آیا افزایش نرخ بنزین تصمیم درستی است؟/ پیشنهاد صدور کارت سوخت به نام مالک خودرو
در یک اقتصاد بیمار و ناموزون و در یک ساختار حکمرانی ناکارآمد شبیه آنچه در کشور می بینیم، افزایش نرخ بنزین می تواند شوک های شدیدی به بازار وارد کند که تبعات منفی بیشتری در پی داشته باشد.
مجید بابایی :
اگر از دریچه یک اقتصاد نرمال به موضوع بنگریم، آزادسازی نرخ سوخت در مجموع سیاستی صحیح است چرا که منجر به بهینه سازی مصرف، کاهش قاچاق سوخت، هدایت سفر از خودرو شخصی به سمت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا می گردد (البته این آخری مستلزم وجود ظرفیت مناسب در بخش حمل و نقل عمومی است).
اما در یک اقتصاد بیمار و ناموزون و در یک ساختار حکمرانی ناکارآمد شبیه آنچه در کشور می بینیم، افزایش نرخ بنزین می تواند شوک های شدیدی به بازار وارد کند که تبعات منفی بیشتری در پی داشته باشد.
از سوی دیگر، موضوع قاچاق بنزین و گازوئیل امری بسیار خسارت بار است و لازم است تدابیری برای آن اندیشیده شود. آنچه در قاچاق سوخت در کشور می بینیم بیشتر حاصل ساختار ناکارآمد حکمرانی است و به نظر سیستماتیک و توسط باندهای مرتبط با سیستم توزیع پشتیبانی می شود. در این بین سوخت بران مرزی صرفا بازیگران خُرد و در نقش مجریان برنامه های کلان تر می باشند.
پیشنهاد:
به نظر می رسد در این مقطع چاره ای نیست جز اجرای مجدد سهمیه بندی سوخت با صدور کارت سوخت که به نام مالک خودرو صادر شود و نه خودرو. این برنامه اگر به درستی اجرا شود می تواند در کنترل و بهینه سازی مصرف موثر باشد. با کاهش مصرف و حذف بخش مهمی از قاچاق سوخت، در مجموع یارانه های پرداختی دولت نیز کاهش می یابد و از این طریق دولت به بخشی از خواسته هایش می رسد. در ادامه اگر نتایج این برنامه طی یک دوره آزمایشی مثلا یک ساله مثبت باشد، در مرحله بعد می توان نرخ آزاد برای مصرف بیش از سهمیه نیز تعیین نمود که کاملا شناور و همگام با تغییرات قیمت جهانی باشد.
در مجموع شخصا افزایش قیمت را در مقطع کنونی به صلاح نمی دانم و استفاده از راهکارهای کنترل مصرف را پیشنهاد می کنم.
علت آنکه مردم و جامعه به طور عام و رانندگان حرفه ای چه در بخش باربری یا در بخش مسافری به طور خاص با منطقی سازی نرخ سوخت همراهی و همدلی نشان نمیدهند به این علت است که در گذشته هر بار که قیمت سوخت افزایش یافته است همراه با شعارهای زیبایی در مورد کمک به نوسازی خودروهای فرسوده مردم با کمک دولت و وامهای ارزان قیمت از محل این افزایش نرخ و بخصوص اسقاط و نوسازی ناوگان فرسوده باربری و مسافربری عمومی داده شده است اما در عمل و در واقعیت این افزایش نرخ سوخت هیچ خیر و نفعی برای مردم و رانندگان نداشته است و اگر هم برنامه محدودی برای اسقاط و نوسازی خودرو و ناوگان حمل و نقل اجرا شده است به عمد طوری طراحی و اجرا شده است که فقط دلالان از آن بهرهمند شده اند و سر ملت و بخصوص رانندگان بی کلاه مانده است وگرنه اگر مردم و رانندگان مطمئن شوند که از محل منطقی کردن نرخ سوخت خیری به آنها هم خواهد رسید با این اقدام همراهی خواهند نمود