◄ دلیل تصادفات جاده ای فقط سرعت و سبقت غیرمجاز نیست
آمار اسفناک تصادفات جاده ای در چند روز اخیر سال ۱۴۰۱ بسیار نگران کننده و هشداری بسیار مهم به متولیان امر است.
آمار اسفناک تصادفات جاده ای در چند روز اخیر سال ۱۴۰۱ بسیار نگران کننده و هشداری بسیار مهم به متولیان امر است.
متاسفانه یا خوشبختانه تنها مُحَلل و سخنگوی تصادفات جاده ای در کشور، پلیس راه و عوامل انتظامی می هستند در صورتی که ارگان ها و دستگاه های مرتبط دیگری هم موثرتر و نافذتر از پلیس راه، متولی ایمنی راه ها در کشور می باشند.
اما به دلیل فقدان سخنگویی و تریبون، تاکنون نتوانسته اند آنچه را که علل اصلی و مهم تشکیل دهنده رخداد سوانح جاده ای است شفاف و بی واسطه به سمع و نظر بهره برداران راه و مردم برسانند.
امروزه تنها سخنگوی حوادث مرتبط با راه ها در کشور، پلیس راه و عوامل انتظامی هستند و آنها هم اغلب از دریچه امنیتی و انتظامی به سوانح جاده ای نگاه می کنند.
بیشتر بخوانید:
شمار جان باختگان تصادفات نوروزی به ۵۲۰ نفر رسید
در صورتی که تصادفات جاده ای از عوامل و فاکتورهای متعددی تشکیل شده که هر یک از آنها از منظر فنی و مهندسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، رسانه ای و... قابل تجزیه و تحلیل و آنالیز هستند.
یک سویه نگری و تحلیل های تک بعدی تاکنون نه تنها موثر نبوده بلکه افزایش تصاعدی تصادفات را هم در پی داشته است.
جایی که پلیس فقط چند عامل سنتی را بزرگنمایی می کند در صورتی عوامل بسیار مهم تر در پوشش عامل های بولت شده پنهان می شوند.
جایی که تقاطع های هم سطح فرعی به اصلی و برعکس، روز به روز افزایش می یابند و بسیاری از تصادفات در محل این تقاطع ها رخ می دهد، تقاطع هایی که برخی دستورالعمل های ایمنی چه در علایم عمودی و چه در جدا کننده و علایم افقی در آن اجرا نمی گردد.
جایی که اکثریت دور برگردان های جاده ای با کمترین دستورالعمل و آیین نامه دوربرگردان های همسطح، هم در قسمت سخت افزاری جدا کننده جاده ای و هم نرم افزاری نصب علایم در آن پیاده سازی نمی گردد.
جایی که بسیاری از مجتمع های تجاری حاشیه راه های اصلی، بدون دسترسی های ایمن کمترین فضای توقف و علایم مرتبط را دارند.
جایی که در روستاها و مناطق مسکونی حاشیه راه های اصلی، اجرای دستورالعمل های ایمنی در حاشیه آنها مشاهده نمی شود.
جایی که خودروهای سواری تولیدی کشور، از استانداردهای ایمنی روز دنیا از جمله ایربگ و دیگر استانداردهای لازم ایمنی کافی برخوردار نیستند.
جایی که تکنولوژی های روز کنترل کننده سرعت در راه ها (دوربین های سرعت سنج) هنوز در حد کمترین نیازمندی راه هم در راهها نصب نشده اند.
و موارد دیگر
پس نباید تنها و فقط سرعت و سبقت را عامل تام تصادفات جاده ای بدانیم و از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار غافل بمانیم و سمت و سوی استراتژی ها و راهبردها را فقط به مقوله انسانی تصادفات معطوف نماییم.
* کارشناس حمل و نقل
به نکات بسیار عالی اشاره شده است.سازمان های متولی فقط در فکر متهم کردن یکدیگر هستند .هیچ ارگانی درحمل و نقل بفکر جان مردم نیست