بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

ارتباط آب‌گرفتگی متروی اصفهان و قطع آب زاینده‌رود

تین نیوز | همزمانی قطع آب زاینده‌رود در زمان زودتر از موعد، با آب‌گرفتگی در متروی اصفهان، شائبه‌های ارتباط این دو را به وجود آورده است.
 
سمیرا ابراهیمی می‌گوید: «آب وارد تونل‌های مترو شده است که آب رودخانه را بستند. عکس‌ها را هم دارم. برایم در وایبر ارسال شده است.»
 
به نظر می‌رسد هر چقدر ابهام و اهمیت موضوعی بیشتر باشد، مباحث پیرامون آن بیشتر مطرح می‌شود. نه بسته شدن آب زاینده رود کم‌اهمیت است و نه آب گرفتگی تونل‌های مترو؛ مترویی که از آغاز پروژه تا به حال حرف و حدیث‌های زیادی را با خود به همراه داشته است. از مبالغ بالای سرمایه‌گذاری شده دراین پروژه گرفته تا برخورد حفاری‌های مترو به پایه‌های سی و سه پل و خسارت به سایر ابینه تاریخی شهر.
 
نمی‌خواهند مردم بفهمند؟
 روبروی ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان، در میدان دروازه دولت (امام حسین) نیمی از میدان برای حفاری مترو اشغال شده است. حفاری‌ها درست زیرپای ساختمان جهان نما قرار دارد.‌‌همان ساختمانی که با برنامه‌ریزی‌های متفاوتی ساخته شد، اما اختلاف‌هایی که بین شهرداری و پیمانکار پروژه و سازمان میراث فرهنگی و یونسکو به وجود آمد باعث شد این ساختمان که تا ۱۴ طبقه رسیده بود، ذره ذره تخریب و کم شود و در نهایت به پنج طبقه برسد.
در محوطه ساخت و ساز مترو چند نگهبانی حضور دارند که به سختی سخن می‌گویند.
 
-چه مدت است اینجا کار می‌کنید؟ از کار و حقوقتان راضی هستید؟
- یک ماه است که اینجا آمدم. استخدام شرکتی هستم. قبل از اینجا در یک پروژه دیگر مشغول بودم.
-می توانیم با یکی از کارگران یا مهندسان با سابقه‌تر صحبت کنیم؟
-راجع به چه موردی؟
-می خواهم بدانم ورود آب به داخل تونل‌های مترو صحت دارد؟ تا به حال صحبت‌های متناقضی راجع به این موضوع شده است.
- سوالتان، سوالات بدی است. بفرمایید بیرون. نمی‌دانستم می‌خواهید سوال بد بپرسید!
 
کسبه دور میدان می‌گویند شایعات را شنیده‌اند اما دقیقاً نمی‌دانند این اتفاق تا چه اندازه صحت دارد. پیرمردی که دکه کوچکی در گوشه میدان دارد می‌گوید: نمی‌گویند واقعا چه شده، چون نمی‌خواهند مردم بفهمند.
 
ورود آب به مترو طبیعی است!
حدود ۲۰۰ متر بالا‌تر از سی و سه پل، در خیابان چهارباغ عباسی، یکی دیگر از کارگاه‌های ساخت متروی اصفهان در حال کار است. یکی از مهندسان پیمانکار که از دادن هر گونه اطلاعاتی امنتاع می‌کند و می‌گوید: رئیس پروژه اعلام کرده است که به هیچ کس راجع به پیشرفت و نوع کار و آب گرفتگی و به طور کلی هیچ موضوعی اطلاعات ندهیم.
 
البته این مهندس پس از اصرار فراوان می‌گوید: ورود آب به تونل‌های مترو شایعه بوده و این اتفاق نیفتاده است. وی پس از شنیدن توضیحاتی مبنی بر اینکه عکس‌ها نشان می‌داد آب وارد مترو شده است، عنوان می‌کند: وارد هم شده باشد، طبیعی است. گودبرداری بیش از ۴۰ متر، باعث ورود آب هم می‌شود.
 
