی هرکدام به‌طور جداگانه استراتژی‌ها و استانداردهای مخصوص به خود را دارند.

بنابراین تولید خودروهای ارزان و با کیفیت همواره باید مورد توجه خودروسازان داخلی قرار گیرد. صرفه‌جویی در مقیاس، فاکتور بسیار مهمی است که با بکارگیری آن می‌توان خودروهای ارزانقیمت با استانداردهای روز دنیا تولید کرد. بر این اساس در ساخت قطعات خودرو نیز«صرفه‌جویی در مقیاس» باید موردتوجه قرار بگیرد. با این حال قطعه‌سازان داخلی هزینه‌های اضافی دارند و میزان تولید نیز به اندازه‌ای نیست که این هزینه‌ها را پوشش دهد تا بتوان خودروهای ارزانقیمت تولید کرد.

از سویی اگر به منظور افزایش کیفیت خودروهای داخلی، خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان خارج شود، باید در مدت زمان محدودی بتوان خودروهای جدید با کیفیت بالایی را جایگزین آن کرد ولی متاسفانه این جایگزینی در مدت زمان طولانی انجام می‌شود. به‌طور قطع افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی و بهبود استاندارد جاده‌ها در کاهش میزان تصادفات در کشور موثر است. در کنار این موارد نهادینه شدن فرهنگ رانندگی بین مردم نیز می‌تواند به کاهش تصادف‌ها کمک زیادی کند.

* مدیرعامل شرکت آزمون جاده‌ای خودرو

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.