◄ اولویت ها در مترو تهران کدامند؟
در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، یکی از مسافران مُسن در ایستگاه پایانه جنوب در حال پیاده شدن از قطار بود که عصای فلزی از دست وی رها و با عبور از فاصلهمیان سکو و قطار به کفشک جریان قطار برخورد کرد.
الف) مطابق با توضیحات شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، یکی از مسافران مُسن در ایستگاه پایانه جنوب در حال پیاده شدن از قطار بود که عصای فلزی از دست وی رها و با عبور از فاصله[1] میان سکو و قطار به کفشک جریان قطار برخورد کرد. با توجه به اینکه انرژی سیستم محرکه قطارهای متروی تهران و حومه از برق ولتاژ قوی تأمین می شود، برخورد همزمان این شی فلزی با قطعات فلزی زیر قطار و کفشک آن سبب ایجاد قوس الکتریکی شد. این جرقه باعث بروز سوختگی برای این مسافر سالمند شد. همچنین، مسافر دیگری که در پشت سر این فرد قرار داشت دچار سوختگی سطحی شد.
بیشتر بخوانید:
جزئیات حادثه ایستگاه پایانه جنوب/ برق گرفتگی نبود، سوختگی سطحی بود
شرکت بهره برداری مترو تهران اضافه کرده که سیستم انرژی مترو به گونه ای طراحی شده که با برخورد شیء فلزی خارجی، رله ها سریعاً عمل کرده و برق را قطع می کنند. در این حادثه، اتصال بسیار ناپایدار و کوتاه بود و تنها منجر به ایجاد قوس الکتریکی شد؛ بنابراین، هیچ گونه برق گرفتگی برای مسافران رخ نداده و تنها سوختگی سطحی اتفاق افتاده است[i].
ب) روایت دوربین های ایستگاه: فیلم منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی اتفاقات زیر را ثبت کرده است[ii]:
- 6 ثانیه پس از توقف قطار در ایستگاه و در حین پیاده شدن مسافران، انفجار اول رخ می دهد ( سراسیمگی مسافران و مشاهده بی قراری زن مصدوم از ناحیه دست راست/ فرد مستقر در کابین واگن انتها هیچ عکس العملی جز سرک کشیدن انجام نمی دهد/ هیچ ماموری روی سکو دیده نمی شود).
- یک دقیقه و 6 ثانیه بعد از انفجار ، قطار به حرکت در می آید.
- سه ثانیه بعد از راه افتادن قطار ، انفجار دوم رخ می دهد و قطار سه ثانیه بعد از انفجار دوم متوقف می شود( وحشت بیشتر و بی قراری و فرار مسافران و مشاهده زن مصدوم در حال دویدن و مرد مصدوم با دست راست کاملا سوخته و بدون لباس/ در این زمان هم هیچ ماموری برای رسیدگی به سانحه و کمک به مصدومان روی سکو دیده نمی شود و یک مسافر دیگر مرد مصدوم را مشایعت می کند).
- 32 ثانیه بعد ، قطار به حرکت خود ادامه داده و از ایستگاه خارج می شود.
نکته 1: این سانحه 20 روز بعد از وقوع رسانه ای شده است.
نکته2 : در گزارش شرکت بهره برداری هیچ اشاره ای به انفجار دوم نشده است.
نکته3: در دو دقیقه ای که دوربین ثبت کرده، بر روی سکو هیچ ماموری برای رسیدگی به سانحه و کمک به مصدومان حضور ندارد.
این در حالیست که شرکت بهره برداری مترو در گیت ورودی اکثر ایستگاه ها افراد زیادی را گمارده که مراقب ارائه بلیط توسط مسافران باشند و این ماموران به خود اجازه می دهند بر سر مسافران داد بزند و تندی بکنند و خطاب و عتاب کنند. این برخورد ها مصداق بی احترامی هستند.
تصویر 1: پایش مسافران توسط ماموران
ث) جمع بندی : مسئولان شرکت بهره برداری مترو باید پاسخ بدهند که اولویتشان کدام است؟ گرفتن مچ مسافران یا کمک به سانحه دیدگان؟
مراجع
[1] Gap