بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄بندر خشک نباید باعث به هدر رفتن سرمایه‌گذاری پسکرانه‌ها در بنادر ساحلی شود / بخش سوم

تین نیوز | اعضای گروه حمل و نقل و لجستیک که گروهی متشکل از کارشناسان و فعالان بخش حمل و نقل بوده و در شبکه‌های اجتماعی موبایلی فعالند در یکی دیگر از بحث‌ها و گفت و گوهای گروهی خود درباره "بنادر خشک" به گفت و گو نشسته اند.
نظرات برخی از اعضای این گروه در مورد بنادر خشک و مشکلات آن در ادامه آمده است: 


*  واقعا خیلی زود اسیر واژه ها می شویم یک زمان پارک لجستیک، یک زمان پارک توزیع، یک زمان شهرک های بندری؛ یک نفری یک کشوری برای حل مشکلات خود یک پیشنهادی می دهد، عین آن پیشنهاد را ما هم در کشور می خواهیم بدون توجه به موضوعیت تجربه کنیم. 

* به رسمیت شناختن شرکت های لجستیک توسط گمرک و سازمان بنادر از دیگر نیازها است.

* یکی از روش هایی که متاسفانه یا خوشبختانه در کشور جا افتاده روش راه انداختن و جا انداختن است. 

* ابتدا جهت حرکت مشخص شود و بدانیم واقعا چه می خواهیم سپس در جهت اصلاح قوانین حرکت کنیم. 

* بندر خشک می تواند مشکلات زیر را برطرف نماید: 
افزایش ترافیک و تصادفات
فقدان فضای کافی به منظور انبارسازی در بنادر ورودی
افزایش هزینه های مترتب به کالا
افزایش مشکلات زیست محیطی
تردد کانتینر خالی
افزایش ریسک و مسئولیتها
احتمال قاچاق کالا
افزایش دوره چرخش کانتینر

* با توسعه ادبیات جهانی تجارت، مفهوم بنادر خشک نیز از توجه به بنادر محلی و ملی به نگاه بین المللی در چارچوپ زنجیره جهانی تأمین کالا و دسترسی سریع، ایمن و ارزان محصولات به مشتریان تغییر یافته است. به طوری که در نهایت برای غلبه بر یکی از موانع تسهیل تجارت، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی منطقه آسیا و پاسیفیک سازمان ملل (UN-SCAPE)، بنادر خشک را در مسیرهای تجارت بین المللی مکانیابی و با همکاری کشورهای ذیربط تحت عنوان توافقنامه بین دولتی بنادر خشک تعیین تکلیف نموده اند و به امضای 16 کشور درآمده است. در این سند بین المللی، بنادر خشک تعریف شده کشورمان با کارکرد بین المللی و فرامنطقه ای و در راستای تقویت تجارت بین المللی، توسعه ترانزیت و توجه به زیرساخت های حمل‌ و‌ نقل چند‌وجهی شناسایی و تعریف شده اند. 

*  آنچه که اسکاپ  از احداث بنادر خشک دنبال می نموده، تسهیل تجارت ببن منطقه ای و ترانزیت بین کشورها خصوصا کشورهای لندلاک بوده است. ما می توانیم در جهت تسهیل تجارت شرق به غرب و بالعکس از طریق خاک کشورمان با احداث بنادر خشک بیشترین بهره را ببریم.

* بنادر خشک تعریف شده کشورمان با کارکرد بین المللی و فرامنطقه ای و در راستای تقویت تجارت بین المللی، توسعه ترانزیت و توجه به زیرساخت های حمل‌و‌نقل چند‌وجهی شناسایی و تعریف شده اند.

* بندر خشکی که به منظور تسهیل ترانزیت بین بنادر دریایی شمال و جنوب احداث شود تنها باعث افزایش زمان و هزینه خواهد بود. کالا باید با حداقل عملیات تخلیه و بارگیری و حمل مجدد طی طریق نماید.

