◄ آییننامه مراکز لجستیک کشور تصویب شد
معاون بهرهبرداری و سیروحرکت راهآهن در همایش فرصتهای سرمایهگذاری و تامین مالی در صنعت حملونقل ریلی و در سخنرانی خود از تدوین رویکرد جدید در تاسیس پایانههای حملونقل و لجستیک و تصویب آییننامه مراکز لجستیک کشور خبر داد.
همایش فرصتهای سرمایهگذاری و تامین مالی در صنعت حملونقل ریلی، با حضور مدیرعامل راهآهن، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران عامل شرکتهای فعال در بازار سرمایه و حوزه ریلی، برگزار شد.
این همایش به همت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و در راستای معرفی بستههای تشویقی با هدف کاهش ریسک و افزایش بازدهی سرمایهگذاری، معرفی ظرفیتهای بازار سرمایه در تامین مالی و نیز معرفی فرصتهای سرمایهگذاری حوزه ریلی در مرکز همایشهای صدا و سیما، برگزار شد.
معاون بهرهبرداری و سیروحرکت راهآهن در این همایش و در سخنرانی خود از تدوین رویکرد جدید در تاسیس پایانههای حملونقل و لجستیک و تصویب آییننامه مراکز لجستیک کشور خبر داد.
بابک احمدی افزود: وزیر راه وشهرسازی نگاه خوبی به این طرح در راستای استفاده از ظرفیتهای حملونقل چندوجهی و یکپارچهسازی موضوع حملونقل داشته است و شرکت راهآهن نیز به دنبال حملونقل ارزانتر با سرعت تردد بالا است.
احمدی تصریح کرد: بر اساس مصوبات سند آمایش مراکز لجستیک کشور، فرصت سرمایهگذاری در بخش لجستیک تعریف شده است و در این برنامهها استفاده از ظرفیتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است.
او با اشاره به اینکه در برنامههای راهآهن موضوع یکپارچهسازی و تنظیم ارتباطات بین بخشهای مختلف در یک برنامه استراتژیک تدوین شد، گفت: تلاش داریم در این برنامه اولویتهای بخش حملونقل، شناسایی و دنبال شود.
معاون بهرهبرداری و سیروحرکت راهآهن همچنین افزایش کارایی سیستمهای حملونقل را از مهمترین اهداف این برنامه عنوان کرد و اضافه کرد: هزینه بالا، روان نبودن فرایندها و عملیات و خدمات بخصوص در بخش حمل و نقل ترکیبی از مهمترین مشکلات در بخش لجستیک است.
احمدی با اشاره به پایین بودن سهم ریل، افزایش هزینه برای حمل بار را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: سهم حملونقل ریلی بار در ایران فقط ۱۱ درصد است و این سهم در مقایسه با کشورهای دیگر سهم زیادی نیست.
احمدی در پایان سخنان خود از تصویب آییننامه و تشکیل ستاد مراکز لجستیک کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در طرح آمایش مراکز لجستیک کشور، تعاریف و مفاهیم مراکز لجستیک، اهداف و استراتژیهای سند آمایش، مکانیابی بهینه در کشور و تعیین سهم بهینه هریک از شیوههای حملونقل ریلی مورد توجه قرار گرفته است.