ارتباط آب‌گرفتگی مترو و بسته شدن آب زاینده‌رود؟
در همین مورد یکی از دانشجویان رشته شهرسازی نیز می‌گوید: برای انجام کار پایان‌نامه نیاز به اطلاعاتی درباره حمل‌ و نقل شهری داشتم که پروژه قطارشهری اصفهان یکی از آنها بود، اما مهندسان و دست اندرکاران پروژه از دادن اطلاعات فنی امتناع می‌کنند.
 
یکی از کارمندان سازمان میراث فرهنگی اصفهان نیز به «اقتصادنیوز» می‌گوید: به دلیل نبود عایق کاری‌های مناسب آب وارد مترو شده است. البته این موضوع دور از ذهن نبود و از قبل پیش‌بینی می‌شد. به هر حال مساله خاصی اتفاق نیفتاده و کاملاً عادی است.
 
او بسته شدن آب رودخانه را نامربوط به مترو می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی آب را باز می‌کردند، اعلام شد که برای کشت پاییزه است و اگر بارندگی نداشته باشیم، دوباره آب بسته می‌شود که‌‌ همان طور هم شد. بسته شدن آب هیچ ارتباطی به ورود آب به تونل‌های مترو ندارد.
 
هنگام ورود آب به زاینده‌رود در اوایل آبان ماه امسال مسوولان اعلام کرده بودند تا بهار سال آینده زاینده‌رود آب خواهد داشت. در همین حال در روزهای گذشته، یکی از خبرگزاری‌ها با انتشار عکس‌هایی از ورود آب به متروی اصفهان، دلیل بسته شدن زودهنگام آب زاینده‌رود را ورود آب به مترو عنوان کرد، اما با تکدیب این موضوع توسط یکی از نمایندگان استان اصفهان مواجه شد.
 
همچنین معاون اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان خبر بالا آمدن آب رودخانه زاینده‌رود و زیر آب رفتن ایستگاه متروی نزدیک به سی و سه پل را تکذیب کرده و گفته است: وجود آب در مسیر ساخت مترو امری طبیعی است، زیرا مسیر مترو ۲۱ متر زیر زمین و زیر سطح آب حفر می‌شود.
 
آن طور که ایرنا گزارش داده، سعید کورنگ بهشتی عنوان کرده است: در حفاری همه ایستگاه‌ها و مسیرهای مترو چه واقع در مسیر زاینده‌رود و چه غیر از آن، آب وجود داشته و این آب همواره حین عملیات اجرایی پمپاژ می‌شود.
 
در عین حال مرتضی قدیریان، مدیر پروژه ایستگاه متروی سی و سه پل اصفهان وجود آب در متروی اصفهان را تایید و اظهار کرده است: دیوار آب‌بندی شده‌ای به ضخامت ۶۰ سانتی متر دور ایستگاه مترو زده می‌شود و بعد از اجرای دیوارهای دور ایستگاه و فونداسیون به هیچ عنوان آبی در ایستگاه نخواهیم داشت و آب‌هایی که هم هست به صورت تراوش بوده و به هیچ عنوان جلوی کار ما را هم نگرفته است.
 
او با بیان اینکه با بازشدن آب رودخانه زاینده رود سطح آب‌های زیرزمینی بالا آمده، گفته است: کف فونداسیون‌ها در این ایستگاه ۱۶ متر زیر سطح آب‌های زیرزمینی است که تراوش آب در این سطح طبیعی است.
 
با این حال، نبود اطلاعات شفاف در این رابطه و امتناع برخی مسوولان از پاسخ دادن در این زمینه، بیشتر از قبل به شایعات دامن زده است. در عین حال، با وجود ادعای برخی مسوولان به نبود ارتباط میان آب‌گرفتگی مترو و قطع آب، هنوز اطلاعات شفافی در این زمینه اعلام نشده است. بر همین اساس هم به نظر می‌رسد نمی‌توان اطلاعات منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها را غیرواقعی خواند. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد مقامات مرتبط ترجیح می‌دهند به جای پاسخگویی، صورت مساله را پاک کنند تا شاید از این طریق رد ارتباط میان آب‌گرفتگی متروی اصفهان با قطع آب زاینده‌رود را به کلی پاک کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.