◄ نظر کارشناسان و متخصصان در مورد تفکیک وزارت راه و شهرسازی چیست؟
کارشناسان و متخصصان حمل و نقل در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی دیدگاه هایی دارند که این یکی از آنها استفاده از نام وزارت حمل و نقل و لجستیک پس از تفکیک است.
کارشناسان و متخصصان حمل و نقل در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی دیدگاه هایی دارند که این یکی از آنها استفاده از نام وزارت حمل و نقل و لجستیک پس از تفکیک است.
به گزارش تین نیوز، کارشناسان، فعالان و متخصصان حمل و نقل معتقدند استفاده از این نام بدین دلیل اهمیت دارد که حمل و نقل برون شهری و حومه شهرهای بزرگ کما فی السابق در کلیه سطوح برعهده وزارت حمل و نقل و لجستیک است.
به گفته آنان، حمل و نقل درون شهری از نظر طراحی، بودجهبندی، برنامهریزی و اجرا بر عهده شهرداریها میباشد، اما سیاستگذاری در کلیه موارد از قبیل: سطح کلان و نحوه توسعه آن، یکپارچگی، ایمنی، پایداری، ارتباط با حومه و .... با وزارت حمل و نقل و لجستیک میباشد.
همچنین با توجه به بند ۲ فوق، شورای عالی ترافیک از وزارت کشور به وزارت حملو نقل و لجستیک منتقل میگردد. البته در جلسات آن معاون عمرانی وزیر کشور نیز حضور خواهد شد.
کارشناسان می گویند با توجه به اینکه شاخص LPI ایران بیش از ۱۲۰ میباشد، حتما به لجستیک و بهبود رتبه لجستیک توجه ویژهای باید صورت پذیرد.
همچنین از آنجایی که حملو نقل جزئی از لجستیک میباشد، شاید به نظر برسد ذکر این دو در کنار هم لازم نباَشد، اما اگر صرفا عنوان لجستیک استفاده شود، در این صورت حمل و نقل مسافر بلاتکلیف می ماند. از طرفی چون وظیفه سیاستگذاری لجستیک به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است، ذکر آن در عنوان وزارتخانه جایگاه آن را رسمیتر میکند.
لجستیک فرایندی از حمل کالا از مبدا تا مقصد است و زیبنده نام وزارت نیست. ۹۹ درصد کشور ها یا وزارت حمل و نقل دارند و با وزارت حمل و نقل و ارتباطات. ممکن پسوند دیگری به وزارت حمل و نقل اضافه کنند اما یقنا لجستیک نیست.