ساعت شنی طرح ترافیک تبریز به کار افتاد / طرح ترافیک از اول خرداد
تین نیوز | فرماندار تبریز گفت: اجرای طرح ترافیک از اول خرداد ماه به صورت آزمایشی بوده و در صورت مهیا نبودن زیرساختها و امکانات لازم برای اجرا این طرح اعمال نمیشود.
رحیم شهرتیفر در خصوص آماده بودن شرایط و زیرساختهای اجرای طرح ترافیکی محدوده مرکزی تبریز، از اول خرداد ماه جاری اظهارکرد: در خصوص آماده بودن زیرساختهای طرح سازمان حمل و نقل و امور ترافیکی شهرداری تبریز باید پاسخگو باشد.
وی افزود: اگر چنانچه زیرساختها و امکانات لازم برای اجرای طرح ترافیکی محدوده مرکزی تبریز مهیا نشود، طرح اجرا نمیشود.
شهرتیفر تصریح کرد: اجرای طرح از اول خرداد ماه به صورت آزمایشی خواهد بود و برای فرهنگسازی از مردم خواهیم خواست تا مراعات کنند و از ورود به محدوده ترافیکی خودداری کنند و پس از نصب علائم و تابلوها به آن توجه کنند.
شهرتیفر خاطرنشان شد: اگر در روند اجرای آزمایش مطمئن شدیم که زیرساختها آماده شده است به صورت جدی وارد اجرای طرح میشویم.
اعلام ساعات اجرای طرح ترافیک روزانه در تبریز
چهارمین جلسه کمیته اجرایی شورای ترافیک تبریز برگزار شد و در این جلسه ساعت اجرای محدوده طرح ترافیک از ساعت 8.30 صبح تا 18 عصر در زمستان و ساعت 20 در تابستان اعلام شد.
در این نشست مصوبات جلسه قبل در خصوص مصوبه نهایی محدوده طرح ترافیکی و ملزومات لازم برای اجرا بررسی شد که زمان پیشنهادی برای اجرای روزانه این طرح، از ساعت 8.30 صبح تا 18 عصر در زمستان و 20 در تابستان به تصویب کمیته اجرایی رسید.
همچنین مقرر شد مجوز روزانه تردد در محدوده ترافیکی از طریق دفاتر پیشخوان ارائه شود.
در این نشست کریم باقری مدیر حمل و نقل و دبیر شورای هماهنگی استان اظهار کرد: امیدواریم به شرایطی دست یابیم که بتوانیم به خوبی طرح را اجرا کنیم.
وی با اشاره به مصوبات جلسه قبل در رابطه با مسائل مربوط به ادارات قرار گرفته در داخل محدوده گفت: با توجه به شرایط موجود مسائل مورد نظر با ادارات هماهنگ نشده و ابهاماتی را مطرح میکنند که باید حل شود.
باقری افزود: این هماهنگی تاکنون حل و فصل نشده و ادامه چنین وضعیتی باعث بروز مشکلاتی در اجرای طرح خواهد شد.
وی ادامه داد: قبل از عید به ادارات ابلاغ شده که از این به بعد کارمندان خود را با سرویس در داخل محدوده جابه جا کنند اما متاسفانه ادارات توجهی به این امر نکردهاند و با توجه به عملکرد موجود بیشتر تمایل به گرفتن مجوز برای کارکنان خود هستند.
باقری با بیان اینکه فرم نظرخواهی بر اساس طرح زوج و فرد کردن و استفاده از سرویس در بین کارکنان توزیع شده است، خاطر نشان کرد: طبق دستور مقرر شده است اطلاعات مربوط به خودروهای داخل محدوده که نیاز به تردد در داخل محدوده را دارند جمعآوری شود اما متاسفانه فقط چهار اداره با ما همکاری کردهاند.
وی با گلایه از عدم اطلاعرسانی در خصوص اجرای طرح گفت: صدا و سیما و رسانهها باید در خصوص اجرای طرح اطلاعرسانی کنند.
کاهش 15 درصدی آلودگی هوا با اجرای طرح محدوده ترافیکی تبریز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز گفت: با اجرای طرح محدوده ترافیکی شاهد کاهش 15 درصدی آلودگی هوا و 24 درصد ترافیک محدوده مرکزی شهر خواهیم بود که این امر مستلزم افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوسرانی است.
یعقوب وحیدکیا در خصوص طرح محدوده ترافیکی تبریز با اعلام این مطلب گفت: طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز بعد از مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک این شهر در سال 85 و با بررسی انواع سفرهای درونشهری تبریز برای حل مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر تبریز پیشنهاد گردیده بود که پس از بررسی دقیق توسط کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز و پس از تکمیل مطالعات، این طرح مراحل بررسی خود را طی کرد و پس از تصویب در شورای ترافیک شهرستان، استان و شورای عالی ترافیک کشور و موافقت با کلیات موضوع در شورای شهر تبریز، توسط وزیر کشور جهت اجرا ابلاغ گردید ولی پس از آن در مقاطعی به
دلیل بحث سهمیهبندی بنزین و هدفمندی یارانهها، در اجرای این طرح تاخیر به عمل آمد.
