◄ ضرورت افزایش تابآوری زیرساختهای حملونقل در برابر حوادث طبیعی
لازم است اثر تغییرات اقلیمی در همه مدهای حملونقل مورد توجه جدی قرار گیرد.
بر خلاف برخی دیدگاهها که با تاکید بر قرارگیری کشور ایران در منطقهای گرم و خشک، خطر سیلاب را برای کشور جدی تلقی نمیکنند، آمارها و نتایج پژوهشهای سرآمد نشان میدهد احتمال وقوع سیلاب در مناطق خشک و پر بارش جهان بیشتر است.
نتایج این پژوهشها لزوم تغییر نگرش در یکی از مفروضات مهم مهندسی در خصوص پدیده سیلاب را نشان میدهد. بنابراین لازم است به این نکته توجه شود هر چند در کشور خشکسالیهای پی در پی اتفاق افتاده است، این مسئله نباید احتمال وقوع سیلابهای متناوب را تحتالشعاع قرار دهد.
نتایج پژوهش دیگری نشان میدهد که همبستگی مثبت بین پدیده گرمایش جهانی و خطر سیلاب وجود دارد. در واقع با افزایش چهار درجه سانتیگرادی دمای کره زمین، کشورهایی که بیش از 70 درصد از جمعیت جهان و تولید ناخالص جهانی را تشکیل میدهند، بیش از 500 درصد افزایش خطر سیلاب را تجربه خواهند نمود.
همچنین تغییرات در خطر سیلاب به طور غیر یکنواخت توزیع شده است، به طوری که کشورهای آسیایی، ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار میگیرند. همانطور که در شکل ملاحظه میشود آسیبهای ناشی از وقوع سیلاب در صورت افزایش چهار درجه سانتیگرادی دمای کره زمین برای ایران بیش از 400 درصد خواهد بود که از نظر ریسک سیلاب، ایران با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا هم ریسک تلقی میشود.
با توجه به مطالب ذکر شده لازم است اثر تغییرات اقلیمی در همه مدهای حملونقل مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین در طراحی، ساخت، نگهداری و بهرهبرداری زیرساختهای حملونقل باید نقش تغییرات اقلیمی پررنگ شود. به طوری که تابآوری زیرساختهای کشور متناسب با تغییرات اقلیمی پیشرو در قالب برنامههای مدون افزایش یابد. تدوین یا بهروزرسانی ضوابط و مقررات فنی مخصوصاً در رابطه با مسائل هیدرولوژی، هیدرولیک و سیلاب نیز باید مبتنی بر تغییرات اقلیمی انجام گیرد.
مراجع:
- Alfieri, L., Bisselink, B., Dottori, F., Naumann, G., de Roo, A., Salamon, P., & Feyen, L. (2017). Global projections of river flood risk in a warmer world. Earth's Future, 5(2), 171-182.
- Donat, Markus G., Andrew L. Lowry, Lisa V. Alexander, Paul A. O’Gorman, and Nicola Maher. "More extreme precipitation in the world’s dry and wet regions." Nature Climate Change 6, no. 5 (2016): 508.