کارهایی که ایرانی ها هم می توانند انجام دهند به خارجی ها سپرده می شود!
واگذاری معماری حاشیه آزادراه به یک شرکت خارجی، اولین تصمیم عجیب مدیران وزارت راه و شهرسازی در واگذاری امور پیش پا افتاده به بیگانگان نیست
این وزارتخانه در ماه های اخیر قراردادهایی مانند طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با شرکت DBI آلمان و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن منعقد کرد.
واگذاری معماری حاشیه آزادراه به یک شرکت خارجی، اولین تصمیم عجیب مدیران وزارت راه و شهرسازی در واگذاری امور پیش پا افتاده به بیگانگان نیست چراکه این وزارتخانه در ماه های اخیر قراردادهایی مانند طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با شرکت DBI آلمان و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن منعقد کرده بود.قراردادهای عجیب و غریب وزارت راه و شهرسازی با شرکت های خارجی ادامه دارد و بعد از امضای قراردادهای طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با یک شرکت آلمانی و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن، این بار معماری حاشیه آزادراه تهران - شمال به یک شرکت ایتالیایی واگذار شده است.
علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مصاحبه خود با ایرنا در تاریخ 5 مهرماه گفت: «ایتالیایی ها با ارائه نخستین طرح معماری و زیباسازی آزادراه تهران - شمال، کار خود را در قطعه یک این آزاد راه آغاز کردند. در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران - شمال انتخاب شد تا معماری پل ها، تونل ها و حاشیه این آزاد راه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال یکی از زیباترین جاده های کشور است، گفت: «طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت ببرند».
نورزاد با اشاره به قرارداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت ایتالیایی یادآور شد: «امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی به مراحل نهایی رسیده و آنها نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده اند. برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده ایم تا ضمن بومی سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی - اسلامی همخوانی داشته باشد. منابع مالی قرارداد با ایتالیایی ها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و از منابع خارجی و فایناس در این قرارداد استفاده نخواهد شد».
واگذاری معماری حاشیه آزادراه به یک شرکت خارجی، اولین تصمیم عجیب مدیران وزارت راه و شهرسازی در واگذاری امور پیش پا افتاده به بیگانگان نیست چراکه این وزارتخانه در ماه های اخیر قراردادهایی مانند طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با شرکت DBI آلمان و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن منعقد کرده بود.
امضای چنین قراردادهایی با شرکت های خارجی در اموری که هم از لحاظ فناوری و ارائه خدمات از پیچیدگی های منحصر بفردی برخوردار نیست و هم توان اجرای آن در داخل کشور وجود دارد قطعا با اجرای اقتصاد مقاومتی در تعارض بوده و مهر تائیدی بر بی کفایتی مسئولین تصمیم گیر در این زمینه است.
علاوه بر این، معماری حاشیه یک آزاد راه مطابق با فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی توسط یک شرکت غربی به همان اندازه بی ربط است که حل مشکل آب کشور با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه هسته ای (برجام).
سوال اصلی درباره این اقدامات وزارت راه و شهرسازی این است که تا چه زمانی قرار است هزینه های این گونه تصمیمات غیرکارشناسی که احتمالا ریشه در غرب زدگی برخی مدیران دولتی دارد، از جیب بیت المال پرداخته شود؟! ضرورت دارد نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه ها به صورت فعالانه تری حضور داشته باشند و مانع از کم توجهی برخی مدیران دولتی به منافع ملی شوند.
پس به حساب آقا میثم جوان که بنظر می رسد تازه نفس هم باشد، اگر پروژه ها به خارجی داده شوند، حتما مدیر غرب زده است!!!! متأسفانه امثال آقا میثم عزیز که احساسی برخورد می کنند و فکر می کند ایران مرکز دنیاست بسیارند۰میثم جان لطفا به نکات ذیل توجه کن: ۱ راه آهن ایران ۸۵ سال است درجا می زند و اگر ساختارش را می دهند آلمانی تهیه کند بخاطر آن است که اولا آلمانی کار را سریع و اصولی مطابق استاندارد روز انجام می دهد و در پروژه از خبرگا ن استفاده می کند و سوء نظر مالی هم ندارد، چون هزینه ثابت می گیرد و حرفه ای برخورد می کند ۰ در ضمن میثم جان آن چند متخصص خوب هم که داشتیم، تبعید شدند به خارج، چون هیچکس بدلیل ایرانی بودن جدی تلقی شان نکرد و جوانان امثال شما آنها را فراری دادید۰ ۲ اگر زیبائی سازی اتوبان را می دهند به ایتالیائی بخاطر آن است که هیچ شرکت در ایران تا کنون وجود نداشته که لِنداِسکِیپ آرکیتِکچِر را اصولی انجام دهد۰میثم جان یک اتوبان در ایران نام ببر که حاشیه اش زیبا باشد، هیچکدام نه تنها زیبا نیستند، بلکه زشت هم هستند۰میثم جان، یک سفر تشریف بیآور ایتالیا تا زیبائی حاشیه اتوبان را ما به شما نشان دهیم و ملاحظه کنی چرا ایتالیا معروف است۰ ۳ میثم جان یادت باشد که هزاران ایرانی مستعد و باتجربه به خارج تبعید شدند و آنهائی که می توانستند، دیگر نیستند و خلاقیت ایرانی حالا خلاصه شده در برجسازی لوکس که فوق العاده گران بفروشند!!!!! ۴ میثم جان، تعقل و تدبیر با تجربه بدست می آید، برای همین هم هست که یک ۳۰ ساله پر شور ولی بی تجربه اگر رئیس شود، آن سازمان را نابود می کند مثل مهرداد خان ب۰۰۰آش که سایپا را تا ورشکستگی کامل پیش برد و دید بهترین کار دلالی است۰ ۵ میثم جان پدران شما سالها با تجربه و درایت ایران را اداره می کردند و حالا چند سالی است بدلایل گوناگون کشور را داده بودند به مشاوران جوان!!!؟؟؟ البته دیدیم چه شد، دلار شد ۴۰۰۰تومان و یک سنگگ هم شد ۱۰۰۰ تومان، مسکن هم شد متری ۲۵ میلیون تومان!!!!!!!! ۶ میثم جان، این توهم غرب یا شرق زدگی را از ماده خاکستری مغز عزیزت حذف کن پسر خوب که جهان چیز دیگری است۰
با سلام، البته نقد و نظر محترم هست ولی ای کاش نویسنده محترم این مطلب این رو در نظر می گرفتند که پروژه های مورد اشاره در متن از جمله پروژه ساختار سازمانی راه آهن کارهای بزرگ و تاثیر گذاری هستند و سطح خدمات کیفیت شرکتهای داخلی با مجری خارجی آنها قابل مقایسه نیست. من با مدیر یک شرکت مشاور ایرانی که نسبت به این موضوع اعتراض داشت صحبت می کردم و به ایشان گفتم شما اگر واقعا ادعا دارید در این زمینه ها قادر به فعالیت هستید اولا راه برای همکاری با این شرکتها و انتقال دانش و تخصص باز است و دوما هنوز خیلی شرکتهای ایرانی با ساختار خیلی کوچکتر در اداره سازمان و مدیریت منابع انسانی مشکلات جدی دارند چطور مدعی ارائه ساختار سازمانی برای یک شرکت ۲۰هزار نفری مثل راه آهن هستید؟