وی در ادامه در مورد ضرورت اجرای طرح محدوده ترافیکی در شهر تبریز گفت: با توجه به حجم و ظرفیت خیابانهای شهر تبریز و اینکه روزانه بر تعداد خودروهای سطح شهر افزوده میشود و احداث و تعریض خیابانها جز اینکه محلی برای انباشت خودروهای شخصی و افزایش ترافیک خواهد شد مشکلی را حل نخواهد کرد و این امر نیز باعث بروز گرههای کور ترافیکی، اتلاف منابع و انرژی و آلودگی شدید هوا در مرکز شهر که محل ارائه خدمات تجاری، پزشکی و اداری و بازار است خواهد شد.
وحیدکیا ادامه داد: با این اوصاف چارهای جز ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی و تک سرنشین و عدم ورود این خودروها در ساعات مشخصی از روز به محدوده مرکزی شهر و بهدنبال آن تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی به منظور کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا را نخواهیم داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولین و مهمترین شروط اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز عزم جدید مدیران استانی و شهری است افزود: طبیعتا آغاز و اجرای هر طرحی در ابتدا با دشواریها و محدودیتهایی روبرو خواهد بود که با سعهصدر و تحمل برای حل این مسائل میتوان چارهاندیشی کرد و در صورتیکه هر یک از نهادهای دخیل در اجرای محدوده طرح ترافیک تبریز همکاری صمیمانه و کامل را نداشته باشند این طرح بینتیجه خواهد بود.
«با اجرای طرح ترافیک سفرهای درونشهری با اتوبوس و تاکسی در تبریز به 400 هزار سفر افزایش مییابد»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با اجرای طرح محدوده ترافیک شهر تبریز گفت: در حال حاضر روزانه یک میلیون و 600 هزار سفر درونشهری با اتوبوس و تاکسی انجام میگیرد که پیشبینی میشود با اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز این حجم جابهجایی به بیش از 2 میلیون سفر درونشهری برسد.
وی ادامه داد: به همین خاطر تا زمان اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز(خرداد ماه سال 93) با توجه به اینکه پایانههای اتوبوسرانی و تاکسیرانی در داخل محدوده ترافیکی قرار گرفتهاند و سیل عظیم مسافران را از نقاط حاشیهای به مرکز شهر انتقال میدهند تعداد 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تبریز افزوده خواهد شد و تاکسیهای خطی و ون نیز جهت خدماتدهی به شهروندان در داخل طرح پیشبینی شده است.
وحیدکیا در مورد شناسایی خودروهای شهروندانی که در داخل طرح واقع شدهاند افزود: در حال حاضر یک سایت اینترنتی جهت دسترسی مردم و دیگر ادارات و نهادها جهت ثبت نام و صدور مجوز تردد به داخل محدوده ترافیکی با رعایت کلیه جوانب در حال آمادهسازی است ضمن اینکه توسط شورای شهر اعطای مجوز تردد رایگان برای دارندگان خودروهای واحدهای مسکونی که داخل طرح قرار گرفتهاند نیز تصویب شده است.
وی در ادامه گفت: کنترل وسائط نقلیه در محدوده ترافیکی با استفاده از سیستمهای مکانیزه انجام خواهد شد و تخلفات از طریق پست به محل سکونت فرد متخلف ارسال میگردد که اقدامات مربوط به انجام مناقصه و شناسایی پیمانکار جهت نصب این سیستمها به سرعت در حال انجام است و سعی داریم این تجهیزات را تا قبل از خرداد 93 نصب کنیم.
وی با اشاره به سیاست مدیران شهری جهت به حداقل رساندن استفاده مردم از خودروهای شخصی گفت: برآنیم که با افزایش ناوگان اتوبوسرانی شرایطی فراهم آوریم که شهروندان با اطمینان، از نزدیکترین ایستگاه اتوبوس محل سکونت خود سفرهای درونشهری خود را انجام دهند ضمن اینکه در صورت استفاده از خودرو شخصی نیز تا کنار خیابانهای مجاور به محدوده ترافیک، پارکینگهای عمومی از جمله پارکینگهای سهند، فجر، گلستان، ابریشم، عتیق و چندین پارکینگ خصوصی دیگر موجود است که ظرفیت بالایی جهت استفاده شهروندان دارند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز ابراز امیدواری کرد با همکاری تمام ارگانهای ذیربط و شهروندان شاهد اجرای موفقیتآمیز این طرح باشیم.
