بازدید سایت : ۴۶۱۰۶

◄ عمر اتوبوس شهری و سامانه باس‌ نپ/ عمر اقتصادی اتوبوس های درون شهری جهان چقدر است؟

عمر اقتصادی اتوبوس های درون شهری جهان بسیار بالاتر از هشت سال است که به عنوان نمونه در 18 کشور مقایسه شده (آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور ...) حداقل و حداکثر عمر 7 و 20 سال است.

عمر اتوبوس شهری و سامانه باس‌ نپ/ عمر اقتصادی اتوبوس های درون شهری جهان چقدر است؟
تین نیوز |

خبرگزاری برنا در گزارش 16 شهریور 1401 تعداد اتوبوس موجود و فعال شهر تهران را از 1385 تا 1400 اعلام کرد:

طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی شهرداری تهران، تعداد اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۳۸۵ از تعداد ۶۷۵۷ دستگاه اتوبوس، تعداد ۴۴۶۶ دستگاه اتوبوس شاغل و فعال در خطوط بوده است. این در حالی است که آمار در سال ۱۴۰۰ و در زمان روی کار آمدن دوره ششم شورا و مدیریت شهری تهران از ۵۳۰۶ دستگاه اتوبوس موجود، فقط ۲۱۶۵ دستگاه اتوبوس مشغول هستند ... پس از این موضوع ماهانه 200 اتوبوس جدید برای شهرهای مختلف از جمله تهران خواهیم داشت. اورهال 1400 اتوبوس در تهران نیز کلید خورده و برنامه ریزی های جامعی در نظر گرفته شده که تا قبل از بازگشایی مدارس ناوگان حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی تقویت شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم درباره وضعیت اتوبوس ها و نیاز تهران در این زمینه گفت: در حال حاضر تعداد اتوبوس های فعال در تهران بیش از 2 هزار دستگاه است ... حداقل 7500 دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم ... و برای رسیدن به سهم 25 درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید 10 تا 11 هزار اتوبوس داشته باشیم. در سال های گذشته حدود 3 هزار دستگاه از 5 هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران به علل مختلف از جمله رسیدن به سن فرسودگی و همچنین انقضای مخازن گاز از چرخه خدمات رسانی خارج شده اند.

نمودار میزان اتوبوس های تهران

به گزارش رسانه ها (2 مهر 1397) محمد علیخانی گفت: عمر مفید اتوبوس در ایران 8 سال است و بعد از آن فرسوده می شود و در خارج از کشور اتوبوس ها با عمر 5 سال از رده خارج می شود ... دولت در این زمینه مخصوصاً یارانه بلیط مترو کمک نکرده است.

اما در واقعیت عمر اقتصادی اتوبوس های درون شهری جهان بسیار بالاتر از این باورعمومی است که به عنوان نمونه در 18 کشور مقایسه شده (آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور ...) حداقل و حداکثر عمر 7 و 20 سال است.

بالاترین،20 سال در استرالیا و نیوزیلند، سنگاپور 19 سال و کانادا، ژاپن و هنگ ‎کنگ 18 و آمریکا، فرانسه، آلمان ... 15 سال. 

هرچند رویکرد ارائه خدمات شایسته با اتوبوس های جدیدتر، ارزشمند است اما تامین منابع سنگین آن، فشار مضاعفی به مردم وارد نموده و مشکلات کسری بودجه و کاهش سهم حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت، آلودگی و تلفات بیشتر را درپی دارد.

علاوه بر این نباید از این نکته غفلت نمود که هدف حمل و نقل عمومی کاهش استفاده از وسایل شخصی است (افزایش سهم اتوبوس ... از 24 به 40 تا 1390) و برای تحقق این امر باید به دلایل کاهش مطلوبیت حمل و نقل عمومی از نگاه مردم پرداخت.   

ترغیب مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی چالشی پیچیده است که نیازمند رویکردی چندجانبه است. شهرها و سازمان های حمل و نقل در سراسر جهان از استراتژی های متنوعی برای تشویق استفاده، بهبود کیفیت خدمات و تغییر دیدگاه عمومی نسبت به حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

در اینجا مروری بر اقدامات کلیدی برای ترغیب مردم ارائه می شود:

1- بهبود کیفیت خدمات 2- کاهش هزینه 3- افزایش راحتی 4- بهبود ایمنی و امنیت 5- برنامه های آگاهی بخشی 6- اقدامات بازدارنده برای استفاده از خودرو 7- بهبود زیرساخت 8- برنامه های تشویقی 9- بهبود دسترسی پذیری10- ادغام فناوری 11- 

سیستم های اطلاعات حمل و نقل بلادرنگ ... (افزایش متوسط استفاده از حمل ونقل عمومی، اغلب در محدوده ۲-۳ درصد).

بخشی از نامه آذر 97 به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران:

با ظرفیتهای این نوع خدمات (تاکسی اینترنتی) و از سوی دیگر تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از اتوبوس پیشنهاد میگردد خدمات مشابهی طراحی و به متقاضیان عرضه گردد. هدف طراحی سامانه باس نپ (Busnapp) اعلام زمان رسیدن نزدیکترین اتوبوس به ایستگاه بود تا مسافر با انتظار کمتر سوار اتوبوس شود. 

