بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

◄ ملاحظاتی درباره حضور هندی‌ها در چابهار

به‌نظر می‌رسد هندی‌ها پس از ده‌ها سال لابی قرار است چابهار را اجاره کنند اما این موضوع چند و چون‌هایی دارد که امید است مد نظر گرفته شده باشد.

ملاحظاتی درباره حضور هندی‌ها در چابهار
تین نیوز

به‌نظر می‌رسد هندی‌ها پس از ده‌ها سال لابی قرار است چابهار را اجاره کنند اما این موضوع چند و چون‌هایی دارد که امید است مد نظر گرفته شده باشد: 

۱- کشور ما همسایه بزرگ و ابدی پاکستان با روابط نه‌چندان دلچسب و تحت تاثیر اشارات رقبای اصلی ایران یعنی آمریکا و عربستان و خود نیز رقیب آشکار و ‌پنهان سیاست‌های ما در افغانستان است که شاید مهمترین تقاضا را از چابهار داشته و خواهد داشت که ما نباید آن‌را بین دو رقیب و دشمن دیرینه در حال تنش‌های جنگی وجه‌المصالحه قرار دهیم.

۲- بر همه روشن است که تنش‌های بین هند و پاکستان قطعی بوده و پاکستان از معامله با هند و حسن همجواری ما ناخشنود باشد و این امر در آینده روابطش با ما در سیستان و بلوچستان و روابط و تاثیرات اجتماعی فی‌مابین استان‌های دو کشور و همچنین عملیات روان و اقتصادی بندر چابهار اثرگذار باشد و باعث زحماتی به‌خصوص در این شرایط و برهه سیاسی خاص برجامی و غیربرحامی کشور شود.

۳- پاکستان دارای بندری مشابه چابهار در خلیج گواتر به‌نام بندر گوادر است که خیلی امید دارند رقیب مهمی برای جذب سهم چابهار از بازار جهانی و آسیای میانه شود و هم اکنون نیز بیشتر بار ترانزیتی افغانستان از بنادر کراچی و گوادر و ... مبادله می‌شود و مطمئنا پاکستان به‌عنوان همسایه ما خوشش نخواهد آمد هند دارای بازوی عملیاتی بازرگانی اقتصادی سیاسی اجتماعی از طریق بنادر ایران در غرب خود و رقیب اقتدار پاکستان در افغانستان باشد.

۴- پاکستان همانطور که همیشه مطرح بوده احتمالا مبادرت به واگذاری بندر گوادر به کشور چین خواهد کرد که به‌مراتب قدرتمندتر از هند در منطقه و امیدی برای غرب در افق‌های مقابله‌ای دور دست‌تر است. 

۵- کشور ما در شرایط ثبات داخلی و بین‌المللی مناسبی نیست و امریکا پیوسته گزینه جنگ و محاصره اقتصادی و فیزیکی ما را همیشه روی میز داشته و دارد و هندی‌ها هم به‌طور تاریخی همیشه نان را به‌نرخ روز دنیا خورده و می‌خورند. اگر اتفاقی بیفتد، وضع مدیریت و عملیات تنها بندر تجاری اقیانوسی ما چه می‌شود؟ هندی‌ها در پهنه سیاست‌های جهانی خیلی از ما آگاه‌تر و باتجربه‌ترند.

۶- اصولا بر اساس کدام مزیت‌های هند و نقاط ضعف خود، بندر چابهار را واگذار کرده‌ایم؟ سرمایه‌‌گذاری در بندر، راه‌آهن، خرید تجهیزات٬ نیروی انسانی و عملیات و عملکردهای بندری و تخصصی آنها و یا همه این‌ها به‌عنوان ضعف‌های ما؟ که یقینا این چنین نیست.

این یادداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.