◄ضرورت تکمیل شبکه خطوط مترو
وبلاگ مهدی حسنزاده| در سالهای اخیر در ساخت و توسعه کلان شهرها به خصوص تهران تمرکز قابل توجهی شده است ولیکن هنوز سهم جابهجایی روزانه مسافر در حمل و نقل ریلی درون شهری در شهری مثل تهران کم است.
یکی از دلایل عمده این مسئله این است که خطوط فعال متروی تهران برای بسیاری از قسمتهای شهر پوشش لازم و کافی را ندارد و اگر بخواهیم مترو تهران را با خیلی از شهرهای بزرگ دنیا مقایسه کنیم هنوز شبکه خطوط مترو تهران برقرار نیست. در واقع خیلی از مبدا و مقصدها از یک سمت به ایستگاه مترو دسترسی ندارند و این باعث میشود تا مترو برای تعداد زیادی از سفرهای روزانه مورد انتخاب قرار نگیرد. البته بعضی از قسمتهای شهر همانند شرق و شمال شرق و مرکز نسبتا پوشش خوبی دارند اما تنها برای سفرهایی که مبادی و مقاصد آنها یا هردو در این فواصل قرار دارند سفرهای روزانه افراد توسط مترو قابل انجام است.
در این مسئله رمز و کلید موفقیت این است که شاهد آن باشیم تا با توسعه و تکمیل و پوشش دهی مناسب خطوط مترو و قرار گیری مبادی و مقاصد سفر درصد قابل توجهی از سفرهای روزانه شهروندان، سهم جابجایی روزانه مترو افزایش و سهم استفاده از حمل و نقل خصوصی به طور محسوس کاهش یابد.