بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

سه‌هزار بورسیه در دولت دهم استیضاح وزیر دولت یازدهم

تین نیوز، احمد خرم | یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب پدید آمد این بود که نیروهای انقلابی به دلیل آنکه تمام تلاش خود را برای پیروزی مبارزات صرف کرده بودند از تحصیل باز مانده بودند و در این مسیر با کاستی‌هایی مواجه شدند. بر این اساس اوایل انقلاب این توجیه وجود داشت که تعدادی از افراد برای طی کردن مدارح بالاتر تحصیلی از بورسیه‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن ضوابط استفاده نمایند. آنچه نباید از نظرها دور بماند این است که در دولت‌های نهم و دهم اصل بر قانون‌گریزی بود و بعد از آن مجلس نیز موضع خود را تغییر داد و مطلبی را آماده کردند که فضای کشور به سمت احتیاط و محافظه‌کاری رفت. درواقع نمایندگان در اصلاح آیین‌نامه‌ای تصویب کردند که اگر از توضیحات وزیری سه نماینده قانع نشدند به صورت خودکار وزیر استیضاح می‌شود و دیگر نیاز به طرح استیضاح ندارد.
 
متاسفانه باید گفت این مصوبه تیر خلاصی بود به شجاعت مدیران. آنچه امروز به عنوان استیضاح وزیر علوم مطرح است باید اذعان کرد مبنایش بر همین اساس است؛ درواقع به علت بورسیه‌هایی که خلاف قانون و مقررات به بیش از 3هزار نفر در دولت قبل و با دستور فرد دیگری داده شد در حقیقت 3هزار نفری از بورسیه استفاده کرده‌اند که اساسا لیاقت بورسیه فوق‌لیسانس و دکترا را نداشته‌اند، مجلس با این موضع گیری نشان داد که مسئله استیضاح، استیضاح کارآمدی و ناکارآمدی نیست بلکه این استیضاح رنگ سیاسی به خود گرفته است. مجلس که بعد نظارتی دارد به جای آنکه از آقای فرجی‌دانا به واسطه جلوگیری از بی‌قانونی و قدم برداشتن در راستای قانون تشکر نماید وی را برای استیضاح به بهارستان فرامی‌خواند اما بر چه پایه و اساسی؟! 

مسلم است که بعد از گذشت 36سال از انقلاب اسلامی استفاده بی‌ضابطه و بدون قانون از بورسیه دیگر هیچ توجیهی ندارد. در این رابطه متاسفانه باید گفت افرادی وجود دارند که امتیازاتی برخلاف قانون و برخلاف ضوابط کسب کرده‌اند و بر همین اساس پست‌های مدیریتی گرفته‌اند. لازم است اشاره شود در این میان افرادی هم هستند که بدون آنکه مدرسه بروند دیپلم گرفته‌اند و با دو کلاس در ماه رفتن، لیسانس گرفته‌ و درحالی‌که هنوز ترم آخر لیسانس را نگذرانده‌اند وارد مقطع فوق‌لیسانس شده‌اند. در واقع ترم آخر لیسانس و ترم اول فوق‌لیسانس در یک زمان انجام شد. به عبارت دیگر هم دانشجوی لیسانس بودند و هم دانشجوی فوق لیسانس! 

متاسفانه باید اذعان داشت از این دست اتفاقات زیاد شاهد بودیم و اولین بار نبوده است. آنچه به نظر می‌رسد این که مجلس نهم یا به عبارت مناسب‌تر استیضاح‌کنندگان با رای به استیضاح فرجی‌‌دانا درواقع مجلس نهم را استیضاح می‌کنند؛ چراکه آقای فرجی‌دانا قطعا این سوال را از نمایندگان خواهند پرسید که چرا عمل به قانون را تفسیر  کرده و مبنایی برای استیضاح قرار دادید؟! متاسفانه در کشور ما هر اقدامی صورت می‌گیرد رنگ و بوی سیاسی دارد و این استیضاح‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد و سخت می‌توان استیضاحی را به خاطر آورد که نه براساس سیاسی‌کاری بلکه بر اساس ناکارآمد بودن صورت گرفته باشد. امیدواریم برای گام برداشتن در راستای توسعه کشور دست از برخوردهای سیاسی برداشته شود.  
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.