هزینه ورود خودروی شخصی به مرکز شهر گران شود
وبلاگ بهمن عشقی-آقای قالیباف نهضت بزرگراهسازی را در تهران به پا کرد. من معتقدم این روش ایجاد عرضه در حملونقل، مسئله ترافیک شهری تهران را حل نمیکند. در کشورهای در حال توسعه، مالکیت خودرو رو به افزایش است. در این کشورها، سرانجام ایجاد شبکه حملونقل سطحی با رویکرد توسعه حملونقل شخصی همان شد که شما امروز در تهران میبینید؛ یعنی شما با ایجاد بزرگراه، تونل و غیره تقاضا ایجاد میکنید.
وبلاگ بهمن عشقی-آقای قالیباف نهضت بزرگراهسازی را در تهران به پا کرد. من معتقدم این روش ایجاد عرضه در حملونقل، مسئله ترافیک شهری تهران را حل نمیکند. در کشورهای در حال توسعه، مالکیت خودرو رو به افزایش است. در این کشورها، سرانجام ایجاد شبکه حملونقل سطحی با رویکرد توسعه حملونقل شخصی همان شد که شما امروز در تهران میبینید؛ یعنی شما با ایجاد بزرگراه، تونل و غیره تقاضا ایجاد میکنید.
باید برای حل مشکل ترافیک تهران به دو مسئله توجه کنیم: اول بحث مدیریت تقاضا با رویکرد افزایش هزینههای حملونقل است. اصولا کشورهای توسعهیافته امروز یک الگوی مشخصی دارند که این الگو افزایش عرضه در حوزه حملونقل عمومی و کاهش تقاضا در حوزه حملونقل اختصاصی است. معنی روشنش این است که هزینهها حملونقل شخصی را به شدت بالا میبرد. الگوهایی که امروز آزمونش را در کشورهای مختلف دنیا پس داده و از قضا الگوهای کارآمدی هم هست.
شما امروز آرم یکساله ترافیک را از شهرداری میخرید و با آن اجازه دارید یک سال در محدوده شهر، هر چقدر خواستید تردد کنید، اما این روش منسوخ شده است. در روش پیشرفته، شما میتوانید در منطقه مرکزی شهر باشید، ولی متناسب با ساعت و میزان حضور هزینههایی را تقبل کنید. مثلا، اگر در ساعت اوج وارد شبکه بزرگراهی تهران شوید، باید هزینه گزافی را بپردازید. با این اقدام، تقاضا برای حضور وسایل شخصی از ساعت اوج به ساعتهای عادی انتقال داده میشود و به موازات آن، حملونقل عمومی را توسعه میدهند. یعنی اتوبوس و مترو به سهولت در اختیار شما قرار داده میشود.
طبقهای که در حملونقل شهری نقشآفرین است، طبقه متوسط است.
کسی نمیگوید به مرکز شهر نیایید، ولی اگر آمدید، آرمی را پشت شیشه میچسبانند که باید روزی سه دفعه شارژ شود و اگر نشود، به وسیله دوربین ثبت و جریمه خواهید شد. بستر آیتی هم که در تهران وجود دارد، اجازه این اقدام را میدهد.قالیباف اتوبان ایجاد میکرد. وقتی شما اتوبان ایجاد میکنید، ظاهر قشنگی دارد و نشان توسعه است، ولی با ایجاد اتوبان تقاضا ایجاد میشود. بنابراین اگر دکتر قالیباف، همه تهران را اتوبان کند و آقای دکتر نجفی همه اتوبانها را دو طبقه کند، باز هم اتوبانها پر از خودرو میشود، چون این ماهیت کشورهای در حال توسعه است که در هر خانه چند ماشین وجود دارد.
منبع:
مجله هفته نامه حمل و نقل