بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ تفاوت عجیب هزینه نگهداری زیرساخت راه‌ آهن هلند و آمریکا

شرکت زیرساخت راه آهن هلند با بررسی هزینه های نگهداری زیرساخت ریلی هلند و آمریکا، تفاوت های مهمی در ساختارهای هزینه را یافته است که ناشی از عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شبکه، شیوه های عملیاتی و پیچیدگی کلی سیستم است.

تفاوت عجیب هزینه نگهداری زیرساخت راه‌ آهن هلند و آمریکا
تین نیوز |

شرکت زیرساخت راه آهن هلند ( Prorail ) با بررسی هزینه های نگهداری زیرساخت ریلی هلند و آمریکا، تفاوت های مهمی در ساختارهای هزینه را یافته است که ناشی از عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شبکه، شیوه های عملیاتی و پیچیدگی کلی سیستم است.

نمای کلی سیستم راه آهن هلند: شبکه راه آهن هلند با تراکم بالا و استفاده فشرده مشخص می شود.

آمار کلیدی شامل:

3063 کیلومتر شبکه راه آهن، 7033  کیلومتر خط (نشان دهنده بخش های چند خطه قابل توجه)، 404 ایستگاه، 1.1 میلیون مسافر در روز، 100 هزارتن خالص بار درروز (سالانه 40 میلیون تن)، 94 درصد وقت شناسی (برای تأخیرهای کمتر از 5 دقیقه)، ارزش کل زیرساخت: 32 میلیارد یورو، هزینه های سالانه تعمیر و نگهداری: 1.2 میلیارد یورو (حدود 3.75 درصد از ارزش زیرساخت)

(آمریکا 145 هزارکیلومتر شبکه، حدود نیمی دوخطه، 67 هزارمسافر روزانه و 3.6 میلیون تن بار روزانه، 1.3 میلیاردتن سالانه).

مقایسه هزینه و عوامل کارآیی: گزارش، مقایسه هزینه چرخه عمر (LCC) بین هلند و ایالات متحده را نشان می دهد که تفاوت چشمگیری در هزینه های نگهداری زیرساخت آشکار می کند. شاخص LCC سیستم آمریکا حدود 19 تخمین زده می شود، در مقایسه با خط پایه 100 هلند، که نشان می دهد هزینه های نگهداری زیرساخت ریلی در آمریکا تقریباً 81 درصد کمتر از هلند است.

عوامل کلیدی که به این تفاوت هزینه کمک می کنند عبارتند از:

1- پیچیدگی شبکه: راه آهن آمریکا 60 درصد سوزن و 80 درصد سیگنال کمتری نسبت به هلند دارد، سیستم هلند دارای سیستم های کنترل ترافیک و تقاطع های سطحی پیچیده تری است. همچنین راه آهن آمریکا طرح کلی شبکه ساده تری دارد، احتمالاً به دلیل تمرکز بر حمل و نقل بار.

2- برقی سازی: راه آهن باری آمریکا عمدتاً فاقد خطوط برق بالاسری است، در حالی که سیستم هلند به طور گسترده ای برقی شده است، این تفاوت منجر به هزینه های نصب و نگهداری کمتر برای راه آهن آمریکا می شود اما نیاز به تأسیسات سوخت گیری (گازوئیل) بیشتری دارد.

3- شیوه های کاری:  راه آهن آمریکا کار روزانه بیشتری دارد (90 درصد در مقابل 65 درصد در هلند) ، عملیات راه آهن آمریکا ساعات کاری موثرتری دارد (با نسبت 7 به 5). این عوامل به هزینه های کارگری کمتر و بهره وری بالاتر در ایالات متحده کمک می کند.

4- میزان استفاده: علیرغم پیچیدگی کمتر، سیستم ایالات متحده نرخ استفاده بالاتری دارد، این استفاده بالاتر امکان توزیع بهتر هزینه در واحدهای ترافیکی بیشتر را فراهم می کند.

5- عوامل اقتصادی: راه آهن آمریکا از هزینه های مواد پایین تر بهره می برد. تفاوت های قدرت خرید و مزایای مقیاس در ایالات متحده به کارآیی هزینه کمک می کند. گزارش، مزایای بالقوه از تعالی عملیاتی در راهآهن آمریکا را تشریح می کند.