از حدود 1400 سامانه پیامکی 2000111 برای این خدمت راه اندازی ولی مدتی بعد به کددستوری تبدیل و کلا متوقف گردید.

باوجود اینکه اخیرا تلاش هایی برای افزایش تعداد اتوبوس ها صورت پذیرفته ولی چنانچه کاهش تعداد ناوگان درسرویس از حدود 5 به 2 هزار دستگاه طی 1386 تا 1400 مورد آسیب شناسی قرار نگیرد، تکرار این کاهش را مجددا شاهد خواهیم بود، علاوه بر این لازم است وزارت کشور و شهرداری ها نسبت به بازنگری آیین نامه کنونی عمر اتوبوس و سامانه پیامکی موقعیت اقدام نمایند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم

    ریشه اصلی مشکلات در بخش حمل و نقل مسافری کشور هم در بخش درون شهری و هم برون شهری به تصویب و اعمال قوانین غلط مربوط است که به دلیل استفاده از داده های غلط که توسط مسولین سازمان‌های مربوط به مقامات بالاتر ارائه می‌گردد و بدون هرگونه نظرخواهی و ارتباط با فعالین صنف تصویب و اجرا می‌شوند که در نهایت باعث فرار فعالین و سرمایه گذاران از این صنف شده است نمونه اش همین قوانین مربوط به سن فرسودگی ناوگان مسافربری یا حتی باری کشور است که با استناد به آمار و اطلاعات غلطی که سازمان‌های ذیربط ارائه می‌دهند کم در نظر گرفته شده است که باعث اسقاط ناوگان گران قیمت حمل و نقل بخصوص اتوبوس‌ها شده است ، ما کشوری با اقتصاد و درآمد ضعیف هستیم که با وضع چنین قوانینی میخواهیم ادای کشورهای ثروتمند با درآمدهای بالا را دربیاوریم ، البته فعالان صنف و در کل همه از خدایشان هست که زود به زود ناوگان نونوار شود و از ناوگان نو استفاده شود اما درواقع امکان چنین کاری برای اقتصاد کشور ممکن و میسر هست ؟ الان قیمت یکدستگاه اتوبوس معمولی دو درب دوازده متری شهری در کمترین و خوشبینانه ترین حالت ۸ میلیارد تومان و بیشتر هست که حتی خود دولت و شهرداری‌ها هم پول کافی برای خرید تعداد کافی ناوگان را ندارند چه برسد که اشخاص یعنی رانندگان فعال در این صنف بخواهند برای خرید آن اقدام کنند در مورد قیمت اتوبوس صفر بین شهری هم اصلا رقم نگوییم بهتر است چراکه همین تعداد محدودی را هم که چند شرکت تولید کننده فعلا به نمایش گذاشته اند صحبت از حداقل ۲۰ میلیارد تومان و بیشتر هست که اصلا تقریبا هیچ کس توانایی خریدشان را ندارد اما از سوی دیگر مهمترین دلیل و علت عدم سرمایه گذاری جدید هم در این صنف معضل قوانین نامرتبط با واقعیت های اقتصاد ایران است که مانع ورود هرگونه سرمایه جدید هم به فرض وجود به این بخش می‌شود ، در قانون سن فرسودگی برای اتوبوس بین شهری ۱۵ سال در نظر گرفته شده است و برای اتوبوس درون شهری ۱۰ سال ، آیا در واقعیت و در عمل در مدت ۱۵ سال یا ۱۰ سال این ارقام سرمایه گذاری شده برای خرید این ناوگان بعلاوه حداقل سود مورد انتظار با توجه به مبالغ بسیار نازل کرایه ها به سرمایه گذار برگشت داده می‌شود؟!!! کاملا مشخص است که جواب منفی است پس چرا باید حتی اگر کسی یا جایی هم چنین سرمایه ای داشته باشد آن را برای خرید چیزی تلف نماید که بعد از گذشت مدت کمی نه تنها عایدی ندارد بلکه طبق قانون فوق تبدیل به آهن قراضه می‌شود؟!!! آیا مسئولین تصویب کننده قوانین اینچنینی به این مسائل هم فکر کرده اند یا فقط چون در اروپا و آمریکا و فلان کشور ثروتمند اینگونه عمل می‌کنند ما هم باید فورا ادای آنها را دربیاوریم و با این دیدگاه که این اتوبوس بعد از مدت کوتاهی باید اسقاط شود در نگهداری و تعمیرات منظم و دروه ای آنها کوتاهی کنیم تا به وضعیت فعلی برسیم که نه تعداد کافی اتوبوس آماده به کار داریم نه پولی برای خرید انواع جدید یا حتی راه اندازی همین اتوبوس های متوقف شده داریم ؟!!! قانون گذاران و مسئولین مرتبط قبل از تصویب و اجرای هر قانونی ابتدا به وضعیت مالی و جیب خودشان و مردم نگاه کنند بعد تصمیم گیری نمایند و فراموش نکنند که برای کشور ایران قانون می‌نویسند نه برای فلان کشور پولدار که آنقدر درآمد دارد نمی‌داند پولهایش را کجا خرج کند !!!!!