بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

درس‌ آموخته‌ های پروژه‌ ها، پندی از PMBOK برای خطوط جدید ریلی

روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه راه آهن رشت کاسپین با حضور سرپرست ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

درس‌ آموخته‌ های پروژه‌ ها، پندی از PMBOK برای خطوط جدید ریلی
تین نیوز

                        

  • یکی از موارد مهم استاندارد مدیریت پروژه PMBOK (Project management body of knowledge)، ثبت درس آموخته های پروژه است و تا این اقدام صورت نگیرد علیرغم اینکه پروژه از نظر مالی تسویه شده باشد ولی هنوز مختومه نشده است. این درس آموخته‎ ها به مدیران نشان می دهند که چطور پروژه‎ های پیش رو یا آینده را به بهترین شکل و با بیشترین میزان بهره ‎وری انجام دهند.

  • درس آموخته ها در واقع تجربیات بسیار ارزشمندی هستند که در طی یک پروژه و طی مشاهدات تیمی حرفه ای به دست آمده اند. آن ها به مدیران پروژه اطلاع می دهند که کدام فرآیندها نیاز به بهبود داشته و چگونه می توان یک مشکل را به بهترین نحو حل کرد. اهداف مهم ثبت درس آموخته ها: ۱- اجتناب ازتکرار  اشتباهات پروژه های قبلی، 2- تصمیم گیری بهینه مدیران پروژه، 3- انتقال تجربیات و ارتقاء مهارت مدیران پروژه جدید، 4- آمادگی برخورد با چالش های پروژه های جدید، 5- اشتراک گذاری دانش و تقویت اعتماد بین تیم پروژه، 6- شناسایی ریسک های پروژه ها و روش مقابله با آنها، 7- حذف فرایندهای نا کارآمد و چابک سازی پروژه، 8- افزایش روحیه کار تیمی و گروهی، 9- استفاده از درس آموخته ها به عنوان بخشی از آموزش های تیم پروژه، (یادداشت آقای مهندس محمد اخوان، معاون اسبق شرکت قطارهای مسافری رجا در اوایل تاسیس).

  • روش های مختلف جمع آوری درس آموخته ها:

  • نظرسنجی از تیم پروژه، برگزاری جلسات گروهی قبل از اختتام پروژه، مصاحبه و نشست های فردی با اعضای تیم پروژه

  • مراحل ثبت و تدوین درس آموخته ها: 1- شناسایی: عناوین رخدادهای مهم پروژه با کمک مدیر و تیم پروژه تعریف می شوند و در قالب آنها درس آموخته ها دسته بندی می گردد. 2- مستندسازی: تدوین درس آموخته در این مرحله انجام می گردد. 3- تجزیه و تحلیل: مدیر پروژه بر مبنای درس آموخته باید علت ریشه ای و اصلی مشکلی را که در طی پروژه رخ داده به دقت شناسایی نموده و راه حلی برای حل مشکل ارائه نماید. 4- ذخیره سازی: درس آموخته ها در یک فایل اطلاعات مشخص به تفکیک نوع پروژه ها ذخیره می شوند تا در صورت نیاز تمامی افراد ذیربط از آن ها استفاده نمایند. 5- بازیابی: ذخیره درس آموخته ها باید به گونه ای صورت گیرد تا علاوه بر دسترسی آسان، به راحتی بازیابی شوند. - محتوای درس آموخته ها: شرح رویدادهای موفق و ناموفق و تاثیر آنها، توصیه های مهم و چگونگی تاثیر آن ها بر پروژه، اقدامات اجرایی لازم

  • به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه وشهرسازی، روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه راه آهن رشت  کاسپین با حضور سرپرست ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد. این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. راه آهن رشت بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیاردریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیاردریال برآورد می شود (تین 274998).

  • بندر کاسپین که فرودین ماه ۱۳۹۶ افتتاح شده دارای دو موج شکن شامل ۲۵ پست اسکله شامل چهار ترمینال کانتینری، سه ترمینال نفتی، ترمینال کالاهای فله خشک، ده ترمینال چندمنظوره، ... یک ترمینال رو-رو (واگن و کامیون) در حال احداث است. در حال حاضر، ظرفیت حمل این بندر، سالیانه ۳ تا ۵ میلیون تن برآورد شده و این در حالیست که به گفته کارشناسان رسمی دولتی، ظرفیت نهایی این بندر طی سال های آتی به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت (تین 273139).

  • پس از احداث راه آهن 164 کیلومتری قزوین - رشت (آغاز 1381 و افتتاح 1397)، را ه آهن رشت- بندرکاسپین نیز جدیت یافت و در پایان خرداد ماه امسال افتتاح شد که مطمئنا درس آموخته های فراوانی به ویژه در تاخیر چندین ساله آن برای دیگر پروژه ها دارد.     

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.