◄ نسخه ای برای درمان بیماری مجمع الجزایری در وزارت راه و شهرسازی
در وزارت راه وشهرسازی نه تنها معاونان وزیر در بخش های حمل و نقلی مانند راه، راه آهن، بنادر و فرودگاه ها غالبا به صورت جزایر مستقل تصمیم می گیرند بلکه به دلیل فقدان طرح جامع معقول و مقبول، رقابت سفر هوایی، ریلی و جاده ای نیز تشدید می گردد.
برخی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی: ما کشور تولیدکننده نفت ... بنزین وارد کنیم؟ ... ناترازی در این مسائل، کشور را رنج می دهد ( تاریخ : 14021110). ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم (14020101). برای مواجهه با شبهه بایستی کاملا آماده شد ... مراقب باشیم حرف سست و بی منطق نزنیم (14011204). بهره وری ما در کشور کم است (14030101).
-
برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان نظام و قوای سه گانه و به صورت خاص از دولت، به نظر می رسد لازم است هر یک از وزرا کارگروهی را در وزارت مربوطه تشکیل دهند تا ضعف ها را شناسایی و حرف های سست را ردیابی نمایند و برای افزایش بهره وری متناسب از سرمایه ها و امکانات چاره اندیشی نموده و برای ناترازی در مصرف و تولید انرژی ... راهکارهایی بیاندیشند.
-
بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در موضوعات ناترازی سوخت، ایمنی، اولویت ریلی، مسکن، معیشت و ... به وزارت راه و شهرسازی بازگشته و موارد عمومی چون حرف های سست، شناسایی ضعف ها، بهره وری، ناترازی بودجه .. به همه وزرا بازمی گردد.
-
شناسایی این کاستی ها در وزارتخانه هایی مانند نیرو به دلیل تمرکز مدیریت و ساختار عمودی، ساده تر و در وزارت راه و شهرسازی به دلیل تعدد سازمان های تخصصی، ساختار افقی، و تداخل وظایف در خدمات حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای دشوارتر است.
-
(تعداد استیضاح وزرای راه و شهرسازی 400 درصد بیشتر از استیضاح وزیر نیروست که سبب ناپایداری مدیریت وزیر راه نیز می گردد)
-
در وزارت راه وشهرسازی نه تنها معاونان وزیر در بخش های حمل و نقلی مانند راه، راه آهن، بنادر و فرودگاه ها غالبا به صورت جزایر مستقل تصمیم می گیرند بلکه به دلیل فقدان طرح جامع معقول و مقبول، رقابت سفر هوایی، ریلی و جاده ای نیز تشدید می گردد.
- همچنین به دلیل تخصص های متفاوت سازمان ها و نیز عدم انتصاب مدیران مجرب و تخصصی، برخی سازمان ها نیز به جزایر مستقل کوچکتر تقسیم شده و حرف های سست و ضعف ها تشدید شده و تصمیمات بهینه اتخاذ نمی گردد (به ویژه در بخش پیچیده راه آهن).
- احداث خطوط ریلی جدید با شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل است و بهره برداری با راه آهن ولی مکررا شاهد احداث خطوط با اثربخشی و کارآیی پایین در شرکت ساخت هستیم که پس از تحویل نیز بهره وری آنها در راه آهن اندک است (تین 263554).
- بهره وری یک سومی واگن باری و یک دومی لکوموتیو نسبت به متوسط جهانی (یک دهم بهترین جهان)، ثبات سهم بار ریلی (قانون 1386) و کاهش شدید سهم مسافر ریلی و مشکلات بخش خصوصی طی بیش از دو دهه نشان دهنده اثربخشی، کارآیی و بهره وری پایین بخش ریلی بوده، همگی دلالت بر ضروت تخصیص وقت بیشتر وزیر به حمل و نقل ریلی دارد (تین 238240).
- در شرکت راه آهن، معاونت ها و ادارات کل نیز مانند جزایر مستقل عمل کرده و عدم تسلط مدیران ارشد هم سبب تشدید سستی حرف و ناهماهنگی تصمیمات و دورشدن از نقطه بهینه شده و سرمایه و زمان اجرا و هزینه نگهداری را می افزاید (تین 220722).
- سرمایه گذاری هنگفت برخی سازمان ها مانند بنادر و نیاز شدید راه آهن به منابع، ویژگی جزیره ای را تشدید می کند و می بینیم بنادر بسیاری بدون قابلیت یا با قابلیت کم پشتیبانی ریلی با هزینه هنگفت احداث و ظرفیت آنها افزوده می شود (ایسنا 0218).
- برای رسیدگی به چنین مواردی و مطالبه از سازمان های زیرمجموعه، وزیر و مشاوران تخصصی باید وقت بیشتری منظور نمایند که با عمر متوسط وزرای راه و شهرسازی به دلیل بیشترین استیضاح و از سوی دیگر غیرمتخصص بودن اغلب وزرا ممکن نمی شود.
- پیشنهاد ادغام وزارت راه وترابری با مسکن و شهرسازی از سوی دولت دهم در 1390 که پس از استیضاح مرحوم دکتر بهبهانی رقم خورد، یادآور بازی شطرنج هارون بود و مشکلات این وزارت پرتنش، پرهزینه و وابسته را تشدید نمود که نمایندگان مجلس یازدهم متوجه این ضعف و اشکال اساسی شدند و با ارائه طرح بازگشت دو وزارتخانه ترابری و مسکن درصدد رفع آن برآمدند.
- البته نباید نقش نمایندگان مجلس در آسیب شناسی عدم تحقق قانون مدیریت سوخت، ماده 12 قانون تولید رقابت پذیر، الزام سریع السیر تهران مشهد ... از یاد برود و با پرهیز از تکالیف مالایطاق و غیرضرور مانند فرودگاه ها، راه آهن ها ... وزیر یاری شود.
- رادیو گفتگو پس از جلسه 14010616 مجددا موضوع تفکیک وزارت را در 24 اردیبهشت امسال با چند تن از متخصصان و تماس تلفنی با آقایان شاکری مجلس و دکتر شکرچی زاده مورد بررسی قرار داد که پس از پخش، جزئیات بیشتر آن تشریح خواهد شد.