◄ فراموشی ترانزیت در ایران
بیایید با همین 16کشور همسایه مقایسه کنیم. ما از ده سال پیش در ترانزیت چه تغییراتی انجام دادیم و حالا کجا هستیم و آنها چه کردند و الان کجا هستند هرسال موقعیت آنها بهتر از سال قبل است ولی ترانزیت در ایران هیچ پیشرفت مثبتی نداشته پس راهی به جز تغییرات نداریم.
سالها پیش بهطورجدی گفته میشد که ترانزیت جایگزین نفت خواهد شد ولی بعد از گذشت سی سال از زمانی که این طرح بر روی کاغذ عنوان شد. دیگر خبری از این ایده و نظر حتی بر روی کاغذ نیست. نمیخواهم ترانزیت را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنم بیایید با همین 16کشور همسایه مقایسه کنیم. ما از ده سال پیش در ترانزیت چه تغییراتی انجام دادیم و حالا کجا هستیم و آنها چه کردند و الان کجا هستند هرسال موقعیت آنها بهتر از سال قبل است ولی ترانزیت در ایران هیچ پیشرفت مثبتی نداشته پس راهی به جز تغییرات نداریم.
قبول دارم که تغییرات هزینه دارد ولی سود این تغییرات بیشتر از هزینه آن خواهد بود و این هزینه سرمایهای برای آینده ما خواهد بود. متأسفانه هم ما دولتیها کم کاری کردیم هم بخش خصوصی ولی بیشتر طرف صحبت من با بخش دولتی است؛ متأسفانه بخشنامهها و قوانین دست و پا گیر بلای جان ترانزیت شده است.
ما قانون تجارت داریم که مربوط به نود سال پیش است و نیاز به تغییرات اساسی در آن است و قوانین کهنه باید بروز شود. اگر تغییرات را شروع نکنیم این وادی را از دست خواهیم داد. نوسازی ناوگان یکی از اولویتها در این بحران اقتصادی است باید هر استان بتواند در مواقع بحرانی بهتنهایی تصمیمگیرنده باشد و منتظر دستورات مرکز نشود. دیگر زمان تعلل نیست.
متاسفانه در نوسازی ناوگان موفق نبودیم و میبینیم که زمانی بنز آلمان در ایران بود و حالا جای آن را خودروهای بیکیفیت چینی گرفته است و این در حالی است که کشورهای همسایه بهسرعت در حال به روز کردن ناوگان خود هستند و اگر نتوانیم حل کنیم روزی خواهد رسید که کشورهای همسایه گروکشی کنند چون این ناوگان دیگر توان رقابت با ناوگان کشورهای همسایه را ندارد.
متأسفانه بودجه برای این مسئله خیلی پایین است باید با برنامهریزی دقیق، حذف قوانین دستوپا گیر و اصلاح دستورالعملها ترانزیت را روانسازی کنیم؛ البته سال گذشته با دستور وزیر در استان کمیته ترانزیتی تشکیل شد که انجمن صنفی حملونقل استان دبیری آن را بر عهده گرفت و اعضای آنهم مدیرکل سازمانهای اجرایی استان هستند ولی متأسفانه جلسات آن خیلی کم تشکیلشده است و ما از انجمن خراسان میخواهیم که ترتیبی دهد تا جلسات بیشتری برگزار شود تا بتوانیم با تعامل با این سازمانها بروکراسی اداری را کم کنیم و درنهایت هزینه و زمان را کاهش دهیم و تسهیلاتی برای رانندگان و شرکتها اتخاذ کنیم.
به روز کردن قوانین بسیار خوب است! تخصیص بودجه به طرح نوسازی خودرو های سنگین فرسوده هم خوب است اما باید بخش ریلی را توسعه داد!
یادتان نرود واردات بی رویه کامیون و تریلر در دهه پنجاه چه عواقبی داشت!