◄ قطار حومهای تهران - گرمسار با حضور رئیسجمهور افتتاح خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با حضور رئیسجمهور قطار حومهای تهران -گرمسار را افتتاح و بهرهبرداری میکنیم گفت: با نصب و راهاندازی سیستمهای جدید ITC و CTC به دنبال افزایش سرعت قطارها در شبکه حملونقل ریلی هستیم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از یک قطار مسافری و یک ریل باس در ایستگاه راهآهن تهران در خلال مراسم بهرهبرداری از ۱۱۳ واگن مسافری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام توسط ۴ بنگاه غیردولتی و به همت واگنسازهای ایرانی انجام شده است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به قرارگرفتن ساخت و تولید واگن و تجهیزات ریلی در مدار تولید گفت: شرکت حملونقل ریلی رجا ۲۵۰ واگن سفارش داده است. همچنین واگنسازی پارس نیز از سفارشهای دریافت شده طی امسال و سال آینده به منظور تولید واگن ابراز خرسندی کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعال بودن پروژههای زیرمجموعه طرح اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی بیان داشت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، حجم ریلگذاری در این طرح حتی تا روزانه به ۵ کیلومتر هم میرسد که بیانگر ایجاد یک کارگاه بزرگ ریلی است.
آخوندی با اشاره به آمادگی برای سرمایهگذاری ۲۸ هزار میلیاردی در صنعت حملونقل ریلی یادآور شد: برای ایجاد رقابت در ورود به این صنعت حق دسترسی از شبکه ریلی به صفر رسیده و نرخ دسترسی ۲۹ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: امروز شاهد افتتاح دو set کامل ریلباس هستیم.
آخوندی در ادامه از آمادگی قطارحومهای تهران -گرمسار برای افتتاح و بهرهبرداری خبر داد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط و وقت کافی برای رئیس جمهوری این خط با حضور ایشان افتتاح خواهد شد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مزایای حملونقل حومهای بیان داشت: حملونقل حومهای ریلی موجب کاهش آلودگی هوا میشود از این رو برای سال آینده ۸۰ واگن قطارهای حومهای سفارش داده شده است که این اقدامات موجب فعال شدن شرکتهای تولید کننده ریل باس شده است.
وزیر راه و شهرسازی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت حملونقل ریلی نسبت به سایر حوزهها بیان داشت: امیدواریم با تأکیدات ایشان ما به نتیجه مطلوب در حوزه حملونقل ریلی برسیم.
وی در ادامه به کاهش زمان سفر در راهآهن تهران - مشهد اشاره کرد و گفت: به منظور دستیابی به این هدف قطارهایی با سرعت زیر ۱۴۰ کیلومتر از این خط خارج شده است.
آخوندی در پایان به توسعه خط سوم گرمسار و فرصت تردد قطارهای تندرو، خط سوم و چهارم تهران- کرج با هدف افزایش سهم حملونقل ریلی در مسیر شمال -غرب و قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان اشاره کرد و گفت: با نصب و راهاندازی سیستمهای جدید ITC و CTC به دنبال افزایش سرعت قطارها در شبکه حملونقل ریلی هستیم.
افزایش سرعت قطار ها سیاست مناسبی است که پیگیری میشود و موجب جلب رضایت مسافران و مردم خواهد شد. خود راه اهن معمولی ظرفیت ۱۴۰ تا ۱۶۰ را دارد که از استاندارد ۱۲۰ ازادراه هم بیشتر است. لذا در کوتاه مدت خود همین خطوط معمولی را سرعت میانگین انها را بالا برد میتوان از مزایا ان بهره مند شد. حال بعضی خطوط مثل لرستان، میانه تا مراغه، راه اهن شمال از نظر هندسی محدودیت دارند. اما خطوط دیگر قابل بهبود هستند مزیت دیگر افزایش سرعت فرستادن ناوگان بیشتر در خطوط هست که درامد راه اهن بیشتر میکند.
آیا کسی هست بگوید خط گرمسار به چه دردی می خورد مگر تهران تا گرمسار مسافرت زیادی دارد یا گرمسار مرکز تجاری است؟ یا گرمسار کلانشهر است؟ یا زادگاه رییس جمهور سابق؟