جنگ قره باغ اجازه فعالیت کریدور ایران - ارمنستان را نمیدهد
تیننیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جنگ قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان اجازه فعالیت مسیر ریلی بین این ایران این دو کشور را نمی دهد، گفت: برای فعالیت مجدد این مسیر ریلی چندین بار مذاکرات دوستانه انجام شد اما ارمنی ها و آذری ها مواضع محکمی دارند.
محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه اهن در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره مذاکرات با ارمنی ها و آذری ها برای فعال شدن کریدور ریلی ایران- نخجوان- ارمنستان گفت: مسیر ریلی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان وجود داشته با بعد از درگیری نظامی این دو کشور طبیعتا، آذری ها حاضر نیستند که بپذیرند از داخل خاک ارمنستان عبور کنند و این کریدور فعال شود.
وی با بیان اینکه در سطح مذاکرات رسمی نمی توان به این موضوع ورود کرد،افزود: در جلسات دوستانه با هم رده های خود در آذربایجان و ارمنستان این موضوع را پیگیری کرده ام ولی موضع محکمی را دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی مزیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و هر دو کشور می دانند که فعال شدن این کریدور چه مزیت های اقتصادی برای کشورهای مسیر دارد اما همانطور کع گفتم مواضع محکمی در این باره دارند.
پورسیدآقایی همچنین درباره اینکه خواهر خواندگی راه اهن ایران و فرانسه چه دستاوردی برای ایرانی می تواند داشته باشد، گفت: با خواهرخواندگی راه اهن های ایران و فرانسه می توانیم ایستگاه های راه آهن کشورمان را براساس الگوی راه اهن فرانسوی ها بسازیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ایستگاه های راه اهن کشورمان تنها تردد مسافر انجام می شود در صورتی که ایستگاه های راه آهن فرانسه بزرگ ترین مرکز تجاری شهر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای اینکه بتوانیم این سیستم را در ایستگاه های راه آهن پیاده کنیم، قرارداد خواهر خواندگی را بین ایستگاه لیون پاریس و راه اهن تهران به امضا رساندیم و این موضوع، مکمل قرارداد با شرکت AREP فرانسه برای طراحی سه ایستگاه راه اهن تهران، قم و مشهد است.
جناب دکتر این خط برای ایران خوب است و میتواند ایران را در موقعیت کریدورهای ترانزیتی تثبیت نماید ولی حضور ایران در مذاکرات طرفین نمی تواند حل مسئله کند. باید کشورهای معین یا شرکتهای حقوقی بین المللی در قالب کریدورهای بین المللی این موضوع را مرتفع نمایند.