بازدید سایت : ۷۸۶۶۹

تاریخچه باندهای موازی وابسته و مستقل فرودگاه ها

خلبانان باید آموزش های خاصی را برای پرواز در فرودگاه هایی که دارای باندهای وابسته هستند، ببینند تا بتوانند به درستی با شرایط خاص این باندها سازگار شوند.

تاریخچه باندهای موازی وابسته و مستقل فرودگاه ها
تین نیوز |

 ۱. آغاز هوانوردی

- اوایل قرن ۲۰: با آغاز هوانوردی تجاری، فرودگاه ها به سرعت در حال توسعه بودند. در این زمان، باندهای فرود به صورت تک باند طراحی می شدند و ظرفیت محدودی داشتند.

-دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰: با افزایش تعداد پروازها و هواپیماها، نیاز به باندهای بیشتر و بزرگ تر احساس شد. در این دوره، برخی فرودگاه ها شروع به ایجاد باندهای موازی کردند، اما بیشتر آن ها وابسته بودند.

 ۲. توسعه باندهای موازی

- دهه ۱۹۵۰: با پیشرفت تکنولوژی هواپیماها و افزایش ترافیک هوایی، فرودگاه ها به سمت طراحی باندهای موازی مستقل حرکت کردند. این تغییر به دلیل نیاز به افزایش ظرفیت و کاهش تأخیر در پروازها بود.

- دهه ۱۹۷۰: در این دوره، بسیاری از فرودگاه های بزرگ در ایالات متحده و اروپا باندهای موازی مستقل را به عنوان راه حلی برای مدیریت ترافیک هوایی انتخاب کردند.

 ۳. فناوری های مدرن

دهه ۲۰۰۰ به بعد: با پیشرفت فناوری های هوانوردی و سیستم های کنترل ترافیک هوایی، استفاده از باندهای موازی مستقل به طور گسترده ای افزایش یافت. این فناوری ها شامل سیستم های پیشرفته ناوبری و ارتباطی بودند که امکان مدیریت همزمان چندین پرواز را فراهم می کردند.

 اطلاعات تکمیلی

 ۱. طراحی و استانداردها

استانداردهای بین المللی**: سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) استانداردهایی را برای طراحی باندهای فرود تعیین کرده است. این استانداردها شامل فاصله بین باندها، طول و عرض باندها و الزامات ایمنی هستند.

طراحی باندهای مستقل : باندهای مستقل معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که فاصله کافی برای جلوگیری از تداخل پروازها وجود داشته باشد. این طراحی به کنترل ترافیک هوایی کمک می کند تا بتوانند به طور مؤثرتری عملیات را مدیریت کنند.

۲-. تأثیر بر ایمنی

- **ایمنی پرواز**: باندهای مستقل به دلیل امکان استفاده همزمان از آن ها، به کاهش تأخیر و افزایش ایمنی کمک می کنند. در مقابل، باندهای وابسته ممکن است به دلیل وابستگی به یکدیگر، خطرات بیشتری را به همراه داشته باشند.

آموزش خلبانان: خلبانان باید آموزش های خاصی را برای پرواز در فرودگاه هایی که دارای باندهای وابسته هستند، ببینند تا بتوانند به درستی با شرایط خاص این باندها سازگار شوند.

 ۳. آینده باندهای فرود

توسعه پایدار: با افزایش نگرانی ها درباره تأثیرات زیست محیطی هوانوردی، فرودگاه ها به دنبال راهکارهایی برای کاهش آلودگی و بهینه سازی استفاده از فضا هستند. این موضوع ممکن است بر طراحی و استفاده از باندهای موازی تأثیر بگذارد.

فناوری های نوین: پیشرفت های فناوری مانند هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم های هوش مصنوعی ممکن است به تغییرات در نحوه مدیریت ترافیک هوایی و طراحی باندها منجر شود.

                                SourCe : SkyBarary

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.