* یک نکته را هم نباید فراموش کنیم و آن اینکه بنادر خشک نباید باعث به هدر رفتن سرمایه گذاری پسکرانه ها در بنادر ساحلی شود. 

* توجه داشته باشیم که اگر بنادر خشک با هدف تشویق شرکت های لجستیکی به وارد شدن به عرصه ملی و بعد از آن منطقه ای باشند، آنگاه تولید هم رونق می گیرد چرا که بسیاری از تولیدات به خاطر عدم تخصص و دردسرهای لجستیکی تولید کنندگان از بین می رود. توجه شما را به نمونه زعفران جلب می کنم که به خاطر موضوع بسته بندی و شناخت کانال های توزیع برای ایران و اسپانیا چه معنی و مفهومی دارد.

* سال های سال است در بنادر دریایی کشور با هدف ایجاد بنادر نسل سوم حرکت کرده ایم، بندر نسل سوم دریایی یعنی صنایع تولیدی و ارزش افزوده در کنار و یا در دل بندر.

* با اجرایی شدن قانون بهبود مستمر کسب و کار بسیاری ازمعضلات تجاری به سوی روانسازی حرکت خواهد کرد که بنادر خشک در آن مقطع نیاز خود را نمایان خواهد کرد. به امید روزی که بنادر ایران محل عبور سریع کالاها به بنادر خشک با فاصله بیش از 500 کیلومتر باشد و بنادر ما عملا اگر توقفی آن هم به صورت محدود داشته باشند فقط مربوط به کالاهای ترانس شیپمنت، ترانزیت و صادرات باشد.

* ملاحظات مربوط به بنادر خشک:
1- ضرورت وجود کریدور امن و مطمئن مابین بنادر آبی و بنادر خشک
2- تعیین نقش حاکمیتی در بنادر خشک و همچنین تنظیم روابط مابین بنادر آبی و خشک از دیدگاه های مختلف مدیریتی، مالی، حقوقی و .....
3- حمل مستقیم از کشتی به بنادر خشک بدون تشریفات و معطلی
4- وجود زیر ساخت های ارتباطی و نرم افزاری مابین بنادر آبی و خشک
5- یکپارچگی اطلاعاتی و زبان مشترک مابین آنها
6- هماهنگی دستگاه های نظارتی و عملیاتی
7- اقتصادی بودن عملیات در بنادر خشک برای سرمایه گذاران و بازیگران بخش خصوصی
8- وجود زیر ساخت های تخلیه، بارگیری و نگهداری در بنادر خشک
9- توجه به مزیت های نسبی عملیاتی، زمان، هزینه ای و بومی بودن بنادر خشک نسبت به بنادر آبی
10- یکپارچگی در حوزه مفاهیم و اطلاعات پایه در حوزه عملیات اسنادی اطلاعات محموله و عملیات بندری در هر دو منطقه
11- لزوم بازنگری در زمینه نقش آفرینان و بازیگران لجستیکی چنین عرصه ای با توجه به وارد شدن عرصه ای تحت عنوان بنادر خشک و تنظیم روابط این بازیگران با مجموعه های دولتی، مشتریان، سرویس دهندگان 

* در داخل کشور می توان حداکثر در دو یا سه نقطه بندر خشک با هدف ترانزیت شرقی غربی و بالعکس داشت.

* هدف مهم احدات بنادر خشک فقرزدایی در نقاط مرکزی و ایجاد کار و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به نقاط ساحلی و کران شدن زمین و مشکلات اجتماعی در بنادر است.
همجنین بهبود فعالیت ترمینال داری و انواع باراندازهای تولیدی - بخش - حمل و نقل - فرصت ساز و. ... می باشد. نقش توسعه تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی از طریق ارتباط مناطق آزاد در بنادر خشک ساحلی یا نزدیک به ساحل بسیار با اهمیت است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.