جذابیتها و جزئیات سرمایهگذاری در پروژه برقیسازی خط آهن سیرجان - بافق - بندرعباس
تین نیوز | پروژه برقیسازی خط آهن سيرجان-بافق-بندرعباس یکی از پروژههایی است که در همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری معرفی میشود.
به گزارش تین نیوز از ستاد خبری همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل و مسکن و شهرسازی٬ برقی سازی خط آهن سيرجان-بافق-بندرعباس در محور هرمزگان یکی از پروژههایی است که شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به مهمانان حاضر در اولین همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل و مسکن و شهرسازی معرفی میکند.
این پروژه به طول تقریبی ۶۱۳ کیلومتر و به صورت دو خطه است که در محدوده ادارهکل راهآهن یزد و هرمزگان قرار دارد و از شهرهای سیرجان-بافق-بندرعباس میگذرد.
اهداف این پروژه کاهش یک سومی نیاز به لکوموتیو دیزلی٬ افزایش ظرفیت جابهجایی حمل بار و مسافر و افزایش سرعت سیر قطارهای مسیر است. ظرفیت حمل بار این خط ریلی ۲۵ میلیون تن و ظرفیت مسافر ۴ میلیون نفر از نتایج مستقیم حاصل از اجرای این پروژه پیشبینی میشود.
مبلغ کل سرمایهگذاری در این پروژه ۸ هزار ميليارد ریال٬ آورده نقدی سرمایه گذار حداقل یک چهارم مبلغ کل سرمایه گذاری٬ دوره ساخت ۳ تا ۴ سال٬ دوره بهره برداری ۷ تا ۱۰ سال و حداقل نرخ سود مورد انتظار (IRR) پروژه ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد است.
مدل مشارکت پیشنهادی برای این پروژه به صورت BOT ساخت –بهره برداری – واگذاری و BLT ساخت – اجاره – واگذاری پیشبینی شده است.
امکان مشاركت راهآهن تا سقف ۳۰ درصد در سرمايه گذاری به صورت بلاعوض٬ معرفي به صندوق توسعه ملي٬ پرداخت سهم از درآمد صرفه جويي سوخت (بند ق)٬ تضمين پرداخت كف درآمدی و پرداخت حق دسترسی خط موجود و خط جدید از جمله بستههاي حمايتی در نظر گرفته شده برای این پروژه است.
دیگر بستههای حمایتی در نظر گرفته شده برای این پروژه امکان صدور تضامین برای بانک عامل٬ امکان صدور تضامین برای سازمان بورس و اوراق بهادار و تضمین نوسانات نرخ ارز بیشتر از ۱۰ درصد سالیانه است. این در حالی است که نوع و میزان حمایتها براساس مدل مالی توافق شده تعیین میشود.
اولین همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ در سالن همايشهای صدا و سيما برگزار خواهد شد.
این پروژه به طول تقریبی ۶۱۳ کیلومتر و به صورت دو خطه است که در محدوده ادارهکل راهآهن یزد و هرمزگان قرار دارد و از شهرهای سیرجان-بافق-بندرعباس میگذرد.
اهداف این پروژه کاهش یک سومی نیاز به لکوموتیو دیزلی٬ افزایش ظرفیت جابهجایی حمل بار و مسافر و افزایش سرعت سیر قطارهای مسیر است. ظرفیت حمل بار این خط ریلی ۲۵ میلیون تن و ظرفیت مسافر ۴ میلیون نفر از نتایج مستقیم حاصل از اجرای این پروژه پیشبینی میشود.
مبلغ کل سرمایهگذاری در این پروژه ۸ هزار ميليارد ریال٬ آورده نقدی سرمایه گذار حداقل یک چهارم مبلغ کل سرمایه گذاری٬ دوره ساخت ۳ تا ۴ سال٬ دوره بهره برداری ۷ تا ۱۰ سال و حداقل نرخ سود مورد انتظار (IRR) پروژه ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد است.
مدل مشارکت پیشنهادی برای این پروژه به صورت BOT ساخت –بهره برداری – واگذاری و BLT ساخت – اجاره – واگذاری پیشبینی شده است.
امکان مشاركت راهآهن تا سقف ۳۰ درصد در سرمايه گذاری به صورت بلاعوض٬ معرفي به صندوق توسعه ملي٬ پرداخت سهم از درآمد صرفه جويي سوخت (بند ق)٬ تضمين پرداخت كف درآمدی و پرداخت حق دسترسی خط موجود و خط جدید از جمله بستههاي حمايتی در نظر گرفته شده برای این پروژه است.
دیگر بستههای حمایتی در نظر گرفته شده برای این پروژه امکان صدور تضامین برای بانک عامل٬ امکان صدور تضامین برای سازمان بورس و اوراق بهادار و تضمین نوسانات نرخ ارز بیشتر از ۱۰ درصد سالیانه است. این در حالی است که نوع و میزان حمایتها براساس مدل مالی توافق شده تعیین میشود.
اولین همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ در سالن همايشهای صدا و سيما برگزار خواهد شد.