◄ نظریۀ ویژگی و ریشهیابی تصادفات رانندگی ایرانیها
سرمایهگذاریها در توسعۀ زیربناهای ترافیک جادهای نمیتواند مؤثر باشد، اگر ادراکات روانشناختی و رفتار رانندگی به همان ترتیب مورد توجه نباشد.
سیدرفیع موسوی*: داشتم اثری از نوردیرن، شمشک اوغلو، فلاح زواره، محمدی هزاوه، ممدوحی و راندمو (2014) را بررسی می کردم که در مقاله خود به بررسی فرهنگ ترافیک جادهای و ویژگیهای شخصیتی مرتبط با امنیت ترافیک در ترکیه و ایران پرداختهاند، که به نظرم آمد که آن را در اینجا برای استحضار شما عزیزان بیاورم.
هدف این مطالعه بررسی تفاوتها در مبادله فرهنگی نمادهای ترافیک جادهای، گرایش به خطر، ویژگیهای شخصیتی، درک از خطر، تمایل به امنیت ترافیکی و رفتار رانندگی در ترکیه و ایران بود.
همچنین، نویسندگان احتمال ویژگیهای شخصیتی و مبادلۀ فرهنگی نمادهای ترافیک جادهای را برای پیشبینی درک از خطر، تمایل به امنیت ترافیکی و رفتار رانندگی در این دو کشور بررسی کردند. گردآوری اطلاعات پیمایش از طریق پرسشنامهای با 2132 نفر نمونه در ترکیه و 254 نفر نمونه در ایران که در جادهها رانندگی میکردند بود.
نتایج نشان داد که رانندگان ایرانی با احتمال بیشتری تخلف از مقررات و رانندگی پرسرعت را انجام دادهاند وتصادف داشتهاند. ویژگیهای شخصیتی و بهویژه بیهنجاری قویترین پیشبینیکنندههای تمایلات و رفتار رانندگی در هر دو نمونه بودند. البته متغیرهای فرهنگی هم بر واریانس تبیینشده در هر سه سازۀ شناخت اجتماعی میان ایرانیها اضافه شدند.
نظریۀ ویژگی میتواند کاربردپذیری قویتر نسبت به نظریۀ فرهنگی در کشورهای در حال توسعه میانه درآمد باشد. تلاشهای عامل انسانی میتواند با تمرکز بر ویژگیهای شخصیتی و تا اندازه زیادی بر مبادله فرهنگی نمادهای ترافیک جادهای برای تسهیل امنیت ترافیک در ایران و ترکیه مورد بهرهبرداری قرار گیرد. سرمایهگذاریها در توسعۀ زیربناهای ترافیک جادهای نمیتواند مؤثر باشد، اگر ادراکات روانشناختی و رفتار رانندگی به همان ترتیب مورد توجه نباشد.**
* کارشناس حملونقل
** این یادداشت در فضای مجازی و گروههای تلگرامی منتشر شده است.