6- تفاوت های عملیاتی: راه آهن آمریکا یاردهای مانوری پیچیده تری دارد که نشان دهنده تمرکز آن بر عملیات باری است. تأسیسات سوخت گیری دیزلی بیشتر در آمریکا با سیستم غیربرقی آن همخوانی دارد. 7- تمرکز سیستم: راه آهن هلند برای خدمات مسافری با عملیات پرتکرار و سرعت بالا بهینه شده است. راه آهن آمریکا که عمدتاً بر باری متمرکز است و امکان داشتن زیرساخت و شیوه های عملیاتی ساده تر را فراهم می کند. 8- ملاحظات کارآیی: گزارش تأکید می کند که کارآیی راه آهن باید به عنوان ترکیبی از اثربخشی، عملیات تجاری، شایستگی و قابلیت اقتصادی ارزیابی شود. پیشنهاد می شود کارآیی تجاری به عنوان نسبت درآمد به هزینه ها اندازه گیری شود. (مانند شاخص ارزیابی UIC)

نمودار مقایسه راه آهن هلند و آمریکا

برای اپراتورهای قطار: (درآمد + یارانه تعهد خدمات عمومی) تقسیم بر (هزینه ها + هزینه دسترسی) و برای زیرساخت راه آهن: (یارانه + هزینه دسترسی) تقسیم بر (هزینه ها + عقب ماندگی)، این نسبت ها شاخص های سطح بالایی از کارآیی ارائه می دهند، و گزارش نشان می دهد که عملیات قطار و مدیریت زیرساخت در هلند نزدیک نقطه سربسر هستند (نسبت های 1.08 و 0.98).

این گزارش اهمیت در نظر گرفتن شرایط محلی، اهداف و تمرکز عملیاتی را در ارزیابی کارآیی و هزینه های نگهداری زیرساخت راه آهن برجسته می کند.

باوجود پایین بودن هزینه نگهداری راه آهن باری آمریکا، هزینه راه آهن مسافری هلند بسیار بالاتر است که مبین مقایسه خردمندانه برای یافتن عوامل تفاوت هزینه ها است.

