بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

دیواری به بلندای استاندارد

استانداردها باید بر اساس نتایج تلفیقی علوم، فناوری و تجربه قوام یافته باشند و توسعه آنها توسط مؤسسات و سازمان های دارای صلاحیت صورت پذیرید؛ بهتر آنکه این کار با همکاری بخش دولتی و خصوصی انجام شود.

دیواری به بلندای استاندارد
تین نیوز |

احمد فرهادی:

هرچه از فواید استانداردها بگوییم کم گفته ایم؛ هر چند استانداردها عنصر ضروری زیرساخت های تکنولوژیکی و اقتصادی یک کشور هستند و به شدت بر توان رقابتی و استراتژی های شرکت ها تاثیر می گذارند. اما همین عنصر مفید با سخت گیری های غیر واقع بینانه می تواند به سد بلندی برای رونق تولید بدل شود. مهمترین رکن سخت گیری؛ اعمال قوانینی است که زمینه های آن وجود ندارد؛ برخی از اقدامات و تصمیمات نهادهای دولتی نه تنها کمکی به افزایش کیفیت تولید در واحدهای تولیدی نمی کند بلکه نیاز به نقدینگی را در این واحدها بیشتر هم کرده است. شاید یکی از بهترین تعابیر از وضعیت سخت گیرانه استاندارد آن باشد که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، بیان داشته است او در اظهار نظری گفت: «این سازمان با بودجه بنگلادشی ژست سوئیسی می گیرد.»

استانداردها باید بر اساس نتایج تلفیقی علوم، فناوری و تجربه قوام یافته باشند و توسعه آنها توسط مؤسسات و سازمان های دارای صلاحیت صورت پذیرید؛ بهتر آنکه این کار با همکاری بخش دولتی و خصوصی انجام شود. از سوی دیگر در توسعه استانداردها باید به توان زیرساختی کشور نیز توجه گردد؛ به عنوان مثال هر چند این الزامات و اجبارها باعث حرکت به سمت بهینه کردن مصرف سوخت در موتور خودروها شده است، اما آن چه همواره با اعتراض خودروسازان و وارد کنندگان همراه است، عدم تطابق و هماهنگ بودن سوخت های موجود در کشور با موتورهایی است که آن ها تحت استانداردهای اعلام شده استفاده می کنند. آن ها مدعی هستند که در حالی ملزم به رعایت استاندارد یورو ۵ و حالا یورو ۶ شده و می شوند که بنزین موجود در داخل کشور، حتی نمی تواند یورو ۴ را پاس کند! این مسئله از یک سو، به دلیل عدم تطابق تاثیری در میزان کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت و از سوی دیگر، باعث وارد آمدن فشار مضاعف به سنسورها و کاتالیست ها خواهد شد. هر چند این فشار و آسیب های وارده در کوتاه مدت خود را نشان نخواهند داد، اما در بلندمدت که عمدتاً در دوران تمام شدن دوره گارانتی می شود، مشکل زا می شود. در نتیجه، خودرو نیاز به تعمیر پیدا می کند.

از سویی دیگر امروزه کار به جایی رسیده که بسیاری از شرکت های وارد کنند مجبور به معرفی مکمل های سوخت شده اند. عدم تناسب سوخت موجود با موتور خودروها بازار فروش «اکتان بنزین» در ایران را بسیار گرم کرده است.

استاندارد و استانداردسازی که از پایه های علم و فناوری در پیشرفت صنعت و اقتصاد به شمار می رود، یکی از الزامات رونق تولید و ارتقای کیفیت کالاهاست، چرا که در اقتصاد رقابتی امروز هیچ صنعت، تجارت و یا خدمتی بدون توجه به مولفه کیفیت رونق نخواهد گرفت. اما روی دیگر این سکه آن است که استانداردها بدون توجه به ظرفیت ها موجود می تواند دیواری در برابر کیفیت و رونق تولید ایجاد نماید.

:

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: وب سایت اندیشکده خودرو
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.