کاهش 15 درصدی آلودگی هوا و تردد خودرو با اجرای طرح ترافیک
معاون برنامهریزی و عمرانی فرماندار تبریز نیز در خصوص فواید اجرای این طرح گفت: زمان مسافرت با اجرای این طرح حدود 25 درصد کاهش می یابد، همچنین کاهش آلودگی هوا و تردد خودروها از دیگر فواید این طرح خواهد بود.
احمد اسدی ادامه داد : به طور میانگین هر روز سه میلیون سفر درون شهری بدون در نظر گرفتن سفرهای بازگشتی به خانه در تبریز انجام میشود و 400 هزار دستگاه خودرو نیز در روز در سطح شهر تبریز تردد میکنند.
وی افزود: با اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تبریز میتوانیم شاهد کاهش چشمگیر حجم بالای ترافیک در این قسمت باشیم که البته این امر در نوبه خود نیازمند همکاری تمامی سازمانهای مربوطه است.
اسدی با بیان اینکه سه هزار خانوار در محدوده طرح ترافیکی تبریز سکونت دارند، گفت: ملزومات آماده شده و سعی میشود ناوگان حمل و نقل عمومی به روز رسانی شود و خودروهای فرسوده کنار گذاشته شوند تا مشکلات جانبی صورت نگیرد.
وی در خصوص زمان اجرای این طرح نیز گفت: برای زمان اجرای این طرح کارشناسیهای زیادی صورت گرفته است که پس از بحثهایی در خصوص آن، زمان اجرای این طرح از ساعت هفت و نیم صبح تا شش عصر خواهد بود.
روزانه 3 میلیون سفر
معاون برنامهریزی و عمرانی فرماندار تبریز گفت: سرانه سفرهای درون شهری مردم این شهر 1٫9 درصد است.
احمد اسدی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات اجرای طرح محدوده ترافیک مرکزی تبریز افزود: به طور متوسط روزانه سه میلیون سفر درون شهری بدون بازگشت به منزل توسط تبریزیها انجام میشود که اغلب این سفرها به هسته مرکزی شهر صورت میپذیرد.
وی بیشترین هدف سفرهای درون شهری در تبریز را مربوط به سفر کاری با 32 درصد اعلام و اظهار کرد: سفر با هدف دید و بازدید و انجام کار شخصی، تحصیل، خرید، تفریح و مراجعه به ادارات به ترتیب با 18، 17، 13، شش و سه درصد در رده بعدی قرار دارند.
اسدی اضافه کرد: 9 درصد از اهداف سفرهای درون شهری تبریز سایر موارد غیرضروری را شامل میشود.
سهم حمل و نقل عمومی؛ تنها 60 درصد
معاون عمرانی فرماندار تبریز سهم حمل و نقل درون شهری عمومی از سفرهای درون شهری تبریز را 60 درصد و خودروهای شخصی را 40 درصد اعلام کرد.
اسدی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ضریب سرنشین خودروهای شخصی در سفرهای درون شهری تبریز معادل 1٫57 نفر است.
تردد روزانه 400 هزار خودرو در تبریز
وی حجم بالای ترافیکی در محدوده مرکزی تبریز را یکی از دلایل اصلی اجرای طرح ترافیک عنوان و اظهار کرد: هم اکنون روزانه 400 هزار دستگاه خودرو در سطح خیابانهای این کلانشهر تردد دارند که بخش عمدهای از آنها در مسیرهای مرکزی شهر تردد میکنند.
اسدی با بیان اینکه طرح محدوده ترافیکی تبریز از اوایل خرداد ماه 93 شروع میشود، گفت: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه شاهد کاهش حجم ترافیک در هسته مرکزی خواهیم بود، به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تبریز نیز کاسته میشود.
در این نشست مقرر شد ادارات و سازمانهایی که در محدوده این طرح واقع شدهاند تا 15 فروردین ماه 93 نکته نظرات و پیشنهادات خود را به دبیرخانه طرح ارایه کنند.
این طرح در محدودههای چهار راه شریعتی تا میدان شهرداری، خیابان امام از ابتدای خیابان خاقانی تا میدان دانشسرا، خیابان شریعتی جنوبی تا چهارراه 17 شهریور، 17 شهریور تا چهارراه باغشمال و ارتش جنوبی، ابتدای خیابان شهید مطهری (راسته کوچه) از سمت چایکنار تا پل قاری و تقاطع خیابانهای فلسطین و جمهوری اسلامی به مرحله اجرا در خواهد آمد و در این محدوده تنها خودروهای حمل و نقل عمومی و درون شهری اجازه تردد خواهند داشت.
در حالیکه چند روز بیشتر به زمان اجرای طرح ترافیک تبریز که طبق مصوبه شورای ترافیک استان، خرداد اعلام شده، باقی نمانده است، شرایط مناسب برای اجرای این طرح همچنان فراهم نشده و نگرانیهایی در زمینه اجرای صحیح آن وجود دارد.