◄پارکینگهای حاشیهای، پتانسیلی برای مدیریت ترافیک شهری و تأمین درآمدهای پایدار
وبلاگ تیننیوز، مهدی حسنزاده| یکی از سیاستهای متداول در راستای اعمال هزینه برای استفادهکنندگان از وسایل نقلیه شخصی که در دنیا معمول است، هزینه قابل توجه استفاده از پارک حاشیهای خصوصاً در مراکز پر تراکم شهرهاست. در راستای این سیاست هر چه به مناطق پر ترافیک نزدیک میشویم هزینه استفاده از پارکینگ بیشتر میشود؛ این استراتژی چندین فایده دارد.
یکی اینکه استفادهکنندگان از وسایل نقلیه شخصی با توجه به هزینه پارک به فکر فرو میروند که با توجه به هزینه بیشتر، گزینههای دیگر حمل و نقل از جمله حمل و نقل عمومی حمل و نقل عمومی را انتخاب کنند و مزیت دیگر این است که برای مدیریت شهری میتواند درآمدزایی داشته باشد که از این درآمد میتوان برای بهبود تردد وسایل نقلیه و ارتقای حمل و نقل عمومی در سطح شهرها استفاده کرد. به عنوان مثال طبق مطالعات انجام شده در بسیاری از شهرهای دنیا، بخش قابل توجهی از درآمد مدیریت شهری حاصل از درآمد ناشی از پارکینگهای حاشیهای و غیر حاشیهای وسایل نقلیه است.
با توجه به مطالب بیان شده استفاده از پارک حاشیهای در معابر شهری به خصوص در نزدیکی کاربری های تجاری و محدودههای اداری و مرکزی شهرها ضرورت دارد که مدیریت مستمر شود به گونهای که نرخ توقف به طور متغیر و متناسب با ساعات پارک، محل پارک و ... است که این مهم در انتخاب مود حمل و نقلی سفرهای روزانه شهری بسیار تأثیرگذار است و از طرفی به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری قابل استفاده جهت بهبود وضعیت حمل و نقل شهرها خواهد بود.