این گزارش، باور مقایسه پذیر نبودن دو راه آهن با استناد به وسعت سرزمین، طول و نوع شبکه، حجم بار، نوع بهره برداری و ... را ابطال کرده و روش صحیح مقایسه را نشان می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    مقدمه
    مقایسه هزینه نگهداری زیرساخت راه آهن دو کشور هلند و آمریکا، به ما دید جامعی از عوامل موثر بر هزینه‌های نگهداری، تفاوت‌های ساختاری و همچنین تأثیر این تفاوت‌ها بر عملکرد و کارایی شبکه‌های ریلی می‌دهد.
    تفاوت‌های کلیدی
    مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که هزینه نگهداری زیرساخت ریلی در هلند به طور قابل توجهی بالاتر از آمریکا است. این تفاوت به عوامل متعددی از جمله موارد زیر برمی‌گردد:
    • پیچیدگی شبکه: شبکه ریلی هلند به مراتب پیچیده‌تر است و شامل تعداد بیشتری سوزن، سیگنال و سیستم‌های کنترل ترافیک است. این پیچیدگی به دلیل تراکم بالای جمعیت و نیاز به حمل و نقل کارآمدتر ایجاد شده است. در مقابل، شبکه ریلی آمریکا ساده‌تر بوده و تمرکز بیشتری بر حمل و نقل بار دارد.
    • برقی‌سازی: شبکه ریلی هلند به طور گسترده‌ای برقی شده است که نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد. در حالی که در آمریکا، بسیاری از خطوط ریلی باری غیر برقی هستند و هزینه‌های نگهداری کمتری را به دنبال دارند.
    • شیوه‌های کاری: شیوه‌های کاری در صنعت راه آهن آمریکا به گونه‌ای است که بهره‌وری کارگری بالاتر و هزینه‌های نیروی کار کمتری را نسبت به هلند به همراه دارد.
    • میزان استفاده: استفاده فشرده از شبکه ریلی هلند، به دلیل تراکم جمعیت و تقاضای بالای حمل و نقل، باعث افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
    عوامل موثر بر هزینه نگهداری
    علاوه بر تفاوت‌های ساختاری بین دو کشور، عوامل دیگری نیز بر هزینه‌های نگهداری زیرساخت ریلی تأثیرگذار هستند:
    • سن زیرساخت: زیرساخت‌های قدیمی‌تر به دلیل فرسودگی بیشتر، نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری دارند.
    • مواد استفاده شده: نوع مواد استفاده شده در ساخت و ساز زیرساخت، بر طول عمر و هزینه‌های نگهداری آن تأثیرگذار است.
    • شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی سخت می‌تواند به زیرساخت آسیب رسانده و هزینه‌های نگهداری را افزایش دهد.
    • تجهیزات و فناوری: استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در نگهداری و تعمیرات زیرساخت، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک کند.
    نکات قابل توجه
    • این مقایسه، یک تصویر کلی از تفاوت‌های هزینه نگهداری در دو کشور ارائه می‌دهد و ممکن است تفاوت‌های جزئی در بخش‌های مختلف شبکه وجود داشته باشد.
    • عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌توانند بر هزینه‌های نگهداری زیرساخت راه آهن تأثیرگذار باشند.
    • برای کاهش هزینه‌های نگهداری، می‌توان از روش‌های نوین مدیریت و نگهداری، استفاده از مواد مقاوم‌تر و فناوری‌های پیشرفته بهره برد.
    عوامل موثر بر تفاوت هزینه‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی
    همان‌طور که در بخش قبلی بررسی شد، تفاوت چشمگیری در هزینه‌های نگهداری زیرساخت راه آهن هلند و آمریکا وجود دارد. این تفاوت‌ها ناشی از مجموعه‌ای از عوامل پیچیده هستند که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها خواهیم پرداخت.
    عوامل موثر بر تفاوت هزینه‌ها:
    • تراکم شبکه و پیچیدگی زیرساخت: شبکه ریلی هلند به دلیل تراکم جمعیت و نیاز به حمل‌ونقل گسترده، بسیار پیچیده‌تر و متراکم‌تر از آمریکا است. وجود تعداد بالای ایستگاه، خطوط فرعی، تقاطع‌ها و سیستم‌های سیگنالینگ پیچیده، هزینه‌های نگهداری را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
    • برقی‌سازی شبکه: هلند به دلیل تمرکز بر حمل‌ونقل مسافری و کاهش آلودگی، شبکه ریلی گسترده‌ای را برقی کرده است. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه بالا و هزینه‌های نگهداری مداوم برای خطوط برق، زیرساخت‌های برقی و تجهیزات مرتبط است.
    • سن زیرساخت: بسیاری از زیرساخت‌های ریلی در آمریکا قدمتی طولانی دارند و نیاز به تعمیرات اساسی و نوسازی دارند. این امر هزینه‌های نگهداری را افزایش می‌دهد.
    • شیوه‌های مدیریت و نگهداری: تفاوت در شیوه‌های مدیریت و نگهداری زیرساخت، از جمله استفاده از فناوری‌های نوین، آموزش نیروی انسانی و قراردادهای نگهداری، بر هزینه‌ها تأثیرگذار است.
    • شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی مختلف در دو کشور، بر سرعت فرسایش زیرساخت و نیاز به تعمیرات تأثیر می‌گذارد.
    راهکارهای پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها:
    • بکارگیری فناوری‌های نوین: استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های نظارت بر وضعیت زیرساخت، تعمیرات پیش‌بینانه، ربات‌ها و پهپادها برای بازرسی و تعمیر، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک کند.
    • بهینه‌سازی فرآیندهای نگهداری: بهبود فرآیندهای برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر تعمیرات، کاهش زمان توقف خطوط و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.
    • استفاده از مواد با دوام و مقاوم: استفاده از مواد با کیفیت بالا و مقاوم در برابر سایش و خوردگی، طول عمر زیرساخت را افزایش داده و هزینه‌های تعمیرات را کاهش می‌دهد.
    • آموزش نیروی انسانی: سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی برای ارتقای مهارت‌ها و دانش آن‌ها در زمینه نگهداری و تعمیرات، می‌تواند به کاهش خطاها و افزایش بهره‌وری کمک کند.
    • توسعه مدل‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر وضعیت: این مدل‌ها با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از حسگرها و سیستم‌های نظارتی، امکان پیش‌بینی خرابی‌ها و برنامه‌ریزی تعمیرات بهینه را فراهم می‌کنند.
    • همکاری با بخش خصوصی: مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های نگهداری و تعمیرات، می‌تواند به افزایش منابع مالی و بهره‌گیری از تخصص‌های بخش خصوصی کمک کند.
    نتیجه‌گیری
    مقایسه هزینه نگهداری زیرساخت راه آهن هلند و آمریکا نشان می‌دهد که پیچیدگی شبکه، برقی‌سازی، شیوه‌های کاری و میزان استفاده، از مهم‌ترین عوامل موثر بر تفاوت هزینه‌های نگهداری در این دو کشور هستند. هرچند هزینه نگهداری در هلند بالاتر است، اما این کشور از یک شبکه ریلی بسیار کارآمد و ایمن برخوردار است. بنابراين براي کاهش هزینه‌های نگهداری زیرساخت راه آهن، یک چالش مهم برای تمامی کشورها است. با توجه به عوامل موثر بر هزینه‌ها و راهکارهای پیشنهادی، می‌توان به این نتیجه رسید که اتخاذ یک رویکرد جامع و مبتنی بر فناوری، برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد شبکه ریلی ضروری است.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان از توضیحات خوب شما