◄ افزایش مشکلات راه آهن با خصوصی سازی رانتی
اگرچه بر اساس آموخته های اقتصادی، واگذاری امور به بخش خصوصی می تواند موجب افزایش بهره وری و بهبود شرایط اقتصادی بنگاه های دولتی گردد اما در ایران شرکت به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که خصوصی سازی در شرکت راه آهن موجب حل مشکلات این بخش نشده است.
اگرچه بر اساس آموخته های اقتصادی، واگذاری امور به بخش خصوصی می تواند موجب افزایش بهره وری و بهبود شرایط اقتصادی بنگاه های دولتی گردد اما در ایران شرکت به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که خصوصی سازی در شرکت راه آهن موجب حل مشکلات این بخش نشده است.
به گزارش تین نیوز ، شماری از کارشناسان ریلی معتقدند در صورتی خصوصی سازی می تواند مشکلات فعلی صنعت ریلی را حل کند که واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی صورت بگیرد.
به اعتقاد آنان، این در حالی است که تجربه سال های گذشته نشان داد در راه آهن واگذاری ها غیر اصولی و بعضا رانتی انجام شد و این کار عملا نه تنهاد کمکی به مجموعه ریلی کشور نکرد بلکه بر مشکلات آن بیش از پیش اضافه کرد.
بیشتر بخوانید:
این کارشناسان تاکید می کنند یکی از مشکلات در خصوصی سازی راه آهن این بود که قوانینی برای واگذاری ها تدوین نشد بنابراین بخش خصوصی با از بین بردن سرمایه های ریلی کشور باعث فرسوده شدن خطوط و تجهیزات راه آهن شد بدون اینکه بابت آن متحمل هیچ جریمه ای شود.
به اعتقاد آنان، بخش خصوصی به دلیل نداشتن قوانین سخت، با اخذ وام های کلان ریالی ارزی برای خرید واگن و لکوموتیو و یا ماشین آلات خطی به سرمایه های خود افزود اما حمایتی از کارکنان خود به عمل نیاورد تا جایی که کارگران فعال در این شرکت ها، همگی سالهاست برای اخذ حداقل حقوق می نالند و شرایط نامناسبی دارند.
این کارشناسان معتقدند در صورتی که رانت ها برداشته شود و واگذارها واقعا با قانون انجام شود قطعا از این اقدام استقبال خواهد شد اما در سال های گذشته واگذاری ها به گونه ای انجام شد که اکنون مشاهده می شود بیشتر مدیران بخش های خصوصی فعلی، خود زمانی مدیران ارشد مجموعه راه آهن بوده اند و این یعنی ملاحضاتی در خصوصی ها وجود داشته است.
دقیقا همینطوره
به طور مشخص: آقای پورسیدآقایی و آقای سعیدنژاد